Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Ikelitehus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sportdykare

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en begagnad Nikon F80 (N80 i USA) kamera och Ikelitehus (#6728.8). Jag tycker det är mycket svårt att ändra bländaren med kameran i huset, pga av spakens läge och dålig precision. Vänner som har andra Nikonkameror och Ikelitehus, båda analoga och digitala, håller med mig om att det är mycket svårare att göra detta med mitt kamera/hussystem än med deras. En annan vän tycker också att det är mycket svårare att ändra bländaren med min F80 i Ikelitehuset än med hans Nikonkameror i Subal- och Aquaticahus. Detta problem tycks alltså gälla för just denna kamera/huskombination. Under vattnet, med kameran ställd på “Aperture priority”, enligt Ikelites rekommendation, torde det vara praktiskt taget omöjligt att ändra bländaren. Har andra haft samma problem? Om så är fallet, hur löste ni det? Enda lösningen jag kan komma på är att ställa in bländaren innan jag sätter kameran i huset, t ex f32 for makro (1:1), f16 för close-ups, mindre än 1 m motiv-kameraavstånd, osv, men detta skulle naturligtvis begränsa mitt val av motiv än mer än normalt. Tacksam för kommentarer/förslag från någon med personlig erfarenhet av denna kamera/huskombination.
 
Byt hus igen

Eller den del som ger dålig precision.
Varför inte börja digitalt!?
Du har väl ändå inte tänkt lämna in gamla Nikosen?
 
Hej Johan! .
Huset är nu hos Ikelite i USA för eventuelll uppgradering. Man skall försöka ersätta spaken med en ratt på baksidan. Lyckas detta blir kostnaden bara $100, som jag tycker är helt OK om det löser problemet. Jag behåller Nikonosen tills vidare, men jag har sålt en del tillbehör på e-bay då jag tror inte jag kommer att använda min Nikonos V särskilt mycket i fortsättningen, förutsatt att jag får ordningen på huset. Jag har inga planer på att gå den digitala vägen. Min analoga SLR/hus med portar och objektiv har kostat en bråkdel av det jag hade fått betala för motsvarande digitalutrustning och kostnaden för film (köpt från Hong Kong / Shanghai i mängd till mycket låga priser) och framkallning är så pass beskedlg att jag aldrig kan komma upp i samma summa som en digitalutrustning hade kostat under de rimligen relativt få år jag har kvar som dykare/uv-fotograf.
Hälsninar,
John
 
Men tänk dig

Efter 3 dyk, lite siesta man skippar nattdyket för man är sååå nöjd med dagen på liveaboarden.
Vist vill man blädra igenom dagen och kolla vad man sett och hur det blev!
Gammal?! Du har ju minst 20 är till som undervattens fotogaferande senior :)
 
Visst blir jag lite avundsjuk när jag ser alla "digisar" sitter och kollar dagens skörd varje kväll under en liveaboardtur, men när det gäller vanliga dagsutfärdar väntar jag gärna tills nästa dag för att se mina bilder, precis som man gjort i alla år tills för bara några år sedan. Jag tillhör ju inte "instant gratigfication"-generationen :)
 
Ikelite har nu justerat bländar-, slutartid- och on/off-kontrollerna på mitt hus, säger att allt nu fungerar fint. De har även kontrollerat TTL-funktionen och provtryckt huset. Det enda jag behöver betala är returportot på $50. Mycket fin service, tycker jag.
 
Problemet kvarstår efter Ikelites justering av kontrollerna, tyvärr. Det är uppenbarligen ett designfel, som inte går att rätta till så här i efterhand. Synd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.