Sportdykare
Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en begagnad Nikon F80 (N80 i USA) kamera och Ikelitehus (#6728.8). Jag tycker det är mycket svårt att ändra bländaren med kameran i huset, pga av spakens läge och dålig precision. Vänner som har andra Nikonkameror och Ikelitehus, båda analoga och digitala, håller med mig om att det är mycket svårare att göra detta med mitt kamera/hussystem än med deras. En annan vän tycker också att det är mycket svårare att ändra bländaren med min F80 i Ikelitehuset än med hans Nikonkameror i Subal- och Aquaticahus. Detta problem tycks alltså gälla för just denna kamera/huskombination. Under vattnet, med kameran ställd på “Aperture priority”, enligt Ikelites rekommendation, torde det vara praktiskt taget omöjligt att ändra bländaren. Har andra haft samma problem? Om så är fallet, hur löste ni det? Enda lösningen jag kan komma på är att ställa in bländaren innan jag sätter kameran i huset, t ex f32 for makro (1:1), f16 för close-ups, mindre än 1 m motiv-kameraavstånd, osv, men detta skulle naturligtvis begränsa mitt val av motiv än mer än normalt. Tacksam för kommentarer/förslag från någon med personlig erfarenhet av denna kamera/huskombination.