** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fota rinande vetten

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusE

Aktiv medlem
hej !
är ny här o började foto lite på skoj för ca 1 år sedan. nu har jag köpt en Minolta 7Hi o
försöker "komma igång" o lycksa med lite mer
avancerade bilder...

hoppas även jag hamnat i rätt forumsdel.

mitt problem.
har labbat med ljusättningar
slutartid
bländare
vinklar

men får inte alls till de med
vatten. de jag syftar på med makro
fotografering med vatten. så som
när en droppe träfffar ytan eller
när de lämnar sitt fasta grepp.

MVH Linus

Kort tid och stor bländare (litet bländarvärde) är svaret. Den korta tiden fryser rörelsen, stor bländare ger dig snygg oskärpa på bakgrunden.

har nu övat i badrumet för att få till de.
tagit ~100 bilder o ingen av dom blev bra.
tog jag med blixst så blev de för ljust
utan blixt för mörkt.

hämtade lampor o försökt ljusäta de mer men
kunde ändå inte få upp ljuset. blir rent för
mörkt.

provat med:

bländare 3.5
slutartid 1/250 sec

tog jag snabbare slutartid så blev de för mörkt.

provade då:

bländar: 3.5
slutartid 1/2000 sec
o blixt (inbyggd)

resulterade i för ljust.

får verkligen inte till de hjälp mig :(

Synkar verkligen Minolta 7hi på så kort tid? (vet inte, frågar)

Mycket ljus så du kan iaf köra på 1/1000s. Sen tycker jag du skulle kunna börja med att plåta vatten ner i en spann (edyl) där du släpper i en sten.

*Dels får du större skvätt av en sten, dels kan du ta med spannen dit du har mycket ljus. Tills du lärt dig lite mera.

Att plåta inomhus i badrummet ger inte så bra bilder (sv/v=grått o tråkigt pga lysrören) och det bjuder inte på så mycket ljus heller.

Någon som har andra idéer?

Mvh

Jag hade också mycket problem innan jag fick till någon bild som jag var nöjd med. Men jag gjorde såhär:

Jag fotade i kökshon, och satte kranen på dropp och placerade en rostfri kantin i hon, fyllde kantinen med vatten och lät det sedan droppa med jämna mellanrum. Jag använde stativ och blixt, jag stegade ner blixten ett par steg, men utförde detta på dagen då dagsljuset också letade sig in i köket. Resultatet blev såhär!

Lycka till.

Bilagor

• vatten.jpg
    vatten.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,162
Prova ett bländartal på 11 och uppåt och slutartid 1/200 och ingen annan ljuskälla än blixten.

Du måste ha nån form av blixtexponeringskompensation du kan använda dig av på kameran?

först vill jag redigera de jag tidigare skrev de skulle vara 1/2000 sec o 9.5 i bländare inte 3.5 då den säger nej till det.

9.5 är högsta bäländare jag kan ha !

sen vad gäller blixten kan jag icke hitta något
om att den går o ställa på något viss...

Jag tror inte det behövs, men varför inte? Vattnet och kärlet som innehåller vattnet lär ju iofs reflektera en hel del ljus..

Ni ska ha rikligt med tack.

Lyckats nu äntligen.

gjorde följande:

Stativ
diskhon i köket
kastrul
kranen droppade

Bländare: 9,5 (max)
slutartid: 1/2000 sec (max)
ISO: auto (tror 100)
Blixt: på

bilden är redigerad
RGB kurvor ändrade
Blå färgbalans höjd
mättnad höjd

Bilagor

• pict0007xx.jpg
    pict0007xx.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,088
Precis, mycket bra jobbat! Jag har märkt att om man har vitabalanset på kameran iställd på glödlampsljus och använder blixt, då blir allt mycket blåare, perfekt för vattenfotografering?

Du ser ju ut att ha lyckats men jag fick ingen kläm på om du hittat hur man kompenserar upp/ned blixtljuset?

Det gör du i allafall genom att hålla in exponeringskompensationsknappen samt trycka upp eller ned på på fyrvägsväljaren...

tack de är alltid kul med beröm :)

ska testa de där med vitbalansen.

testade de men får ingen indikering på att jag ändrat något.

har blixten uppfälld
och "knappen" halvt nertryckt
o upp o ner men de händer inget...

Vilket har du problem med? Vitbalansen eller blixtkompensation?

Jag föreslår en titt i bruxisen, där hittar du allt om detta.

brukisen används flitigt
men där står ingenting om blixten.

vitbalansen har jag hittat sedan innan
så där är de inga problem :)

MVH Linus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar