Annons

Problem med fota rinande vetten

Produkter
(logga in för att koppla)
För att kompensera blixten sätter du den lilla ratten på +/-AV, håller in knappen i ratten & trycker upp eller ned på fyrvägsväljaren. Om du då tittar i sökaren så ser du hur du kompenserar blixten i steg.

För att ändra vitbalans så vrider du den stora ratten till WB, håller in knappen i den & rullar med inmatningsratten så växlar du mellan vitbalanseringsmetoderna.

Jag föreslår dock att du kikar i bruxisen för det finns sååå mycket att göra med vitbalansen, allra mest i kombination med col. som du hittar på den lilla ratten.

//Larsa, som förespråkar bruxisar!

Bilagor

• 7hi.jpg
    7hi.jpg
    18.4 KB · Visningar: 453
har funderat lite på om man får bättre reflektioner med polfilter, någon som tror på den idén eller kanske har testat?

Visserligen hjälper det ju bara för strålar från sidan men man vet ju aldrig :)

Polfilter släcker ut reflexer. Nu tror jag dock inte att ett sådant ger någon direkt verkan när man använder en inbyggd blixt eftersom polfilter inte gör så mycket i medljus, är dock inte säker så man kan ju testa & se...

Senast ändrad:
ännu en gång har man fått de bevisat att man verkligen är amatör :)

Larsa du ska ha jätte tack
(känner sig lite dum nu när man
vet att de verkligen står i brukisen)
men men tack igen :)

hittade blixten oxå :)
liten bortförklaring är att jag ägt kameran i tre dagar :)

Det tar tid att plöja igenom allt...

Kika på Color-inställningen, med den så kan du förskjuta vitbalansen manuellt.

Jag använder i princip bara 2 lägen på vitbalansen, dagsljus samt glödlampsinställningen. Sedan finjusterar jag vitbalansen med colorinställningen, vid enstaka fall så mäter jag även vitbalansen mot vitt papper men då kompenserar jag oftast ändå med col.

Autovitbalansen tycker jag är åt skogen för ojämn för att lita på, man ska dock veta att vid blixt på & autovitbalans så väljer kameran automatiskt den fasta dagsljusinställningen (det syns dock ingenstans).

//Larsa

Det du kan göra är att köra i Raw-format för att sedan kunna välja vitbalans i datorn och testa dig fram. Jag höll på med samma sak när jag skaffade min A1. Bländare 11, drog ner blixten så mycket som möjligt och justerade slutartiden därefter. Lycka till!

SM i trådlyft. :)

Ville också ta en droppbild så man har det överstökat, här är en av kvällens bilder.
Blixt på, manuell skärpa, liten bländare.

Bilagor

• webdroppe.jpg
    webdroppe.jpg
    27.1 KB · Visningar: 221
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar