Annons

Problem med fokus ef-s 17-55

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicks

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att avgöra om mitt fokus problem har med objektivet att göra eller kameran. Jag har precis fått tillbaka mitt EF-S 17-55 2.8 objektiv ifrån Rajala efter att dom skall ha justerat AF.

Då jag tyckte att problemet kvarstod så har jag gjort några tester hemma för att avgöra om det är objektivet eller kameran som har problem med AF.

Kameran en EFS 450D monterat på stativ och fjärrutlösare har använts.

Fyra jämförande bilder två med EF-S 17-55 30 mm och 55 mm bländare 2.8, En bild med Sigma 30mm med bländare 2.8 och en bild med Canon EF 50mm 1.8 med bländare 2.8.

Alla bilder har fokuspunkten på ögat.

Enda skarpa bilden blev med SIgma 30mm.

Se bifogade bilder.

Är det kameran eller mina objektiv som skall justeras eller är det helt enkelt denna kvalitet man får räkna med med 450D något enklare AF? Manuell fokus fungerar bra på alla objektiven!

Bild 1 EF-S 17-55 at 30mm
Bild 2 EF-S 17-55 at 55mm
Bild 3 EF50mm 1.8
bild 4 Sigma 30mm
 

Bilagor

  • Ef-s 17-55 at 28mm.jpg
    Ef-s 17-55 at 28mm.jpg
    89.4 KB · Visningar: 391
  • ef-s 17-55 at 55mm.jpg
    ef-s 17-55 at 55mm.jpg
    75.9 KB · Visningar: 388
  • ef 50mm 1.8_.jpg
    ef 50mm 1.8_.jpg
    71.9 KB · Visningar: 398
  • Sigma 30mm_.jpg
    Sigma 30mm_.jpg
    19.2 KB · Visningar: 401
AF i 450D är (normalt) alldeles utmärkt. Ungefär som 5DMkII tex. Vad är det vi tittar på, är det miniatyrer av hela bilderna? Det är lättare att avgöra om du postar utsnitt av ögat där du satt fokus annars.

När intervision justerar objektiv så vill dom (helst) ha både kamera och objektiv så att de justeras mot varandra.
 
För att göra testet seriöst behöver du en plan yta som är absolut parallell med sensorn.
Dockans ansikte har lite för mycket variationer i djupled för att du ska kunna veta var kameran har satt fokus.
Ta en dagstidnign eller liknande som du hänger upp på väggen istället.

Petter ...
 
Det kan vara lite svårt att veta vad kameran egentligen fokuserar på när man använder ögat på en sådan här docka. Ögat är i sig en glaslins med ett mönster målat inuti. Fokuserar den på den dominerande ögonfransen? Eller på ögat? Eller på iris brutet genom ögats glaslins? Eller kanske på reflexen som bryts i ögats konvexa yta? Jag tror inte att det här är ett helt idealt testobjekt att prova autofokus på. Det är lätt att lura sig. Jag påstår inte att autofokusen är OK, men prova även på något testobjekt.

Hälsningar
Lars
 
Tack för svaren

Jag får göra om testet på en plan yta. Huvud problemet är just poträtt foton med stor bländaröppning där ögonen nästan alltid blir lätt suddiga oavsett hur korta slutar tider jag använder.

Men jag skall göra ett nytt test och helst hoppas jag på att det är mig felet ligger hos eftersom det är billigare att laga.

Som sagt tack för hjälpen.

/Niclas
 
Jag får göra om testet på en plan yta. Huvud problemet är just poträtt foton med stor bländaröppning där ögonen nästan alltid blir lätt suddiga oavsett hur korta slutar tider jag använder.

Men jag skall göra ett nytt test och helst hoppas jag på att det är mig felet ligger hos eftersom det är billigare att laga.

Som sagt tack för hjälpen.

/Niclas

Här är material för att testa fokus inkl testsida för utskrift. Med förklaringar och allt. Focustest
 
Här är material för att testa fokus inkl testsida för utskrift. Med förklaringar och allt. Focustest

Tack för tipset. Har genomfört testet och är nu övertygad om att det är skit bakom spakarna som gör att jag får lät ofokuserade bilder vid korta skärpedjup.


Troligt har mitt problem med att jag inte använder mitt fokuspunkten som är den enda korspunkten på min kamera. Får testa att använda denna för att fokusera och sedan komponera om.

Testet gjordes med EF-S 17-55 bländare 2.8 iso 100
 

Bilagor

  • Studio Session-021.jpg
    Studio Session-021.jpg
    59.3 KB · Visningar: 210
Tack för tipset. Har genomfört testet och är nu övertygad om att det är skit bakom spakarna som gör att jag får lät ofokuserade bilder vid korta skärpedjup.


Troligt har mitt problem med att jag inte använder mitt fokuspunkten som är den enda korspunkten på min kamera. Får testa att använda denna för att fokusera och sedan komponera om.

Testet gjordes med EF-S 17-55 bländare 2.8 iso 100

Bra att det löste sig. Ett tips är att sätta kameran på singel AF, så at du kan komponera om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.