Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorerna

En fråga till Martin.
Det gäller bilderna på bladen (sid3).

Kan det möjligen vara så att det är AF-sensorernas form som har gjort att kameran har fokuserat på väggen i stället för på bladet.
Mittsensorn är kryssformad och betydligt större än vad som indikeras i sökaren.
Detta visas på dpreview på sidan om "lenses".

Man kan ju luras att tro att sensorn har samma form som rutan i sökaren.

I detta fall så kan man ju tänka sig att en liten del av sensorn har känt av väggen och ställt fokus där. Detta är t.om. troligt OM bilden på bladet du visar endast är en delförstoring av hela bilden, i så fall täcker ju sensorn även en bit av väggen.

/Jan Olof som numer sällan har problem med fokus.
 
Nej, det är inte troligt att den faktiska autofokuspunkten var utanför bladet. Jag är dels bekant med sensorernas form och dels uppstår problemet även mot stora ytor. Anledningen till jag först visade en förminskad bild var visa just på att skärpan saknades i hela bildplanet (mer eller mindre). Så det är nog inte det som strular... Tack i alla fall!
 
Statusrapport nr 2

Hejsan!

Tack alla ni som hörde av er och ville hjälpa till! Jag lyckades hitta en kille som bor i närheten med samma kamera, utan problem. På så sätt kunde jag testa med (ytterligare) ett nytt objektiv. Det verkar som om dom två första jag har testat med varit felaktiga(!). (Antagligen var dom i samma batch och felet fanns därför i båda.)

Felet flyttade sig mellan kamerorna i samband med objektivbyte. Så tack och lov är kameran okej! :)

Nu ska jag bara få det fixat också, ska kontakta butiken imorgon igen. Min kontakt där var ledig just idag...
 
Skönt att höra att du har identifierat problemet

Aldrig kul med problem, men garantier och sådant är ju till för dessa situationer.

--jalle
 
Märkligt att du hade oturen att få två dåliga objektiv.
Viktigaste var att få veta att kameran är felfri.
Man blir ju själv också orolig när man köpt lika dan kamera och objektiv.
 
Martin!

Nu är jag tillbaka från valpkursen om du vill slå mig en signal angående kameran. Jag såg dock att det hade fixat sig för dig, så du kanske inte har något att fråga om då? :)

Hursomhelst har jag skaffat mig ett Tamron SP AF 28-75/2.8 DI och därmed har mina fokuseringsproblem försvunnit. Jag tänker också gå och få mitt 18-55 utbytt mot ett som funkar...

/Thomas som är sur på Canons sopiga kvalitet...
 
Jag har testat skärpeinställningen på 300D med hjälp av ett Canon ef 50/1,8 med slutartid 1/200 och bl 1,8 med ett utsnitt ur tidnigen Foto (brödtext) med fokusering på ca 50 cm avstånd. Jag mätte på två sätt, det ena med autofokus och den andra med manuell inställning. Utlösning av kameran med självutlösaren, med kameran monterad på stativ. Kamerans mittsensor placerades så att mitt punkten av den var i mitten av bläckpunkten när skärpan indikerades/ställdes in på denna punkt.

Skärpan bör därför ligga utmed den röda linjen i bilden nedan.

Utfallet av den manuellt inställda skärpan och den automatiskt inställda skärpan blev sådan att jag inte av bilderna kunde avgöra någon skillnad i skärpepunkt.

Kontentan av detta är att jag inte kan ställa skärpan bättre än kameran själv och om det är ett systemfel i kameran så är den av mekanisk karaktär, där speglar och annan optik är feljusterade. Autofokusen bör sitta efter at ljsuet speglats i spegeln.

Då jag och kameran gör samma fel med skärpeinställningen, så börjar det likna ett justerings jobb av t ex sensorns avstånd till optiken som ska till för att få skärpan rätt.

En annan sak som jag fundear över är om sensorns storlek ändrar sig beroende på temperatur och på så sätt ändrar avstånd till idealavståndet, alternativt att Canons toleranser vid tillverkningen är för vida?

/Roland som provar vidare innan beslut om reklamation av kameran.
 

Bilagor

  • img_1843.jpg
    img_1843.jpg
    9.1 KB · Visningar: 171
God idé Jan-Olof :)

Jag satte upp en test som du föreslog med hjälp av ett antal kartongkonvolut ( ca 2 mm tjocka) för CD-skivor så att dessa överlappar varandra.Jag fokuserade på den mittersta. Jag fokuerar på den mittersta med automatiken och läser av resultatet. Shärpan är bäst där jag har fokuserat. Avståndet är ca 50 cm, linsen samma som tidigare, bländare 1,8 och 1/100 i slutartid utlöst med självutlösaren monterat på stativ. Uppställningen lodrätt mot vägg som du föreslog. nget lutande plan men väl likartade motiv på olika djup.



Resultatet med autofokus mätt vid den röda punkten

Jan-Olof tror du det lutande planet i testerna förstör testerna?

/Roland - lite gladare :)
 
Tolkning

Jag vet inte. Bilden jag ser ser skarp ut vid den röda punkten, skärpan är OK. Mer kan jag inte säga om bilden.

Mittsensorn är betydligt större än den ruta som syns i sökaren och formad som ett stort plus. Om du skall testa AF eller MF med hjälp av skärpeindikeringen så måste du vara förvissad om att sensorn läser i ett plan vinkelrätt mot kameran. OM sensorn träffar olika plan ( i ditt fall olika skivor) så vet du inte vilket plan den fokuserar på.

Min slutledning: Gör en test mot en tidningssida. Om texten är skarp så kan du vara nöjd med kameran. Det kvittar vilken optik du använder.
 
Jag har som det verkar flera andra lite problem med att lära mig ordentlig focus på bilderna med 300D:n. Men det blir bättre allt eftersom man exprementerar och lär sig kameran tycker jag. Jag uppgraderade min till firmware 1.1.1 (finns på canons hemsida) och det gjorde ingen effekt vad jag kunde se. Parameter 1 som motsvarar +1 på de i 10D:n är mitt nästa som jag tänker titta på, det skulle vara kul att veta vilka inställningar du kör på Jonas Stellemark. Vad jag läst är att alla steg (+1 etc) i skärpa etc motsvarar kraftigare ändringar än vad det gör i 10D:n. Jag har provat lite av varje och på den billigare 75-300 III optiken jag har finns samma typer av "hinna" eller oskärpa på bildern.

Så jag följer detta forum med stor läslust!
 
Jo det är sant att sensorn är större. Den täcker en yta motsvarande 1 ruta runt om rutan i sökarn ungefär. Testade det med den förra bilden genom att leta efter det område som gav fokus på den punkt jag hade ritat.
Av storleken på röda rutan och avståndet till ett annat plan så tycker jag att kameran fokuserar rätt. Om inte så lígger skärpan endast två mm fel beroende på avståndet mellan cd-konvoluten. Sifferkodens typsnitt(till höger om röda punkten) är max två mm högt i verkligheten.

Gjorde fler försök och kameran är bättre att ställa skärpan än vad jag är, så allt är nog i sin ordning.

Funderar lite i banorna av att linsernas motorer har en precision som är beroende på minsta möjliga steg, vilket bör ge en viss onogranhet i fokuseringen, när AF används.
 
Jag har nu suttit ett tag med Canon Digotal Camera File Viewer Utility och kollat på bilderna jag tagit i olika situationer och i olika programlägen på kameran. Jag kommer uteslutande fram till att där jag har "oskärpa" så beror det på att fokuspunkterna mätt in sig och ställt kameran i olika lägen med fokus och bländare. Den punkt som indikerat fokus är fokus och är alla fokuspunkterna svarta så är det iallafall fokus på en fokuspunkt. Mitt problem är troligen att jag inte ännu lärt mig hur fokus punkterna arbetar och ställer in kameran. Jag har under några dagar använt enbart centrum fokus punkten och fotot och det har fungerat rätt bra men idag när jag var och fotade hockey så körde jag på sport och då gick det mellan varven som det gick också, oskärpa där jag ville ha skärpa.

Slutligen så tror jag detta är vårt skärpe problem. Ska ut i morgon och fota en sväng (om det bara vill sluta regna) och se om min nu nu funna kunskap tack vare alla inläggen i detta forum hjälper mig.
 
Försöksuppställning...

Hejsan!

Till alla er som vill testa om ni har back/front focus, ta en titt på försöksuppställningen här:
http://photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?TopicID=10948
eller här:
http://www.photo.net/learn/focustest/

Ett tips är att inte lita alltför mycket på sina egna testresultat dock. Innan man verkligen kan vara säker på sin sak bör man låta Canons tekniker kolla på det! :) Men man kan ha lite kul och kanske upptäcka problem som man själv kan åtgärda eller få en anledning att lämna in kameran...

Själv ska jag lämna in mitt objektiv, det verkar som om ett av mina fel ligger där i alla fall. Sedan är det mycket möjligt att det finns fler problem, men det får jag väl titta på senare! :)
 
Senast ändrad:
AF valet

Automatik är automatik och gör inte alltid rätt. Jag märkte en gång att det var ganska lätt att "lura" automatiken. Personligen så hade jag tänkt mig fokus på sonens huvud, men ljusfläckarna vid blommorna lurade automatiken.Skälet till att jag reagerade på detta kort (som jag knäppte för att illustrera kamerans fokusval) var att jag först inte alls såg vilken fokuspunkt som valdes utan fick trycka flera gånger innan jag såg blinket (som drunknade bland blommorna). När jag lekte vidare vid detta tillfälle så såg jag att kameran valde alla möjliga motiv utom grabben:)

IMG_1228-focus.JPG


Jag läste någonstans att fokussystem premierar "mål" som ligger i överkanten av bilden och undertrycker skarpa kanter i underkant av bilden. Detta för att till exempel inte lägga skärpa på en bordsyta när man tar
bilder på personer som sitter vid ett bord.

--jalle (det regnar fortfarande här uppe i norr)

Jan-Erik Andersson skrev:
Jag har nu suttit ett tag med Canon Digotal Camera File Viewer Utility och kollat på bilderna jag tagit i olika situationer och i olika programlägen på kameran. Jag kommer uteslutande fram till att där jag har "oskärpa" så beror det på att fokuspunkterna mätt in sig och ställt kameran i olika lägen med fokus och bländare. Den punkt som indikerat fokus är fokus och är alla fokuspunkterna svarta så är det iallafall fokus på en fokuspunkt. Mitt problem är troligen att jag inte ännu lärt mig hur fokus punkterna arbetar och ställer in kameran. Jag har under några dagar använt enbart centrum fokus punkten och fotot och det har fungerat rätt bra men idag när jag var och fotade hockey så körde jag på sport och då gick det mellan varven som det gick också, oskärpa där jag ville ha skärpa.

Slutligen så tror jag detta är vårt skärpe problem. Ska ut i morgon och fota en sväng (om det bara vill sluta regna) och se om min nu nu funna kunskap tack vare alla inläggen i detta forum hjälper mig.
 
Bred Af i vissa lägen..
Kan vara bra.. men efter att ha lekt en del med den blior det just det att jag kör med att välja punkter manuellt...
 
Fokuseringslåset

Enligt manualen så ska ju AF låsa när man har valt AF-punkt manuellt, i kreativa läget. Ska låsa när man tryckt ned avtrycket halvvägs.
Det gör den INTE i min kamera.
 
En möjlig lösning?

Hej alla. Eftersom jag funderar på att köpa en 300d söker jag lite information om den både här och där. På en engelsspråkigt forum hittade jag följande inlägg. Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp för er som har problem med AI fokus....


*************************************************
I did a rapid search finding nothing, so I post this.


I have used my 300d for two weeks and after reading a lot of postings on this subject I tried the "focus test".

I shot in RAW at full aperture with a tripod and used the timed shutter release.

I chose 5 subjects like newspapers, books very small writings and shot them twice, one time with AI focus and the other with manual focus.

The result was: my camera focussed always slightly bad compared to the manual picture.

I came through the nice site of Roger Cavanagh http://www.rogercavanagh.com , and I found a trick that appears to have worked with the EOS 10D:

http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/17_10D_reset.htm

The corresponding menu in the 300D is "Reset all camera settings"
The result was good for me too.

Now I cannot distinguish AI from manual focus pictures.

Hope it will be useful for you too.

marco
**************************************************

/ Per
 
Statusrapport nr 3

Hej hopp!
Har ju som sagts tidigare haft problem med mitt EF-S 18-55. Canon IT-service har fått det och efter lite tjat så flyttades jag framåt i den, som jag förstod det, långa kön... *suck*

Har även legat på butiken där jag köpte kameran och fick idag ett samtal där dom meddelar att jag ska få ny optik. Dessvärre finns inte EF-S 18-55 löst utan säljs endast med 300D. När Canon skulle få in optiken visste dom inte, allt från en vecka till X antal dito. Tack och lov är min handlare en trevlig prick, så han tar en av sina 300d och byter optik med mig så att han får vänta i stället. Dessutom fixade han så jag fick en låneoptik under tiden! Trots allt är jag ganska nöjd med utfallet. Expert Fromholtz i Lkpg har funkat bra trots strul! Så, nu hoppas jag att allt ska fungera igen! Imorgon hämtar jag mitt nya... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.