Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja.. enstaka gånger har jag dock haft att den byter focuspunkt fast man inte flyttat eller ändrat yttre förhållande men det är inte ofta. Här därimot upptäckt nu när jag tänker på det att den verkar ha lättare för att hitta focus med dom yttre punkterna fast att läget gjort att mittenpunt skulle ha focuserat. (gäller bara det medföljande 18-55) Med annat objektiv focuserar den perfa.

Numera använder jag bara den mittersta punkten eftersom jag gått över mer o mer till manuella inställningar.

Testa med ett annat objektiv och se vad du får för resultat.
 
Jag gjorde ett prov med en uppställning med kamerakartongen som modell och lät den fylla bildrutan från golv till tak. Slog en blixt mot motivet för att få samma ljus.

Jag provade två objektiv, dels ett Canon EF 50 mm / 1.8 mk II och dels det medföljande EF-S 18-55.



Data från bilden som är ett utsnitt

Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Date/Time
2003-10-20 22:49:04
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/200
Av( Aperture Value )
6.3
Metering Mode
Center-weighted averaging
ISO Speed
200
Lens
50.0 mm
Focal Length
50.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
-1/3
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Daylight
AF Mode
AI Focus AF
Parameters
Contrast Normal
Sharpness Normal
Color saturation Normal
Color tone Normal
Color Space
sRGB
File Size
3022KB
File Number
114-1494
Drive Mode
Single-frame shooting
 

Bilagor

  • img_1494-50.jpg
    img_1494-50.jpg
    12.7 KB · Visningar: 394
Den andra bilden som är med medföljande objektiv är tagen med dessa förutsättningar:



Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Date/Time
2003-10-20 22:51:12
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/200
Av( Aperture Value )
6.3
Metering Mode
Center-weighted averaging
ISO Speed
200
Lens
18.0 - 55.0 mm
Focal Length
51.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
-1/3
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Daylight
AF Mode
AI Focus AF
Parameters
Contrast Normal
Sharpness Normal
Color saturation Normal
Color tone Normal
Color Space
sRGB
File Size
2743KB
File Number
114-1495
Drive Mode
Single-frame shooting
 

Bilagor

  • img_1495-1855.jpg
    img_1495-1855.jpg
    11.6 KB · Visningar: 396
Thomas Höglund skrev:
Jag har nu bara en fokuspunkt aktiverad och tänker testa med det några dagar för att se om problemen försvinner...

När mina problem uppstått har jag kört med en fast fokuspunkt, den i mitten. Jag har inte testat så mycket med automatiskt val av fokuspunkter, så det kan jag inte uttala mig om.

Jag har testat med flera olika objektiv, men inte tillräckligt mycket för att hitta några problem med andra än det medföljande 18-55...
 
Intressant med focuspunterna. Fast jag kör som sagt inte så mycket AF mera.
Men tycker detta problem verkar ligga hos 18-55'an. Klart skarpare bilder med ett annat objektiv.

Du har inte funderat på om det är problem med "framför" / "bakom" -focus? (ingen aning vad man kallar det)
Om du gör samma test med lådan igen och låser focus på ett ställe, håller kvar knappen i halvläge och flyttar lådan en millimeter fram eller bak? Skulle vatt kul o se va som händer då.

Fast o andra sidan tror jag allt hänger på objektivet eftersom dom flesta inte har dessa om dom byter till annat.
 
Jag funderar på att köpa en EOS 300D men man blir fundersam när så många upplever problem med fokusering. Det enda riktiga är att kontakta CANON i Stockholm och be att få tala med produktansvarig. Det ligger i CANON:s intresse att snabbt meddela sina kunder inklusive presumtiva köpare var problemet ligger. Tyvärr saknar butikspersonal många gånger detaljkunskap i frågan och ofta negligerar man felet och hänvisar till användarens bristande handhavande. I full automatik ska denna kamera ge lika bra resultat som vilken P&S som helst, inklusive min nuvarande Sony F707. Det är sällan den inte ger knivskarp fokus precis där jag vill ha den. Vad jag menar är att ett av de givna grundkraven bör vara att kameran klarar av att fokusera.
 
Stora problem eller inte...

Även om det var jag som startade denna tråd så skulle jag nog inte säga att det är många som upplever problem med fokusering. Det är alltid svårt att avgöra hur många som har problem genom att titta på inlägg i en diskussionsgrupp.

Jag upplever inte längre att jag har problem utan att jag har kontroll på läget (har kvar samma kamera och optik). Det är klart att inte alla bilder blir perfekt fokuserade men det blev de inte heller med min gamla kamera, automatik är automatik och lyckas inte alltid. Det som fick mig att fundera var att jag märkte att blixtbilder kändes så gott som 100% skarpa och det fick mig att tänka till lite.

Ett problem var att jag ställde orealistiska krav på automatiken och resultaten. Ett annat problem var att jag vid 100% förstoring blandade ihop bristande kontrast med fokusoskärpa. Och givetvis detta med skärpedjupet.

Jag tycker mig också se att diskussionerna på dpreview om fokusproblem minskar radikalt.


Nåväl, jag tror inte att du behöver vara orolig. Kameran fokuserar rätt.

--jalle
hurtig skrev:
Jag funderar på att köpa en EOS 300D men man blir fundersam när så många upplever problem med fokusering. Det enda riktiga är att kontakta CANON i Stockholm och be att få tala med produktansvarig. Det ligger i CANON:s intresse att snabbt meddela sina kunder inklusive presumtiva köpare var problemet ligger. Tyvärr saknar butikspersonal många gånger detaljkunskap i frågan och ofta negligerar man felet och hänvisar till användarens bristande handhavande. I full automatik ska denna kamera ge lika bra resultat som vilken P&S som helst, inklusive min nuvarande Sony F707. Det är sällan den inte ger knivskarp fokus precis där jag vill ha den. Vad jag menar är att ett av de givna grundkraven bör vara att kameran klarar av att fokusera.
 
Vad jag menar är att ett av de givna grundkraven bör vara att kameran klarar av att fokusera.
Det beror helt på under vilka förhållanden du vill att den ska klara. Tror dom flesta kamoror har problem inomhus i dunkel eller på lågkontrast objekt.

Se denna sida över hur focusstripen ligger.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

Jag skulle tippa på att oavsett var på strippen focus hamnar indikerar kameran fokus. Och om man då plåtar en linjal med täta sträck på är det mycket möjligt att det sträcket kanske inte är det man centrerade i fokuspunkten i sökaren, och följaktligen påstås då kameran ha front/back focus.

Många fokustargets har inte haft fliken som står ut att fokusera på, sen att dom som testar varken har angett vilket ljust eller andra viktiga faktorer gör dom flesta tester ganska värdelösa för att få fram en återskapbart resultat.

Dessutom har jag för mig att toleransen bara är att fokus är fokus om det ligger inom 100% av DOF vid dåvarande bländare/brännvidd.

Och på en liten bländare kan det skilja meter och fortfarande vara i fokus fullt inom toleransen.
 
Ja riktigt, det beror ju på massor av faktorer som omgivning, förhållande mm.mm. Svårt att göra testet själva till hundra procent. Som Jalle säger här att detta med focus problem minskar kraftigt i många forum efterhand som fotografen lär sig att hantera kameran. Den är ju trots allt ny.
 
Krav på AF

Det är uppenbarligen så att en del av oss märker att kameran beter sig underligt ibland, dock inte ofta.
Man ska ställa krav på en så dyr och avancerad kamera att AF ska fungera i de vanligaste programmen och under vanliga förhållanden. Man ska endast undantagsvis behöva ställa in speciella funktioner som t.ex AF-punkter eller annat.
Det är inte acceptabelt om det blir problem bara för att man zoomar eller trycker ner avtryckaren upprepade gånger.
Det är också anmärkningsvärt att mittpunkten ofta väljs bort, till synes omotiverat, till förmån för andra punkter.

Jag tycker det är värdefullt att det kommer in olika synpunkter och inslag här på tråden om fokuseringsproblem med denna kamera. Om det sedan är handhavandefel eller annat som ev. Canon kan åtgärda kanske vi kan klura ut om vi hjälps åt.

Angående backfocus eller inte backfocus.
Man kan endast utvärdera problem med skärpeplanet ur en bild om den är skarp någonstans. Det går inte att utvärdera detta ur en bild som är oskarp över hela bilden.
(Jag har inte haft detta problem med min kamera)
 
Re: Krav på AF

Jan skrev:
Man ska endast undantagsvis behöva ställa in speciella funktioner som t.ex AF-punkter eller annat.

Av dom erfarna fotografer jag känner som har professionella kameror så känner jag ingen som låter kameran välja fokuspunkt, undantaget möjligtvis vid actionfoto när punkterna får följa motivet (på ex. EOS 3 som har många punkter).

Systemet har funnits uppemot 15 år & man ska veta att all automatik kan bli lurad oberoende av pris på kamera, det finns ingen kamera som är bättre än en erfaren fotograf på att välja var fokus ska ligga, hur skulle det kunna göra det?

Ett sådant här system fungerar hyfsat på en "förlåtande" kompaktdigital som har ett så stort skärpedjup så att en litet skärpefel ej märks.

Använder man däremot den fina 50/1.8 på 300D & använder en stor bländare så kräver skärpeinställningen sin man för att ge gott resultat, att låta kameran välja punkt då är förödande.

Använder man mittenpunkten som standard så riktar man den vid porträtt mot ett öga, om man inte vill att fokus ska ligga i ett annat plan förstås. Systemet vet aldrig var du vill lägga skärpan, dessutom så blir det lätt lurat av högre kontraster i bilden, det är då det blir helt fel...

Detta helautomatiska system har mig veterligt enbart använts av mindre erfarna fotografer pga dess otillförlitlighet, jag har tipsat många att stänga av det. Systemet har dock utvecklats, mest då av Canon, som i början av 90-talet införde fler punkter samt ögonstyrning som gjorde att man själv med ögat kunde välja punkt (EOS-5). Detta system finns dock inte på någon DSLR.

Larsa
 
Re: Re: Krav på AF

larsaz skrev:
,Ett sådant här system fungerar hyfsat på en "förlåtande" kompaktdigital som har ett så stort skärpedjup så att en litet skärpefel ej märks.

Använder man däremot den fina 50/1.8 på 300D & använder en stor bländare så kräver skärpeinställningen sin man för att ge gott resultat, att låta kameran välja punkt då är förödande.

Larsa

Jag har också ett 50mm/1,8 som är ett utmärkt porträttobjektiv till 300D. Jag använder AF och har inga problem med detta. Särskilt om man tar bilder på folk el. djur som inte sitter stilla, då hinner man inte med att stå och fumla med manuella inställningar.
Det kan vara så att den höga ljusstyrkan och fokusmekanismen på objektivet gör att fokuseringen funkar bra.
Tidigare hade jag en Minolta AF (analog) som ger bilder med hög upplösning och möjlighet till högkvalitativa förstoringar. Minoltas AF fungerar mycket bra tycker jag.

Mina problem gäller alltså 300D ihop med 18-55mm.

Vidare tycker jag att ett AF-lås på kameran liknande det exponeringslås som finns borde ha funnits med på kameran. Detta har man förmodligen avstått från för att man helt enkelt ska kunna köra AF fullt ut i de flesta situationer.

Eftersom även kompaktdigital nämns här så vill jag tillägga att en 4-5 Mpixels kamera av hög kvalitet inte alltid är "förlåtande". AF på dessa kameror är vad jag förstår oftast väldigt tillförlitlig. Jag hade en Olympus 4 Mpix tidigare och det var en mycket bra kamera. Bl.a hittade den oftast skärpan vid knepiga närbilder och makrobilder.
Tydligen har några här på tråden haft problem med detta.
 
Man ska ställa krav på en så dyr och avancerad kamera att AF ska fungera i de vanligaste programmen och under vanliga förhållanden. Man ska endast undantagsvis behöva ställa in speciella funktioner som t.ex AF-punkter eller annat.
Faktum är att du bör ha samma krav på en 300D som på en canon 300V, altså canons nästa billigaste systemkamera.

Det som gör den dyr är elektroniken och sensorn, resten är och förblir en instegsmodell.
 
Expertens tips om AF

Jag saxar direkt ur dpreviews recension av kameran

www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp

Forced AI Focus such a disadvantage?
There has been much musing on our discussion forums about the implications of the AF mode being locked to AI Focus for the majority of the 'creative' exposure modes. I can honestly say that with careful use it is not an issue for 95% of everyday amateur photography. In a still shooting situation AI Focus appears to use One Shot AF initially, and thus there is no delay or difference in focus speed. Once AF is locked AI Focus monitors the scene and will only break to AI Servo mode if it detects movement (towards or away from the camera*) at the focus point and exact focus distance (thus it is not fooled by panning, background movement or movement in front of the focus distance such as people walking across your path). This is obviously best achieved by using a single selected AF point (such as the center point). You can easily pre-focus (half-press), recompose and take a shot whenever you like.

* In my experience AI Focus is more sensitive to movement towards the camera

Jag tycker att dpreview är lite av en "bibel" och rekommenderar starkt alla som inte känner till den att läsa igen hela utvärderingen av kameran. Här beskrivs t.ex. hur AF-sensorerna ser ut och vad backfocus innebär (inga problem med denna kamera)
 
Re: Re: Re: Krav på AF

Jan skrev:

Tidigare hade jag en Minolta AF (analog) som ger bilder med hög upplösning och möjlighet till högkvalitativa förstoringar. Minoltas AF fungerar mycket bra tycker jag.

Mina problem gäller alltså 300D ihop med 18-55mm.

Hur ofta skärskådade du dina bilder från din Minolta på skärm i 100% förstoring? Man har en tendens att upptäcka mycket på skärmen nämligen.

Fotade du dia så är det en annan sak, vid projicering så märker man också mycket vad det gäller skärpa.

Mvh/Larsa
 
Manuell fokus???

Ni som har 300D, hur funkar den med manuell fokus??? Går det att fokusera manuellt eller är det bara till att lita på AF??

/en som aldrig testat AF....ännu
 
Japp, manuell fokus finns

Jag tycker i och för sig att det var lättare att fokusera manuellt med min uråldriga Rioch som hade en delad mittskiva, men det går att fokusera manuellt med 300D också.


--jalle

academic skrev:
Ni som har 300D, hur funkar den med manuell fokus??? Går det att fokusera manuellt eller är det bara till att lita på AF??

/en som aldrig testat AF....ännu
 
Statusrapport

Hej igen!

Jag har nu varit i kontakt med butiken som sålde mig kameran och även med Canon i Sverige samt en av deras verkstäder.

Som det ser ut nu känner dom inte till problemet, kameran är väl fortfarande för ny. Jag har tyvärr inte lyckats få tag i helt rätt personer på Canon än, men jag jobbar vidare. Försöker få tag i deras IT-service, men dom svarar inte. Och nu senast sa en telefonsvarare att dom hade lunch mellan 12 och 14(!).

Det ser i dagsläget ut som om jag tvingas lämna in kameran... *suck!*


Lite frågor och önskemål under tiden:

1. Någon som har erfarenhet av Canons verkstäder? Tar det lång tid att få felen åtgärdade? (Jag vet att det är avhängigt felet, men en generell uppfattning kanske finns ändå.)

2. Ni som har 300D och 18-55, har ni lust att kontakta mig? Jag är intresserad av att försöka framkalla samma problem hos er och se om ert problem uppstår på samma sätt som mitt. Det är relativt snabbt kontrollerat! Vill inte lägga ut telefonnumret här, men maila gärna! Även ni som inte har upplevt nåt problem får gärna höra av er!


MVH Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.