Annons

Problem med film med Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är på Samoa och håller på att filma med min Nikon d90. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem: Ibland när jag filmar blir det kornigt, som om jag ställt in ett högt ISO-värde eller något. Jag kan till exempel ställa in kameran så att en bild blir mörk, men så tar jag film med samma inställning och den blir inte mörk, men den kan bli kornig. Verkar som om ISO-inställningen är automatisk? Har jag ingen kontroll alls över ISO-värdet när jag filmar (bortsett från att jag kan påverka det i andra hand via bländarinställning)? Är det i princip samma sak med slutartiden? Jag testade att spela in film med 1/15 sek och med en jättekort slutartid, och tyckte det blev rörelseoskärpa på 1/15 sek (jag lät någon gå framför kameran och filmade benen, båda filmerna blev dock lite oskarpa).
Ett annat, eller samma, problem, är att bilderna också blir korniga/dålig kvalitet och när jag tar bilder i solen. (Med samma inställningar när jag tar ett foto så blir fotot skarpt och bra.)
Förstår inte detta och skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig!

Mvh!
Louise
 
Tyvärr är D90 ingen höjdare när det gäller att filma, och du har upptäckt varför. Här är ett citat från ett test:

Before we get too excited about the D90's video capabilities we need to understand how Nikon has implemented it. At the core of the issue is that there is almost no control over the camera's shutter speed, aperture or ISO when in video mode. The camera essentially goes into a fully automatic mode and the only control over exposure that one has is the exposure compensation dial.

Here's the reason why. In still camera Live View what camera makers try and do is show you the best possible view of the subject, adjusting the LCD display to make it as accurate and pleasant looking as possible. This is regardless of whether or not the exposure is correct.

What Nikon appears to have done is simply take this adjusted (good looking) image and used it for video. So, if you have dreams of using a very wide aperture to achieve narrow depth of field, a high shutter speed for creative purposes, or low ISO to minimize noise – fugedaboutit. It ain't gunna happen unless Nikon decides to or is able to release a firmware upgrade. (Or, maybe they're saving this capability for the D3x.)

Just to be clear then – shooting in video mode is the same as having the camera in full auto mode, with auto ISO also activated. The actual current settings of the camera for stills shooting are irrelevant. (Yes, there are some klugy partial work-arounds that require the use of older manual iris lenses that are being discussed on the DVXUSER forum, but for most people these are not going to be terribly helpful.)

What does affect the image are, of course, focus and focal length via manual focusing (no AF), and manual zooming. Also, all of the camera's shooting parameters such as white balance, sharpening, tone curves and so forth are also user settable prior to filming.

(taget från http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d90.shtml)

Ur recensionen kan vi alltså läsa att enda sättet att få lagom "mörka" bilder är med exponeringskompensationen (+/- knappen precis bakom avtryckaren), men inte ens då kan man hindra auto-ISO.
 
Man måste trixa rätt mycket för att få D90 att göra som man vill i filmläget. Man kan ställa bländare innan man börjar filma, sen får man peka kameran åt nåt lagom ljust/mörkt och låsa exponeringen innan man börjar filma. Man kan påverka ISO/slutartid genom positiv eller negativ exponeringskompensation. Negativ kompensering höjer slutartiden och positiv sänker den. ISO beror på hur ljust eller mörkt det du pekar kameran mot är. När du är nöjd låser du exponeringen med AE-L.

Här finns detaljerade instruktioner:
http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=146661
 
Å, vad jag tycker om beskrivningar av hur något är konstruerat för att få mig att förstå varför det ser ut som det gör! Luminous Landscape-artikeln är precis en sådan. Tack för den!

Och tack också, förstås, för länken till tricken att ändå lura kameran att göra som man vill!

Per.
 
Tack för svaren! Nu förstår jag lite bättre:) Det var ju alltid något, att man kan låsa exponeringen och kameran lyssnar på en...!

Mvh! Louise
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.