Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färghantering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wahlin

Aktiv medlem
Har ett märkligt problem. I Photoshop ser bilden bra ut. Sparar den i "Save for web and devices" och använder sRGB.
Om jag sedan öppnar den i "Windows Photo Viewer" har den fått en rödare ton om jag sen öppnar samma bild i Firefox/Chrome eller någon annan webbläsare har bilden fått en ännu rödare ton. Öppnar jag den sparade Jpegen i photoshop så ser den ut som psd'n dvs startbilden (och så som jag vill ha den)

Antar att det har med att programmen använder olika färgprofiler. Men hur vet jag vilken jag ska ha och framför allt hur får jag det att se likadant ut i alla program till att börja med.
När det är gjort är det ju bara att ställa in skärmen korrekt antar jag.

Summa summarium, hur löser jag det så att jag får samma färgton i alla program?
 
Vad händer om du väljer att konvertera till sRGB innan själva sparandet och därefter väljer Save As i formatet JPG istället för Save for web and devices? Samma sak?
 
Har laddat ner en nyare Firefox (den andra var från stenåldern) och i den överensstämmer bilden nästan perfekt med den i PS så tydligen är Chrome färgprofilshandikappad. Nu återstår bara problemet att få Windows att fatta (störigt att Skrivbordsbakggrunden har en varmera ton).

Johan: Prövade och det ger samma resultat.
 
Har laddat ner en nyare Firefox (den andra var från stenåldern) och i den överensstämmer bilden nästan perfekt med den i PS så tydligen är Chrome färgprofilshandikappad. Nu återstår bara problemet att få Windows att fatta (störigt att Skrivbordsbakggrunden har en varmera ton).

Johan: Prövade och det ger samma resultat.

Konstigt ändå, jag kör Chrome och upplever inte detta problem. Uppdaterat Chrome lately?
 
Ja Chrome är uppdaterad.
Jag har bökat en del med en massa färgprofiler ICC och annat jag inte förstår mig på. Kan mitt problem bero på det?
 
Här är en skärmdump där man kan se färgskillnaderna. Har justerat grundbilden (den i PS) så att färgfelet syns bättre. Men det är samma version som syns.
Ska försöka förklara vad som är vad
Version1 (längst upp till vänster) = Photoshop
Version 2 = Firefox
Version 3 = Skrivbordsbakgrund
Version 4 (Längst ner till vänster) = Windows Photo Viewer
Version 5 = Chrome

Som ni ser är PS, Firefox och Windows Photoviewer versionerna nästan samma. Men Skrivbordsbakgrunden och Chrome versionen är mer mättad.
 

Bilagor

  • TEST.jpg
    TEST.jpg
    86.1 KB · Visningar: 752
Antar att det har med att programmen använder olika färgprofiler. Men hur vet jag vilken jag ska ha och framför allt hur får jag det att se likadant ut i alla program till att börja med.
När det är gjort är det ju bara att ställa in skärmen korrekt antar jag.

Problemet är inte märkligt, det beror på att de program som visar bilden felaktigt inte använder skärmprofilen. Så om din skärm inte har samma färgåtergivning som sRGB så kommer bilden inte visas korrekt. Det är få skärmar som har exakt samma färg som sRGB. Och hur du ska få bilden att se likadan ut i alla program och på alla skärmar är en fråga som är olöst än idag. Så länge som vi har program som inte kan läsa in en skärmprofil och så länge som vi inte har skärmar som är korrekt profilerade så kommer bilder se olika ut i olika program och på olika skärmar.
 
Här är en skärmdump där man kan se färgskillnaderna. Har justerat grundbilden (den i PS) så att färgfelet syns bättre. Men det är samma version som syns.
Ska försöka förklara vad som är vad
Version1 (längst upp till vänster) = Photoshop
Version 2 = Firefox
Version 3 = Skrivbordsbakgrund
Version 4 (Längst ner till vänster) = Windows Photo Viewer
Version 5 = Chrome

Som ni ser är PS, Firefox och Windows Photoviewer versionerna nästan samma. Men Skrivbordsbakgrunden och Chrome versionen är mer mättad.


Det du ser är nog normalt.

Photoshop, Firefox och Windows Photo Viewer är färghanterande.

Window skrivbordsbakgrund är det inte (så vitt jag förstår)

Chrome borde väl vara det men där är jag osäker eftersom jag inte använder det programmet. Möjligen måste du ändra någon inställning?
 
Problemet är inte märkligt, det beror på att de program som visar bilden felaktigt inte använder skärmprofilen. Så om din skärm inte har samma färgåtergivning som sRGB så kommer bilden inte visas korrekt. Det är få skärmar som har exakt samma färg som sRGB. Och hur du ska få bilden att se likadan ut i alla program och på alla skärmar är en fråga som är olöst än idag. Så länge som vi har program som inte kan läsa in en skärmprofil och så länge som vi inte har skärmar som är korrekt profilerade så kommer bilder se olika ut i olika program och på olika skärmar.

Så det är inget som kan avhjälpas med att jag färgkalibrerar skärmen med en kalibrator typ spyder eller något liknande?

Det här är något som jag antar kommer upp lite då och då. Hade varit fantastiskt med en liten guide eller nått för oss färgprofils puckon.
 
Så det är inget som kan avhjälpas med att jag färgkalibrerar skärmen med en kalibrator typ spyder eller något liknande?

Det här är något som jag antar kommer upp lite då och då. Hade varit fantastiskt med en liten guide eller nått för oss färgprofils puckon.


Självklart skall du profilera din skärm. Detta kommer dock leda till att problemet sannolikt blir än tydilgare! De program som hanterar profiler korrekt kommer att visa mer rätt. De program som inte är färghanterande kommer att fortsätta visa fel, och sannolikt ännu mera fel!

Det är helt enkelt bedrövligt att detta fungerar så dåligt som det gör 2012.

Ett typexempel är Windows Fotvisare. Den är färghanterande. Öppna upp en bild och den ser rätt ut. Tryck sedan på ikonen för bildspel - då startas bildspelet men den programmodulen är INTE färghanterande så bilden ser helt annorlunda ut!
 
Självklart skall du profilera din skärm. Detta kommer dock leda till att problemet sannolikt blir än tydilgare! De program som hanterar profiler korrekt kommer att visa mer rätt. De program som inte är färghanterande kommer att fortsätta visa fel, och sannolikt ännu mera fel!

Det är helt enkelt bedrövligt att detta fungerar så dåligt som det gör 2012.

Ett typexempel är Windows Fotvisare. Den är färghanterande. Öppna upp en bild och den ser rätt ut. Tryck sedan på ikonen för bildspel - då startas bildspelet men den programmodulen är INTE färghanterande så bilden ser helt annorlunda ut!

Kan inte annat än hålla med dig om att det är bedrövligt. Är detta ett fenomen som gäller andra OS också? Det kanske är en kvarleva från då Windows främst bara var en kontorsburk, men som sagt åren har gått och man kan tycka att nissarna i programeringsverkstaden borde ha fått nys om det här problemet.
 
Kan inte annat än hålla med dig om att det är bedrövligt. Är detta ett fenomen som gäller andra OS också? Det kanske är en kvarleva från då Windows främst bara var en kontorsburk, men som sagt åren har gått och man kan tycka att nissarna i programeringsverkstaden borde ha fått nys om det här problemet.

Jag kan bara Windows men sannolikt funkar det väl bättre på Mac.
 
Problemet är inte märkligt, det beror på att de program som visar bilden felaktigt inte använder skärmprofilen. Så om din skärm inte har samma färgåtergivning som sRGB så kommer bilden inte visas korrekt. Det är få skärmar som har exakt samma färg som sRGB. Och hur du ska få bilden att se likadan ut i alla program och på alla skärmar är en fråga som är olöst än idag. Så länge som vi har program som inte kan läsa in en skärmprofil och så länge som vi inte har skärmar som är korrekt profilerade så kommer bilder se olika ut i olika program och på olika skärmar.

Hej!
Jag vet att detta är en gammal tråd, men tänkte att jag kanske kunde väcka den björn som sover... Jag har bifogat två png-filer. I PS visas dessa två filer identiskt. I Chrome och Firefox visas de olika, den övre visar "fel" och den undre visar "rätt" i förhållande till hur färgen ser ut i PS. Men om jag gör en färgmätning från PS på de båda filerna är det den övre filen som har samma värde som filen i PS. Färginställningarna är helt identiska för de båda filerna när jag kollar i PS.
Vad är det som skiljer filerna åt??
 

Bilagor

  • logo png header.png
    logo png header.png
    45.9 KB · Visningar: 475
  • logo_1361702679.png
    logo_1361702679.png
    36.8 KB · Visningar: 471
Den övre är ProfotoRGB och den undre är sRGB. De visas inte identiskt som png i PS. Den övre som är ProfotoRGB visas mera rosa och den undre visas i en mindre mättad dovare färg.

Kolla om du har råkat slå igång proof colors, CTRL -.y. Under Proof Setup > custom har du säkert sRGB som destinationsrymd.
 
Den övre är ProfotoRGB och den undre är sRGB. De visas inte identiskt som png i PS. Den övre som är ProfotoRGB visas mera rosa och den undre visas i en mindre mättad dovare färg.

Kolla om du har råkat slå igång proof colors, CTRL -.y. Under Proof Setup > custom har du säkert sRGB som destinationsrymd.

Ah, men du har ju så rätt! Tack!!

Till nästa mysterium... I koden för min hemsida (www.janehaglund.se) har jag skrivit in precis exakt samma färgkod på tex texten i headern som färgen i fjärilen, nämligen f7adaf. Hur kommer det sig att de inte visas lika? :S
 
Det visas nog lika i IE men inte i Chrome. Möjligen bra i Firefox. Det är nåt strul med färghanteringen i browsern.
 
Det visas nog lika i IE men inte i Chrome. Möjligen bra i Firefox. Det är nåt strul med färghanteringen i browsern.

Loggan visas rätt (med dovare färg) i Chrome och i Firefox, men fel (skrikigare färg) i IE. Färgen på texten i headern och på den övre sidopanelen till vänster visas fel (i förhållande till den färg som visas i PS) i samtliga webbläsare. Det är inte lika framtydande på en sämre skärm, men på min Eizo är det läskigt tydligt. :p

Ja, det är definitivt strul med färghanteringen i browsrarna (eller vad man nu säger i bestämd form plural).. :/ Men tack för hjälpen, det löste åtminstone upp en del av knuten!! :)
 
Självklart skall du profilera din skärm. Detta kommer dock leda till att problemet sannolikt blir än tydilgare! De program som hanterar profiler korrekt kommer att visa mer rätt. De program som inte är färghanterande kommer att fortsätta visa fel, och sannolikt ännu mera fel!

Det är helt enkelt bedrövligt att detta fungerar så dåligt som det gör 2012.

Ett typexempel är Windows Fotvisare. Den är färghanterande. Öppna upp en bild och den ser rätt ut. Tryck sedan på ikonen för bildspel - då startas bildspelet men den programmodulen är INTE färghanterande så bilden ser helt annorlunda ut!

Skärmen min är kalibrerad.
Chrome visar Inte Gröna färger rätt, tittar på bilder på gröna bussar på hemsidan från Sörmland och bussarna ser Mörkgröna med en annan gröna nyans men i surfplattan ser de bra ut. skumt.
Inte ens Firefox visar rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.