Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Det verkar vara en trasig slutare, ja. Du kan ju kontakta en Canonverkstad och höra vad det kan kosta (och om det eventuellt kan gå på garantin, eller snarare reklamation enligt konsumentköplagen).
Jag tycker det låter som om detta borde ha goda chanser att räknas under konsumentköpslagen. Att sälja en kamera vars vitala del (slutaren) inte håller längre än knappt två år vid normalt (om än intensivt) bruk är helt orimligt.

Föreslår att Björn först tar kontakt med den han köpt kameran av, sedan (om nödvändigt) med konsumentvägledaren i kommunen.
 
Det kan vara några tusen exponeringar i månaden men det är bara en uppskattning. Dottern fotar enormt mycket med den.
 
Osten72 skrev:
Om jag öppnar upp och väljer en lång slutartid så ser jag spegeln som viker undan och bakom den en liten spegel till, antar att det är slutaren. Den hänger och dinglar löst men lämnar en springa längs ner i ungefär samma storlek som det som syns på kortet.
En ridåslutare kan inte gärna se ut som en "dinglande spegel". Det måste vara AF-spegeln, som Jan-Erik Skata skrev. Borde kosta betyligt mindre att få fixad än vad ett slutarbyte kostar. Ifall du nu inte vågar dig på att åtgärda felet enligt beskrivningen i Jan-Eriks länk.

Olle
 
Jag fick min slutare utbytt på min 350D även fast garanti-tiden hade gått ut. Jag påpekade bara att jag tyckte det var kasst att slutaren hade gått sönder efter bara 20.000 exponeringar, och fick det då fixat utan kostnad. Hur många exponeringar har din gått?
 
Har pratat med både seviceverkstaden som anlitas av firman som sålde kameran och med canon i sthlm men ingen av dem vill säga något innan dom har sett kameran trots att jag beskrivit felet. Man ser ju vart den har gått sönder. Får väl skicka iväg kameran. Det värsta som kan hända är att jag åker på att betala 500 + moms för undersökningen.

Vågar mig tyvärr inte på att fixa felet själv...
 
Idag kom nya kameran men gissa om jag blev förvånad när jag märkte att det inte skulle vara CF utan SD. Får lösa det imorgon.

Däremot så började jag pillra lite med gamla kameran och insåg att den inte klarar av att hitta autofocus oavsett vilket objektiv jag väljer. Vet inte hur det fungerar men det kan väl knappast ha något med den trasiga slutaren att göra? Kan man ha varit där och kladdat med fingrarna vid felsökning av slutarfelet eller är det ett annat dyrt och mystiskt fel? Någon som har en aning?

Björn
 
Du har ingen trasig slutare. Du har en trasig AF-spegel. Om kameran inte hittar fokus och funkar uppochned är diagnosen lätt ställd för den som tittar djupare i kameror än i internet.

Enklaste och billigaste sättet att fixa problemet är att droppa superlim på af-spegeln och trycka fast den i den stora spegeln. Du tappar autofokus för all framtid, men i övrigt funkar den som den ska. (En reparationsmetod jag använt en gång då inga andra möjligheter fanns på en avlägsen ö i karibien och jag inte kunde komma hem utan bilder.)

Näst billigast är att lämna in för fix. Det skulle kunna vara fjädern, fjäderfästet eller en annan liten oklar plastbit. Hur som helst är det en billig reparation som fixar kameran.

Dyrast är att köpa en ny kamera. Knappast välmotiverat, men väldigt väldigt kul...
 
Ja nu när du säger det så...

Det är den lilla spegeln som hänger bakom den stora. På varje sida om spegeln sitter det en liten plasttapp och på den ena sidan har den gått av. Antar att det är på den sidan mekanismen sitter och att den andra sidan endast fungerar som något slags stöd? Det borde väl gå på den förlängda garantin? Man kan ju iaf inte skylla det på yttre åverkan.

Ganska intressant att sätta sig in i hur kameran fungerar under skalet, har aldrig brytt mig förr.

Björn
 
Efter ungefär en vecka ringde dom från firman jag köpt kameran på och meddelade att det inte skulle gå på garantin utan kosta 2600 kr och undrade hur dom skulle göra.

Tog sedan själv kontakt med firman dom anlitar för reparationer för att kolla läget. Poängterade att man borde kunna förvänta sig mer av en kvalitetsprodukt från canon och att det borde gå på reklamationsrätten. Då svarar killen att den inte är inlämnad på reklamationsrätten utan på den vanliga garantin som gått utt någon månad innan. Säger då åt honom att ta det på reklamationsrätten varvid han ber att få prata med teknikern igen. Får vänta ca 10 minuter och sen säger han att nu har teknikern öppnat upp kameran igen och den här gången hittade han tydliga tecken på att jag med våld brytit sönder af spegeln så det skulle bara vara att punga ut med 2600 kr.

Gav honom min mailadress och sa att teknikern fick maila mig uppgifterna om kameran så jag hade dom i mina fortsatta kontakter med canon och ARN. Dan efter kom det ett mail där dom skrev att det skulle gå på garantin.

Slutet gott allting gott men jag börjar mer och mer ifrågasätta ärligheten hos verkstäder av olika slag.
 
Enligt papperna lagades den samma dag men efter 2 veckor fick jag efterlysa den. Sen tog det ytterligare några dar innan den hittades igen.

Samma sak hände när jag lämnade in ett objektiv på den vanliga garantin. När dom inte hört av sig efter en månad ringde jag och kollade och då tog det ca 2 veckor innan dom hittade objektivet. Varken firman eller verkstan hade någon aning och skyllde på varandra.

Samma firma och verkstad som med kameran.

Vill passa på och tacka alla som hjälpt mig i den här tråden :)
 
Verkstadsproblem.

Det är nog allmänt känt att Canon haft problem med sina verkstäder, inga större problem med själva kameran med som sagt med verkstäderna de
har ju bytt flera gånger.
 
Robin Gyllander Larsson och Per Danielsson får väldigt gärna förklara för mig varför ni så säkert konstaterade att det var slutaren som packat ihop.
Jobbar slutaren vertikalt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.