Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns knappt horisontellt löpande ridåslutare längre. Det skulle vara Leicas M-kameror i så fall, men jag vet inte säkert.

På 1970-talet började vertikalt löpande ridåslutare med metallridåer ta över mer och mer från de gamla horisontella tygridåslutarna.
 
Ja det var väl tidigt 70-tal när jag senast tog bort objektivet och tittade in i en kamera och tryckte av. Canon FtQl var min kamera då och tygridå var det.
 
man blir lite less egentligen på att höra dessa historier om hur det krånglar från verkstäder och återförsäljare. Tur för dig Björn att det löste sig och tur att du visste vem och vad du skulle hänvisa till.

Och med less menar jag inte att man ska sluta skriv och berätta här om det utan att jag blir less på DEM!
 
Ja det är lite sorgligt. För en mindre påstridig person hade det kostat 2600 kr att få den lagad fast det egentligen skulle vara gratis. Funderar på om verkstan får mer betalt om det inte går på garantin? Någon som vet hur det funkar?
 
Kamerarep.

Det är väl så att ingen generalagent vill betala för mycket när det gäller garantirep.
Rep. blir dyrare när kunden skall betala, det är vad jag tror.
 
hur många exponeringar hade den gått när felet uppstod?

Om jag minns rätt så, när du tittar på en bild i kameran och klickar på infon om hur många bilder du knäppt så får du upp ett nummer längst upp till höger i rutan. Bestående av visst siffror

T ex 308-0888
Blir då 30 888 exponeringar.

Eller är det jag som fattat kameran heelt fel?
 
Det behöver inte alls visa hur många bilder man har tagit. Dessutom tappade du bort en nolla i din översättning. Numera räknar de till 9999 innan de byter mapp.

Men den numreringen kan man ändra själv när man vill. Dessutom ändrar den sig även om man inte vill, om man sätter i ett minneskort från en annan kamera, som kommit till ett annat läge i filnamnsgenereringen. Min nya 40D skuttade plötsligt till över 8000 bilder, när jag satte i ett minneskort från en annan kamera.
 
apersson850 skrev:
Det behöver inte alls visa hur många bilder man har tagit. Dessutom tappade du bort en nolla i din översättning. Numera räknar de till 9999 innan de byter mapp.

Men den numreringen kan man ändra själv när man vill. Dessutom ändrar den sig även om man inte vill, om man sätter i ett minneskort från en annan kamera, som kommit till ett annat läge i filnamnsgenereringen. Min nya 40D skuttade plötsligt till över 8000 bilder, när jag satte i ett minneskort från en annan kamera.

Okej, men jag har kört med olika minneskort i min och den fortsätter att rabbla på med siffrorna, det har inget med mappar att göra. Jag vet att en siffra försvinner, men som jag har räknat ut det så är det precis så. Fast jag kan ju ha fel med.
 
Jag har inte varit med om att antal bilder "skuttat iväg" vid minnesbyte men å andra sidan har jag alltid bytt mot tömda eller formaterade minnen. Kanske fortsätter som vanligt då.
 
Ja, då fortsätter den som vanligt. Men om du tar två nya kameror, tar 100 bilder med den ena och 200 med den andra och sen låter dem byta minneskort med varandra, då kommer båda att lagra bild 201 som nästa filnamn.

Dessutom skrev jag fel. Det är inte så enkelt som att man ska ta bort en nolla. Första mappen är ju 100, så 308 är 209 mappar längre bort. Gånger 9999 ger drygt två miljoner bilder.
 
apersson850 skrev:
Ja, då fortsätter den som vanligt. Men om du tar två nya kameror, tar 100 bilder med den ena och 200 med den andra och sen låter dem byta minneskort med varandra, då kommer båda att lagra bild 201 som nästa filnamn.

Dessutom skrev jag fel. Det är inte så enkelt som att man ska ta bort en nolla. Första mappen är ju 100, så 308 är 209 mappar längre bort. Gånger 9999 ger drygt två miljoner bilder.

Men jag har då inte tagit 2 miljoner bilder med min kamera och den är på 308. Så att det har med mappnamnet det tror jag inte på. Men skit samma, om han nu haft samma minneskort så kan han ju få dela med sig av hur många bilder han tagit på ett ungefär =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.