Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Osten72

Medlem
Hejsan

Ber om ursäkt om tråden inte hamnade rätt men jag hittade inget forum som jag tyckte passade in riktigt. Har en Canon EOS 350D som alltid har fungerat mycket bra men för några dagar sedan mitt under fotografering inomhus uppstod ett fel och jag har ingen aning om det är något som hakat upp sig som man kan fixa själv eller om den behövs lämnas in.

Det var 1 år och 3 månader sedan jag köpte den så garantin gäller inte längre om det inte är ett funktionsfel. Ta det på hemförsäkringen är inte heller speciellt lockande då självrisken är hög (1500 kr) så då köper jag hellre en ny t ex 400D Någon som har en aning om vad felet kan vara och om det är värt att skicka iväg den på rep?

Mvh

Björn
 

Bilagor

  • fel.jpg
    fel.jpg
    13.9 KB · Visningar: 1,249
Det är inte så enkelt att det bara är för kort slutartid med blixt?

Får du samma fel även utan blixt?
 
Nej det spelar ingen roll med eller utan blixt eller om jag kör 1/500 eller 2 sekunders slutartid. Om slutaren har rasat antar jag att det blir rätt dyrt om man ska bekosta det utan garanti?

Tack för svaren.

Björn
 
Osten72 skrev:
Nej det spelar ingen roll med eller utan blixt eller om jag kör 1/500 eller 2 sekunders slutartid. Om slutaren har rasat antar jag att det blir rätt dyrt om man ska bekosta det utan garanti?

Tack för svaren.

Björn
Runt 3 000 kronor.
 
Kan detta bero på att den är tappad (hela familjen använder den ibland) eller på att den är välanvänd? Den är otroligt mycket använd så det kanske är en förslitningskada på något sätt? Antar att man inte kommer undan med att det är ett funktionsfel i det här fallet så att 3 års garanti gäller?

Björn
 
Det ser ut som att slutaren har gett upp och det är ingen idé att byta slutaren på 350D utan det är lika bra att du köper Canon 40D som är riktigt billigt nu. 400D eller 450D går också bra om du vill ha lätt kamerahus och inte kraftigt.
 
Osten72 skrev:
Kan detta bero på att den är tappad (hela familjen använder den ibland) eller på att den är välanvänd? Den är otroligt mycket använd så det kanske är en förslitningskada på något sätt? Antar att man inte kommer undan med att det är ett funktionsfel i det här fallet så att 3 års garanti gäller?
Det kan bero på att kameran är misshandlad, och det kan bero på att slutaren har slitits ut, och det kan bero på att slutaren var ett måndagsexemplar som inte tålde riktigt så många exponeringar som man kan förvänta sig.

Det finns något sätt att ta reda på hur många exponeringar som har gjorts, men jag kommer inte ihåg hur. Jag ha för mig att en 350D ska tåla cirka 50000 exponeringar, så om det inte är i närheten av det så kan det vara värt att kontakta en Canon-verkstad och se om det kan bli ett garantiärende.
 
PMD skrev:
Det finns något sätt att ta reda på hur många exponeringar som har gjorts, men jag kommer inte ihåg hur. Jag ha för mig att en 350D ska tåla cirka 50000 exponeringar, så om det inte är i närheten av det så kan det vara värt att kontakta en Canon-verkstad och se om det kan bli ett garantiärende.
Snackade med canon på mässan de enda kamerorna som hade testade slutare var 1d serien och talet på dem var bara en uppskattning.
 
Ställ in en lång tid manuellt och ta utav gluggen och fyra utav, då ser du om slutaren öppnar fullt ut eller inte.

/kent
 
Om det blir ny så blir det nog en 400 pga ekonomin.

Har kommit fram till följande:

För det första så vet jag inte mycket om hur en kamera fungerar under skalet men...

Om jag öppnar upp och väljer en lång slutartid så ser jag spegeln som viker undan och bakom den en liten spegel till, antar att det är slutaren. Den hänger och dinglar löst men lämnar en springa längs ner i ungefär samma storlek som det som syns på kortet. Låter ju logiskt då jag har förstått att bilden vänds i en spegelreflex kamera.

Hur som helst så provade jag ta kort med kameran upp och ner och då är det inga problem men det är absolut inget jag vill leva med (fota upp och ner :D) så problemet kvarstår. Om jag sedan vänder kameran åt rätt håll igen så blir det samma fel så då kan jag väl räkna med att sltaren har rasat?

Björn
 
Osten72 skrev:
Låter ju logiskt då jag har förstått att bilden vänds i en spegelreflex kamera.
Avdelningen för petitesser: bilden vänds uppochner i alla kameror. Det är rättvändandet av bilden i sökaren som är speciellt för spegelreflexkameror.
 
Osten72 skrev:
Hur som helst så provade jag ta kort med kameran upp och ner och då är det inga problem men det är absolut inget jag vill leva med (fota upp och ner :D) så problemet kvarstår. Om jag sedan vänder kameran åt rätt håll igen så blir det samma fel så då kan jag väl räkna med att sltaren har rasat?
Det verkar vara en trasig slutare, ja. Du kan ju kontakta en Canonverkstad och höra vad det kan kosta (och om det eventuellt kan gå på garantin, eller snarare reklamation enligt konsumentköplagen). Risken är rätt stor att kostnaden blir hög nog att det är bättre att köpa en ny kamera, men det kostar ju inget att höra efter.
 
Nåja, nu har jag iaf beställt en ny kamera men det blev en 450D istället.

Om det skulle råka gå på någon slags garanti så har jag ju 2 kameror :D
 
Osten72 skrev:
Om det blir ny så blir det nog en 400 pga ekonomin.

Har kommit fram till följande:

För det första så vet jag inte mycket om hur en kamera fungerar under skalet men...

Om jag öppnar upp och väljer en lång slutartid så ser jag spegeln som viker undan och bakom den en liten spegel till, antar att det är slutaren. Den hänger och dinglar löst men lämnar en springa längs ner i ungefär samma storlek som det som syns på kortet. Låter ju logiskt då jag har förstått att bilden vänds i en spegelreflex kamera.

Hur som helst så provade jag ta kort med kameran upp och ner och då är det inga problem men det är absolut inget jag vill leva med (fota upp och ner :D) så problemet kvarstår. Om jag sedan vänder kameran åt rätt håll igen så blir det samma fel så då kan jag väl räkna med att sltaren har rasat?

Björn

Det är AF-spegeln som ger ljus till AF-sensorerna i bottnen av huset. Går att fixa själv, bara en tapp av plast som gått av.

http://www.abo.fi/~jskata/300Drepair
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.