Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått fart mot Crimson :)))))

Har aldrig kommit över 40-50 kb/s förr
men nu har jag bredband genom Liden data & nu är det fart. Ligger på drygt 250 kb/s. Det går ju inte med ljusets hastighet men 5 ggr fortare än förr.

/Jonas
 
Jag har glömt posta svaret jag fick från Crimson när jag mailade dom om problemet.

Hej Jonathan.

Vi har nu i flera dagar försökt utröna varför ditt problem uppstår, men inte kunnat hitta någon förklaring hos oss. Vi har även varit i kontakt med vår leverantör av vår internetlina Song Networks, men inte heller de kan förklara varför vissa av våra kunder får en uppladdningshastighet som långt överstiger vårt interna nätverk, medan andra användare upplever det som mycket segt.

En mycket viktig del av problematiken, som kanske inte är klart för många, är att uppladdningshastighet inte är detsamma som nedladdningshastighet. Leverantörerna av bredband säljer det i olika nivåer. Men eftersom det gått fort för dig tidigare så gäller det ju inte dig.

I juni uppgraderade vi vår internetlina från 10 till 100 megabit. Vi har egen fiberkabel ända in i våra servrar, och delar alltså inte hastigheten med någon annan. Om det skulle ha hänt något då, så borde det ju vara att det går snabbare.

Ett problem som kan uppstå är dock att de som har väldigt snabb uppkoppling mot internet tar under uppladdningen mycket av våra bandbreddsresurser, och är det flera gigabyte som laddas upp så blir ju alla andra lidande under samma tidsperiod. Men vad vi kan se i våra loggfiler är att många laddar över filer med upp till flera megabyte i sekunden medan andra kan vara nere på modemstadiet 3 kB i sekunden.

Vi forskar vidare i detta för att finna orsaker och lösningar, och jag är mycket tacksam om jag kan få flera rapporter från dig.

Hälsningar
/// Håkan

M.v.h. Jonathan
 
för mig går det även vansinnigt sakta, och är igentligen ända anledningen till att ja fortfarande inte har gjort en ända beställning från crimson, villket är trist..

kan det vara så att segheten har nått med internet leverantörerna att göra?

ni andra som har problem, villka uppladningshastighet har ni i ert abonnemang och villken leverantör har nu?

jag har själv en uppladnings hastighet på 1Mbps och det är Comhem som är leverantören..
 
Jag kör 100 mbit från Bredbandsbolaget. Och den hastigheten jag får ut är väl någon hyfsat bråkdel av det. Några hundra meg går på några minuter.

Thorsten
 
ja håller på att bli smått tokigt just nu.. sitter med en ända 50MB bild ja vill ha utskriven.. men varje gång ja försöker ladda upp den så slutar den helt efter bara ett par procent och sen står den bara där.. händer inte ett skit

blir så grinig så ja vet inte vad
 
För mig så går uppladdningen fort i början sedan långsammare och långsammare för att slutligen nästan stanna och bli superlångsam...om jag då avbryter och börjar om med de bilder som inte blivit uppladdade går det fortare igen...ett tag.
Sist fick jag börja om 6-7 gånger.
 
Jag har också haft problem med uppladdningshastighet m.m. mot crimson och påtalat detta, men snorkpropparna där verkar ha den attityden att"vi har minsann inga problem med någonting vad det än gäller, kom inte här och gnäll".
Så hor crimson har jag handlat två gånger, första och sista gången.
 
Ojoj, här va det en del surpuppor.. =)

700 mb på 20 minuter för min del, det kan iallafall inte jag klaga på!
 
nej men om du behövde en utskrivft och inte än slyckades skicka upp 5mb trotts över 20 försök, hade inte du med varit ganska sur då?
 
En fråga bara.... Vad har ni som har problem med att ladda upp bilder...

Internet explorer eller nån annan webläsare???
Känns som att explorern har lite problem mot crimson.
/Jonas
 
Finns det någon gemensam nämnare hos er som inte får upp bilder till Crimson? Vilka leverantörer har ni t.ex.? Är det ADSL? Kör ni via nån dålig D-Link router, etc?

Kan ni skicka upp stora filer via HTTP-POST till andra siter? (Dvs: typ 'bifoga fil' till e-mail på Hotmail eller liknande.)

Funkar det för många så är det nog snarare 'erat' fel, eller just _er_ internetleverantörs fel och inte Crimsons fel.

Hade Crimson haft något fel så hade det nog inte funkat för någon alls.

EDIT:

Test t.ex. mot:

http://www.rapidshare.de/

eller:

http://www.megaupload.com/
 
mjo visst har duhelt rätt idetta, det ÄR våra leverantörers fel, nu kör ja visserligen en D-link router, 604 om ja inte minns fel, den trådlösa 54mbps routerna är det iaf.. dock kör ja numera med kabel för säkerhetsskull.

ja har inga som hällst problem att ladda ut stora filer.. ftp och http funkar lika bra båda två

Crimson säger dock att dom ibland ser att personer med stor bandbredd "stjäl" barndbredd från andra användare när dom laddar upp stora saker..

konstiga är att jag har comhem, alltså kabel, 24Mbit ner och 8Mbit upp, så ja begriper inte vad problemet skulle vara... får nog ta å testa att byra router..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.