Annons

Problem med Canon EOS1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

JDMCRAZE

Medlem
Hejsan allihopa
är ny här och reggade mig dels för sidan verkade intressant samt jag har stött på ett mega stort problem just nu och vet ej hur jag ska lösa det.
Så hoppas ni kan hjälpa mig med det?

Det är nämligen såhär att jag haft min Canon i ca 2 månader nu och det har fungerat utmärkt till efter julen samt nyår.

Men jag skulle importera mina 193 bilder jag tagit under jul samt nyår, allt verkar bra på datorn och den ska ta in bilderna..
men istället för JPG filer så heter nu bilderna .CR2 och jag har ingen aning om varför? inställing som är fel eller?

var tvungen hitta ett program på nätet för och konvertera till JPG,så ska det väl inte vara?

Sätter jag igång kameran så finns bilderna där ju, men dem kan ej importeras... utan hamnar som .CR2, är det något som är fel?

Behöver mega snabb hjälp då jag pluggar och vi ska snart börja med digitalt fullt ut, sen blir även bilderna sjukt korniga fast det är kanske pga ISO'n?

CR2 är Canons rawformat. När du köpte kameran fick du med en skiva med program som gör om bilderna till jpg. Om du vill kan du ändra inställningarna på kameran så att den sparar bilderna som jpg istället, eller som både raw och jpg samtidigt.

Men jag skulle importera mina 193 bilder jag tagit under jul samt nyår, allt verkar bra på datorn och den ska ta in bilderna..
men istället för JPG filer så heter nu bilderna .CR2 och jag har ingen aning om varför? inställing som är fel eller?
Du har kameran inställd att spara bilderna i råformat istället för jpeg.

Däremot skulle jag inte hålla med om att det är något är fel för i de flesta fall är råformat att föredra. Du har mycket mer möjligheter vid efterbehandlingen och kan givetvis där sedan "framkalla" jpeg ur dina råfiler.
Sätter jag igång kameran så finns bilderna där ju, men dem kan ej importeras... utan hamnar som .CR2, är det något som är fel?
Om du använder programmen som följde med kameran på CD kan du både importera bilderna och skapa jpeg från dina råfiler.

Jag skulle rekommendera dig att ta fram handboken och läsa på lite.

Så jag ska ändra det till jpg+raw då?

Jag har inte installerat den CD'n på min dator hemma, utan dem 193 bilderna skulle fås fram hos mina föräldrar.
Men då när jag skulle göra det, så hittade den inte alla porträtt som jag hade fotat utan dem verkade inte ens finnas kvar alls då kameran inte hittade dem..

Så jag ska bara installera programmet som jag hade hemma på päronens dator.. samt ändra det till jpg+raw och sen ska det vara löst?

Ska kolla upp detta idag, tack så mycket för hjälpen :)

Edit:är det på grund av att det var RAW format som bilderna var askorniga då dem andra inte varit det innan då?
Fotade iförgår ute när det var bäckmörkt med iso 1600.. men innan detta funkade så var bilderna inte alls korniga!

Det du ska göra är att lära dig skillnaden på RAW och jpeg. Vill du inte lägga tid på det ska du ställa kameran på jpeg. Men om du lär dig det behöver ingen svara på hur du ska ställa in, för då vet du själv.

Normalt sett ger RAW förutsättningar för bättre bildkvalité än jpeg, men det är också ofta så att de "bildfixande" inställningar som kameran gör åt dig, när du kör med jpeg, får du fixa själv med programvaran i datorn, om du kör RAW. Canons Digital Photo Professional, och en del andra program, föreslår en behandling i datorn som motsvarar den du ställt in i kameran, men om du tittade med ett program som tog bilden direkt, som den var från kameran, då kan det säkert se sämre ut.

Så jag ska ändra det till jpg+raw då?
Om du absolut vill ha jpeg+raw så skall du ändra till det.

Jpeg direkt ur kameran är intressant för dagspressfotografer där ett snabbt arbete är prioriterat framför absolut högsta bildkvalite samt för semester-/familjefotografen som vill ha det enkelt och är glad om man kan känna igen lutande tornet i Pisa och moster Ellen på bilderna. Jag överdriver nu för att du skall förstå.

Rå är ett grundformat som ger fotografen frihet att göra mycket mer vid den digitala "framkallningen" i datorn. Man kan också på ett mycket bättre sätt "rädda" bilder där kamerans automatik (ljusmätning och vitbalans till exempel) av olika skäl missat.

Att köra båda formaten samtidigt kan vara bra om man har ofantligt svårt att bestämma sig eller om man egentligen är en jpeg-fotograf men vill ha råfilerna som en extra försäkring om något gått fel. Jag tycker det är en ganska meningslös inställning då den slöar ner kameran och tar upp mer minne. Kör du enbart rå kan du ändå alltid få jpeg-filer ur dina råfiler i datorn.

Då du anger att du är fotostuderande skulle jag bli ofantligt överraskad om du inte kör råformat när du lärt dig kameran och det digitala flödet. Kanske det är lika bra att du börjar nu? Det är ofta man läser här på FS att de som börjat fota i jpeg ångrar sig när de väl insett möjligheterna med råformat.
Så jag ska bara installera programmet som jag hade hemma på päronens dator.. samt ändra det till jpg+raw och sen ska det vara löst?
Vi vet ju inte vad det var för program du installerade där och du verkar ju fortfarande ha lite problem och inte riktigt förstå vad du gör så jag vet inte vad jag skall svara på det.

Du har fått en del information här i tråden. Läs vidare i handböckerna om hur du använder det du har, både kamera och de program (det är flera som gör olika saker) som följer med på CDn. Om det sedan är detaljer du inte förstår är det bara att fråga vidare men det är svårt att bedriva en hel utbildning i det digitala flödet i en sådan här tråd om du inte öppnar handböckerna.
Edit:är det på grund av att det var RAW format som bilderna var askorniga då dem andra inte varit det innan då?
Det beror mest sannolikt på att du är van vid jpeg-bilder som kameran brusreducerat kraftigt medan du med råfiler ser hur bilderna egentligen ser ut. Råfilerna kan du sedan välja att brusreducera i datorn efteråt, lagom mycket för din egen smak, och både uppnå ett bättre resultat samt ha möjlighet att ta fram flera olika varianter.

Om du börjar använda CDn som följde med kameran kommer du att upptäcka programmet Digital Photo Professional (DPP) som är Canons program för att hantera råfiler. När du tittar på dina råfiler i det programmet kommer det sannolikt att ha en brusreduceringsinställning förvald, baserat på dina kamerainställningar som du sedan kan utgå ifrån och justera vidare på.

Det finns även andra program för att hantera råformat som du säkert kommer att stöta på i din utbildning men om du börjar med DPP nu så har du då en referens och kan lättare bedöma programmens för- och nackdelar.

Att knäppa bilden är 50% av jobbet och i datorn slutför du uppgiften.

Jag tror att du skall köra med JPG,, så kan du ägna dig åt att plåta och titta...

Som nybörjare tror jag inte att du har så stor nytta av RAW, om du inte tänkt dig att på samtliga bilder göra dels en konvertering, dels bearbeta bilderna och i efterhand rätta till t.ex. WB

Om du dessutom mest använder AUTO-läget så tror jag definitivt att JPG är att föredra.

Det blir väldigt många filer om du har 2 filer till varje taget foto, och RAW kräver mycket mer lagringsutrymme. Om du kollar på hur många kort du kan ta i respektive läge så får du en liten vibb om "ekonomin"

Det finns säkert de som säger emot nu, men kör på!!

(Jag har oxo en 1000d)

Som nybörjare tror jag inte att du har så stor nytta av RAW ...
Som jag förstått det är trådskaparen fotostuderande (det står så i presentationen) och bara nybörjare på det digitala.
Om du dessutom mest använder AUTO-läget så tror jag definitivt att JPG är att föredra.
Om inte 1000D är annorlunda än andra Canon så tror jag att "problemet" uppträder just för att trådskaparen velat lämna auto-läget. Det brukar vara så att i det som kallas Basic zone, d.v.s. Auto (gröna rutan) och eventuella motivlägen, får man alltid bara jpeg även om kameran är inställd på råformat.

Som jag förstått det är trådskaparen fotostuderande (det står så i presentationen) och bara nybörjare på det digitala.
Om inte 1000D är annorlunda än andra Canon så tror jag att "problemet" uppträder just för att trådskaparen velat lämna auto-läget. Det brukar vara så att i det som kallas Basic zone, d.v.s. Auto (gröna rutan) och eventuella motivlägen, får man alltid bara jpeg även om kameran är inställd på råformat.

Jag kör alltid på manual då vi gör det på analoga så ;)
japps jag är ny på digitala och detta är även min första system kamera med..

Du har kameran inställd att spara bilderna i råformat istället för jpeg.

Däremot skulle jag inte hålla med om att det är något är fel för i de flesta fall är råformat att föredra. Du har mycket mer möjligheter vid efterbehandlingen och kan givetvis där sedan "framkalla" jpeg ur dina råfiler.
Om du använder programmen som följde med kameran på CD kan du både importera bilderna och skapa jpeg från dina råfiler.

Jag skulle rekommendera dig att ta fram handboken och läsa på lite.

Det var med vanliga jpg inställningar efter jul som dem inte ens kom in, det jag med undrar över..
Som ni vet så är ALLA nybörjare md..
Men som sagt jag ska ut och fotografera senare med, samt även installera cd'n på datorn när som helst..

Jag var nog lite väl luddig och skall försöka förklara min lilla tanke med "Om du är nybörjare så behöver du inte RAW"

Helt enkelt att det är såååå mycket annat som man har sååååå mycket mer nytta av att bli expert på innan man behöver bekymra sig för filformatet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto