Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 70-200 IS - Lockups

Produkter
(logga in för att koppla)

skogiz

Aktiv medlem
Hur många här har haft eller har problem med sitt Canon 70-200/2.8 IS?

Jag har köpt ett 70-200 begangat och får på ungefär var 5e till 10e fokusering bländare "00" och tar man kortet ger det "Err 01" i displayen när IS-funktionen är på.
Kameran är en 300D.

Rengörning av kontakter ger ingen skillnad.

Efter att ha sökt på nätet verkar det vara ett mer eller mindre vanligt fel att detta uppstår.
Länken nedan här skvallrar om att det finns gott om användare runt om i världen som har eller har haft stora problem med sina objektiv.

http://forums.robgalbraith.com/showflat.php?Cat=0&Number=248404&an=0&page=0#248404

Mitt ska in på garantirepration ev. nästa vecka.

Hur många här på fotosidan har liknande erfarenheter?

När väl IS-funktionen fungerar som den ska är det ju ett helt underbart objektiv och just IS gör ju att man kan ta bilder där man annars aldrig skulle kunna ta bilder på fri hand.

/Fredrik

Jag hade samma problem fast med mitt 100-400 IS. Dom byter ut något i IS:en. Funkade kanonfint efteråt!

/Andreas

Jag hade ett problem med ett 70-200IS. När jag fokuserade på nära håll låste sig autofokus när jag sedan skulle fokusera på längre håll. Canon gjorde en justering på en AF-sensor inne i objektivet. Sedan var problemet borta.

Äger nu ett annat 70-200IS som jag köpte nytt och har använt i både ur och skur. Jobbar klockrent hela tiden. Det verkar som att vissa exemplar är måndagsex. (som med allt annat med mycket elektronik)

//Peter

Har idag (21 dec) fått tillbaka mitt efterlängtade 70-200 från reparation. En dryg månad har de haft objektivet så det är segt att vänta på att det ska bli färdigt.

Besvikelsen var stor när felet (hängning av kamera) kvarstår. Började misstänka att min kamera (Canon 300D) är boven i dramat och har nu fått testa med en nästan helt ny 350D och där kommer felet ännu oftare än på min egen kamera.

I stort sett varannan fokusering leder till att objektivet säger bländare "00" varpå man måste stänga av och vrida bort objektivet och tillbaka.

Så det ser ut som verkstaden får ta hand om mitt kära 70-200 under hela julen och nyår... trist att behöva bli av med gluggen en månad till. :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar