Annons

Problem med brusiga bilder med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Jag har under sommaren tyckt mig märka att bilderna blir brusigare än de varit tidigare när jag plåtar med min D70. Det märks ju inte så länge man ser bilden utan förstoring men i PS med 200% förstoring så ser jag det direkt. Det påminner om brus när det blir underexponerat vilket jag inte gjort. I princip upplever jag det på alla bilder. Men jag undrar om någon har en aning om vad det kan det bero på. Eller är det bara så att jag tittar för noga och ser det brus som är naturligt i digitalkameror?

M v h
Patric
provbild.jpg

Om det är värre än det varit så är det ju något konstigt men annars så funderar jag nog på om det inte är du som börjat kolla noggrannare?

200% har jag aldrig haft en tanke på att begrunda mina bilder i & jag måste fråga om detta är något du ser i praktiken, alltså vid normalvisning på skärm eller på kopior?

Jag brukar dra upp bilderna i 100% för att kolla skärpa & brus om jag har planer på att göra A4-kopior eller större...

//Larsa

Kolla så du inte har ISO auto, inställt, för då spelar det ingen roll vilken ISO du väljer, kameran väljer och då blir det brusigt. Jag hade samma problem förra sommaren.
Lycka till! =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto