Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixtskon på D700

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag har haft en hel del strul med mina D700. Ena av dom har jag haft inne på lagning tre gånger för samma problem. Problemet består av att kameran inte löser ut blixten o att den ibland står o löser ut av sig själv bara man flyttar kameran när man har den på stativet.
Första lagningen utförde Lasse på Nikon service dom lödde om kablarna inne i blixtskon o då funkade kameran i ca 3 månader. Sedan lämnade jag in den på Nikon i solna å då höll den ca 6månader o dom bytte/lödde kablarna o den tredje gången bytte dom blixtsko.
Nu har den pajat igen o då på skoj så googlade jag på trasig blixtsko o då kommer det fram att det är en hel del som har samma problem. Vad jag förstår så dom som har samma problem använder blixt mycket.

Det verkar som att kameran D700 helt enkelt inte pallar flitigt användande av tex sb 900 i blixtskon. Jag har ca 20 mäklarjobb i veckan o bränner av ca 1000-1500 bilder i veckan med blixt. Jag har även canon o körde med det i ett par år utan liknande problem. Något annat som inte heller håller är gummit typ allt släppte inom ett år o är utbytt men nu har det nya oxå börjat släppa. Min andra D700 har (bara) lagats en gång för samma fel. Däremot så gillar jag faktiskt Nikon mer för interiör än canon för det är faktiskt mer drag i blixten än på från canons dito däremot så suger skärmen på D700 i starkt solsken utomlands där är faktiskt canon bättre.
Efter mitt nästa utlandsjobb så ska kameran in för 4 gången. jag skickar med länken
http://photo.net/nikon-camera-forum/00Tqe0
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.