Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med bländare på SMCP-A objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Elegy

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte ett Pentax SMCP-A 50mm f/1,2 objektiv för ett par månader sen till min K10D. Mitt problem är att bländaren är "låst" helt öppen när jag tar kort (t.ex. i Av läget på kameran och autobländning på objektivet). Jag kan ändra bländartalet på kameran, men det ända som händer är att kameran exponerar längre (vid Av läget), vilket resulterar i en överexponerad bild. Vad som sen är konstigt är att bländaren funkar ibland så att jag får ett korrekt exponerat foto i t.ex f/5,6.

Värt att säga också är väl att den optiska förhandsgranskningen av skärpedjupet fungerar utmärkt. (vilket jag tolkar som att det inte är ett mekaniskt fel på objektivet, kan det vara så?)


Off topic: Köpte även en "split prism focusing screen" för 120kr på ebay för att underlätta fokus. Jag måste säga att det var lättare att fokusera med original-screenen, eftersom glaset från ebay inte känns tillräckligt noggrant dvs. halvorna passar ihop, men skärpan kan hamna helt fel, spec. svårt när man fotar vid f/1,2. Finns det exaktare sådana glas, eller är det bara att försöka anpassa sig?

Någon som har en aning om vad som är på tok?

Tackar för svar!
Vänliga Hälsningar
Kim
 
Off topic: Köpte även en "split prism focusing screen" för 120kr på ebay för att underlätta fokus. Jag måste säga att det var lättare att fokusera med original-screenen, eftersom glaset från ebay inte känns tillräckligt noggrant dvs. halvorna passar ihop, men skärpan kan hamna helt fel, spec. svårt när man fotar vid f/1,2. Finns det exaktare sådana glas, eller är det bara att försöka anpassa sig?

Det är nog inte glaset det är fel på utan tjockleken, snittbilden måste sitta exakt lika långt från objektivbajonetten som själva sensorn. Är mattskivan tjockare eller tunnare än originalet får du fokusfel, på de flesta kameror finns därför mellanlägg av olika tjocklek för att kompensera för skillnaderna. Det var någon här på fotosidan som använde dokumenttejp istället, kan vara något att testa.
 
OM förhandsgranskning fungerar så borde ju nerbländningen fungera. ANvänder du vanlig eller digital förhandsgranskning? Om vanlig, så har ju objektivet mer tid på sig att blända ner. Har du titta på objektibet när du fotar; och ser om det bländar ner eller inte? Om det bländar ner, men bilderna blir överexponerade skulle jag gissa att bländaren helt enkelt är för långsam. Det klassiska i så fall brukar vara att någon amatör smörjt objektivet så det kommit lite olja på bländarlamellerna (man smörjer överhuvudtaget inte objektiv med olja). Om objektivet inte ens försöker blända ner låter det som ett allvarligare elektriskt fel. Om objektivet är fint i övrigt kan det nog vara värt att kolla vad Pentax tar för att fixa det, SMA A 50/1.2 växer inte på träd.

Vad gäller mattskivor så har jag haft samma problem som dig, men med mina 1.4 objektiv. Till slut gjorde jag mig en egen mattskiva genom att etsa ett glas. Inga fokushjälpmedel, men skärpedjupet blir tunnt, och det fungerar förvånansvärt väl. Jag skulle säga att jag sätter skärpan på typ 80% av bilderna.
 
Sara: Tack för informationen, det finns så mycket man inte vet. Då går det tydligen inte att göra så mycket åt det alltså.


Peter: Jo, jag använder vanlig eller sk. optisk förhandsgranskning, där verkar det som att bländaren funkar helt som den ska. Känner en kille som reparerar pentax-objektiv, så det kan ju vara värt att få det fixat om det är nåt jag inte kan fixa själv. Tack för svaret :)
 
Hej!

Jag köpte ett Pentax SMCP-A 50mm f/1,2 objektiv för ett par månader sen till min K10D. Mitt problem är att bländaren är "låst" helt öppen när jag tar kort (t.ex. i Av läget på kameran och autobländning på objektivet). Jag kan ändra bländartalet på kameran, men det ända som händer är att kameran exponerar längre (vid Av läget), vilket resulterar i en överexponerad bild. Vad som sen är konstigt är att bländaren funkar ibland så att jag får ett korrekt exponerat foto i t.ex f/5,6.

Värt att säga också är väl att den optiska förhandsgranskningen av skärpedjupet fungerar utmärkt. (vilket jag tolkar som att det inte är ett mekaniskt fel på objektivet, kan det vara så?)

Testa att sätta ratten på M, på huset och mf focus, blända ned o tryck på "gröna knappen", ta sedan bilden. Det fugerar på min K7 samt provade på en K10 igår.
 
Tack för tipset, har provat det utan framgång. :/

Utveckling av mitt inlägg ovan.

Om man tittar på bilden på skärmen är det svårt att avgöra vid vilken bländare bilden är exponerad på. Om du testar att kolla på vid vilken tid som bilden är exponerad på ser du skillnaden, om tiden är längre så har kameran bländat ned.

Man kan också kolla om skärpedjupet har ökats, då har kameran bländat ned.

Det hörs även på ljudet.

Så funkar det på min K7.
 
Utveckling av mitt inlägg ovan.

Om man tittar på bilden på skärmen är det svårt att avgöra vid vilken bländare bilden är exponerad på. Om du testar att kolla på vid vilken tid som bilden är exponerad på ser du skillnaden, om tiden är längre så har kameran bländat ned.

Man kan också kolla om skärpedjupet har ökats, då har kameran bländat ned.

Det hörs även på ljudet.

Så funkar det på min K7.

Tack för svaret, vad som händer är att kameran beräknar ljuset rätt, dvs slutartiden blir längre när jag minskar bländaren, men då blir bilden överexponerad i proportion med bländarminskningen. f/22 = nästan helt vit bild.
 
Tack för svaret, vad som händer är att kameran beräknar ljuset rätt, dvs slutartiden blir längre när jag minskar bländaren, men då blir bilden överexponerad i proportion med bländarminskningen. f/22 = nästan helt vit bild.

#1 Ställ kameran på M (manuell)

#2 Focusknappen på MF, (på K7)

#3 Blända ned till 22

#4 Tryck på gröna knappen

#5 Ta bilden

#6 Kolla vilken tid/skärpedjup bilden exponerats (lång tid + bra skärpedjup = liten bländare)
 
#1 Ställ kameran på M (manuell)

#2 Focusknappen på MF, (på K7)

#3 Blända ned till 22

#4 Tryck på gröna knappen

#5 Ta bilden

#6 Kolla vilken tid/skärpedjup bilden exponerats (lång tid + bra skärpedjup = liten bländare)

Provade det ikväll igen och nu funkar det, ska prova mer i morgon och se om den fortsätter att fungera. Tack!
 
Funkar inte nu igen. Jag jämförde hur snabbt objektivet bländade ner i jämförelse med kit-objektivet 18-55mm, visade sig att mitt 50mm f/1,2 är segt 0,3-0,6 sek för nedbländning till f/16 eller liknande. Verkar som att quarc kan ha rätt, det trodde iaf en kille som reparerar objektiv (nåt med smörjningen som segar ner bländaren).
 
Funkar inte nu igen. Jag jämförde hur snabbt objektivet bländade ner i jämförelse med kit-objektivet 18-55mm, visade sig att mitt 50mm f/1,2 är segt 0,3-0,6 sek för nedbländning till f/16 eller liknande. Verkar som att quarc kan ha rätt, det trodde iaf en kille som reparerar objektiv (nåt med smörjningen som segar ner bländaren).

Tråkigt, din kamera är snabbare är nedbländningen. Mina M objektiv fungerar fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.