ANNONS
Annons

Problem med autofokus vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaOÄ

Ny medlem
Hej!

Här kommer en fråga från en nybörjare. Jag har nyss börjat på nytt jobb och har som arbetsuppgift att filma event med en Canon eos 70 d, där vi bland annat gör intervjuer med personer (synkar). Innan jag började hade jag hemma kameran och övade på att filma, och använde mycket autofokus vid intervjusituationer, och tyckte det fungerade utmärkt.

Men på vårt första event så hade jag problem, för när jag filmade personer i närbild vid intervjuer så flyttade sig autofokus fram och tillbaka mellan intervjupersonens ansikte och bakgrunden. Detta förekom främst när jag var i lite mer röriga miljöer, jag filmade exempelvis i en sal med mycket speglar och annat bling, men även när det stod en person framför en skylt, dit fokus hela tiden ville hoppa. Vid nästa event valde jag därför att filma med manuellt fokus, men hade då problemet att intervjupersonerna inte stod hela stilla, så där blev inte heller fokus helt perfekt.

Jag skulle gärna vilja använda autofokus, och har som sagt erfarit att det flera gånger fungerat jättebra. Är det någon som har en tanke vad jag kan ha gjort för fel när autofokus hela tiden skiftade fram och tillbaka? (Jag testade att trycka på displayen för att välja vad autofokus skulle följa, men det hjälpte ej).

Tack på förhand!

Mvh
Maria

Testat

Har du läst manualen och sedan på touchskärmen försökt låsa af på personens ansikte? Om det inte har fungerat i den aktuella situationen så kan jag garantera att det inte ännu finns någon annan kamera som klarar det heller. Då blir det att antingen att fokusera manuellt eller att vara på alerten och fokusera om på ansiktet med jämna mellanrum genom att peka på touchskärmen. Manualen och träning är nog i detta fallet din bästa vän.

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, jag har låst af vid ansiktet genom att trycka på displayen, och det har fungerat tidigare, men här ville det sig inte riktigt. Tror du att det kan ha att göra med omgivningen, kanske var det för mycket som störde? (Filmade i spegelsalen på Grand Hotel, väldigt mycket guldiga detaljer, speglar och dessutom fullt med folk).

Jag fokuserade om med jämna mellanrum som du säger, men det blev delvis lite "hoppigt" eftersom den ständigt sökte efter något i bakgrunden att fokusera på.

Tror du har helt rätt i att övning ger färdighet, tänkte bara om det kanske fanns något som man kunde undvika eller tänka på såhär i början :)

Mvh Maria

Vet inte

Har inte använt 70D så mycket vid filmning och definitivt inte i sådana förhållanden. Kanske ska du försöka att använda liknande teknik men med större skärpedjup (mindre bländaröppning, högre iso och 1/50 s som slutartid) om du inte redan testat det. Då har du större marginaler innan oskärpa syns. Fast detta har du kanske redan koll på?! Viktigt är i alla fall att använda maximala inställningar och helst manuellt läge med 1/50 s (gå inte lägre) och så högt iso att inte bruset blir störrande. Undvik autoISO!!!

Om du videofilmar en intervju så är nog det bästa att peka på intervjupersonen på pekskärmen och sen slå över till manuell fokusering. Då låses ju fokus på motivet.

DSLR + AF + dåligt ljus = problem
En renodlad videokamera är bättre men jag vet inte om det hade hjälpt i din situation.
Hellre taskig fokus pga en person som rör sig än taskigt ljud.
En intervju utan att man hör vad som sägs är väldigt meningslös :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar