vitamin
Avslutat medlemskap
I tråden:
På annonsmarknaden:
"Sigma 105mm 2.8 macro
Perfekt macro för tex insektsfotografering. 105mm gör att man kan stå en bit bort då man fotar.
Mycket bra till poträttfotografering och fotografering i dåligt ljus, som tex vid bröllop.
Kalasobjektiv!"
"Sigma 50-500 4-6.3 'Bigma'
Väldigt prisvärt superzoom. Funkarar bra i både 50 och 500mm läge. Perfekt till tex. fågelfotografering."
"Olympus 14-54 2.8-3.5
Ett ypperligt bra normalzoom objektiv! Detta kommer jag sakna rejält "
Ja, jag vet att jag klippt bort många "om", "men" och "kanske" men jag kunde inte låta bli att göra jämförelsen.
Hoppas att du blir mer nöjd med nästa kamera! (D300?)
De båda sigmorna fokuserar toklångsamt. Normalt för sigmor tydligen. Men de träffar sällan sällan rätt. Även om jag har kameran på ett stabilt trebenstativ, och fotar mot tex en fågel som sitter still, eller en insekt som inte rör sig. Vet inte om jag överfokuserar, förlorar skärpa av någon anledning eller kräver för mycket...
...Och detta är de bästa bilderna jag fått med 500:at..
Det blir väldigt liknande resultat med macrot (105:an). Väldigt få bilder är skarpa, och inte någon är knivskarp.
14-54:at då? Samma där. Dock träffar fokusen bättre verkar det som. Men inte heller här får jag särskilt bra skärpa...
Stefan
På annonsmarknaden:
"Sigma 105mm 2.8 macro
Perfekt macro för tex insektsfotografering. 105mm gör att man kan stå en bit bort då man fotar.
Mycket bra till poträttfotografering och fotografering i dåligt ljus, som tex vid bröllop.
Kalasobjektiv!"
"Sigma 50-500 4-6.3 'Bigma'
Väldigt prisvärt superzoom. Funkarar bra i både 50 och 500mm läge. Perfekt till tex. fågelfotografering."
"Olympus 14-54 2.8-3.5
Ett ypperligt bra normalzoom objektiv! Detta kommer jag sakna rejält "
Ja, jag vet att jag klippt bort många "om", "men" och "kanske" men jag kunde inte låta bli att göra jämförelsen.
Hoppas att du blir mer nöjd med nästa kamera! (D300?)