Det verkar som att en del exemplar av Canon 7DII har faktiska problem. Jag köpte en i februari och det var uppenbara problem med den. Till viss del med AF men främst gällande skärpan, som inte blev bra hur jag än gjorde. Jag microjusterade och testade otaliga gånger – med samma trista resultat.
Jag fotograferar ofta fåglar och de blev inte bra. Provade då att fota stillastående motiv, såsom skyltar, lyktor mm men det blev inte heller bra. Eftersom jag har ett par 7D
r som jag har fotat med under några år kunde jag inte tänka mig, att jag inte kunde hantera denna nya kamera. Jag bad en god vän om hjälp för jag visste inte om det var jag som gjorde fel. Min vän, som är en betydligt duktigare fotograf än jag, kunde också konstatera, att det inte gick att få ordentlig skärpa. Vi använde flera olika objektiv, 70-200, fast 400, fast 500 men inte med något av dem blev det bra. Kameran ömsom satte skärpan framför och ömsom bakom. Jag var både ledsen och besviken.
Jag tog kontakt med Cyberphoto, som jag köpt kameran av. Förklarade problemet för teknikern, som var väldigt tillmötesgående. Jag fick hemskickat en fraktsedel, skickade tillbaka huset och fick ett nytt ett par dagar senare. Det var inte tal om att det var fel på mig eller mitt handhavande av kameran. Jag fick en ny utan diskussion. Den vänliga kundservicen som Cyberphoto har, är jag sannerligen nöjd med. Nöjd är jag också med den nya kameran, för den fungerar med mina objektiv och även med konverter.