Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med A610

Produkter
(logga in för att koppla)

deques

Ny medlem
Hej

Vet inte om jag är på rätt ställe och frågar. Har ett problem med en kompaktkamera jag har.
Det är en Powershot A610, inte någon systemkamera som det verka diskuteras flitigt här. Men tänkte ändå försöka

Det är så att displayen till kameran är konstigt. Färgerna är helt hållet fel, typ när en datorskärm har gått sönder och visar fel färger. Jag har skickat till lagning en gång, och fått det fixat. Men sen hände det igen förra året. Då har jag lagt kameran på hyllan och inte använt det sen någon månad sen. Då pillrade jag lite med knapparna på kameran, stängt av kameran, startat den osv. Då helt plötsligt funkar skärmen igen.

Det börjar dock igår igen. Jag lekte med knapparna igen, och då blev skärmen konstigt igen.

Undrar om det är något man kan göra. Vet inte om jag kan skicka in den igen som förra gången, garantin har säkert gått ut sen länge
 
Jag har en A620, en utmärkt kamera.

Har 610 vikbar skärm? Ett problem kan vara kontaktproblem mellan skärm och "moderkortet" i kameran, det låters å eftersom skärmen fungerar som den skall ibland. Det är väl inte otroligt att det slits en del om man viker ut och in skärmen, själv har jag inga problem med min.

Du kan alltid få kostnadsförslag från Canon mend et kostar ju en del bara det.

Min kamera har genomsiktssökare, det har säkert din också. När jag fotar använder jag nästan bara den men det blir ju problem när man vill se bilderna direkt i kameran förstås.

Tror knappast det är värt att reparera men det kan bara du avgöra.

/FW
 
Vet inte hur stor skillnad det är mellan A610 och A620, säkert inga, förutom kanske antal megapixlar.
Den har en vikbar skärm som du säger, och jag tror det är kontakten som är typ lös, om det är det så är det svårt att "koppla" tillbaka den ordentligt

Jag har lämnat in den en gång, men då gick det som sagt på garantin och det kostade mig inget. Sist så sa de att det kunde kosta upp till 1000 kronor ifall det var användarfel och inte maskinfel. Så jag hoppades på det bästa att det var maskinfel när jag skickade in den.

Jag vill gärna ha den hel igen, men har ingen lust att betala för en ny lagning som kanske ändå leder till att skärmen blir konstigt igen. Har fått intresset för fotograferingen igen den senaste månaden.
Jag kan ju annars använda genomsiktssökaren som du säger Det är väl den man tittar igenom, som på de supergamla kamerorna?
 
"Hålet" ovanför skärmen ja. är det ljust ute är den bättre att titta i i alla fall. Så länge det bara är skärmen som är knas blir ju bilderna som de skall.

De supergamla kamerorna är väl de som är äldre än 5 år antar jag ;o)

I stället för att betala för reparation kanske det är läge att fundera på en ny? Canons kompakter håller generellt hög klass.

/FW
 
Funderar faktiskt på att köpa en ny kamera, en digital systemkamera då.
Den kamera jag tittar på är EOS 450D.

Men jag vill gärna leka mer med kompaktkameran innan jag känner mig säker på en systemkamera. Vill veta lite mer om de funktioner som A610 har, men känner mig lite dum då jag har ingen aning vad jag leker med :p
 
Det jag gillar med min A620 är möjligheterna att justera tid/bländare manuellt. Det jag oftast använder är att sätta den på en fast bländare för att t ex få kortare skärpedjup. Du sätter ratten på Av och då kommer du åt att justera bländarvärdet.

Jag kikade på en manual för kameran och det är samma som min men med litet lägre upplösning.

/FW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.