Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViNTERLEK

Medlem
jag köpte ett 50/1,4 begagnat,men i nyskick påstod säljaren.

första gånger jag använde det utomhus fungerade det utmärkt,då det var varmt och torr luft.

idag på morgonen skulle jag testa det ute och då var det relativt fuktigt i luften,men absolut inte regn. helt plötsligt slutade AF att fungera och även MF. Objektivet var aldrig i direktkontakt med vatten. Det var bara fuktigt i luften.

Det har nu legat inomhus i ett varmt tätt rum,men funkar fortfarande inte! Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad jag kan göra?

Mitt objektiv slutade också fungera för några dagar sedan. Det ser helt okej ut, men det går inte att fokusera alls. Ingenting händer när jag vrider på fokusringen. Av vad jag läst mig till på diverse forum så har detta objektiv en rätt känslig mekanik. Har inte hört mig för hur mycket det kan kosta att laga dock, det kanske är lika dyrt att köpa ett nytt objektiv kanske.

ViNTERLEK skrev:
jag köpte ett 50/1,4 begagnat,men i nyskick påstod säljaren.

första gånger jag använde det utomhus fungerade det utmärkt,då det var varmt och torr luft.

idag på morgonen skulle jag testa det ute och då var det relativt fuktigt i luften,men absolut inte regn. helt plötsligt slutade AF att fungera och även MF. Objektivet var aldrig i direktkontakt med vatten. Det var bara fuktigt i luften.

Det har nu legat inomhus i ett varmt tätt rum,men funkar fortfarande inte! Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad jag kan göra?

Låter konstigt. Testade du innan köp? Funkade det då? Jag har vid några tillfällen varit med om att AF slutar funka på EOS när det varit extremt kallt eller fuktigt ute. Då har kontakterna mellan hus och objektiv inte funkat. Lite torr och varm luft och problemet var borta. Men om MF inte funkar så låter det lite lurigare. Hur länge har du haft objektivet? Jag skulle nog överväga att köra ner det i halsen på säljaren för det låter lite som att allt inte stod rätt till från början. Men du kan ju kanske börja med att frågan om han / hon haft några liknande problem.

/ Joacim

dum som jag var köpte jag det osett över internet men jag frågade tusen frågor osv så det kändes ändå som om säljaren var ärlig.

jag vill ju inte heller skälla ut säljaren om det nu är så att det funkat korrekt hos honom tidigare. objektivet har varit i varmaste rummet i huset hela dagen och det funkar fortfarande inte.

det fungerade som sagt korrekt första gången jag provade men då var luften mycket torrare. objektivet har förvarats i kameraväskan som inte har flyttats sen jag köpte det så det kan inte varit något annat som hänt.

känns som en reparation skulle gå på mer än själva objektivet,då det är ett så pass billigt objektiv ändå. får väl vänta nån mer dag och se ifall det blir bättre,annars vet jag inte vad jag ska göra :/

tack för ditt svar!

precis så är det för mig också. vad man än gör så reagerar det inte. men mekaniken borde väl inte vara så känslig att den lägger av så fort det är lite fuktigt i luften?

som sagt har det inte varit i direktkontakt med vatten, och det är det som gör mig så konfunderad.

om du skulle komma på någon lösning får du jättegärna höra av dig till mig. jättetacksam
för ditt svar!

mvh sandra

Har du provat om det funkar på ett annat hus? har du fler objektiv och funkar i så fall desa på din 350D? Det kostar ju inget att prova. I värsta fall så kan det vara huset som inte vill.

/ Joacim

Vanligtvis brukar man kunna skicka in kameror och objektiv för att få ett kostnadsförslag. Du får nog räkna med att betala ca 400-500 i undersökningskostnad för att få reda på vad som är fel och vad det skulle kosta att fixa. Om du sedan väljer att reparera så brukar du inte behöva betala undersökningskostnaden utan bara själva reparationen. Du bör däremot skicka in både glugg och kamera.

Hoppas att det löser sig.

/ Joacim

jag har testat övriga gluggar och det funkar utmärkt. den här har ju funkat med mitt hus innan,så det är hur konstigt som helst.

en fotograf skulle kolla på det imorrn och testa det på sitt hus. han trodde inte det berodde på fukten utan snarare att jag blivit lurad.men man vet ju aldrig.

tack för dina svar,jag är oerhört tacksam!

Hej Sandra mitt inlägg kommer nog inte att glädja dig. Jag köpte själv ett här på fotosidan som inte fungerade när jag fick det. Säljaren förstod inget och efter visst debatterande här på fotosidan kom vi fram till att motorn lagt av i objektivet. Focuseringsmotern är tydligen väldigt känslig i detta objektiv. Hur som haver lämnade jag in det och det visade sig att där var en viss tröghet i motorn som gjort att det havererade. En annan sak som kan åstadkomma detta är en smäll eller stöt t.ex. man tappar det eller stöter mot något tydligen är det mer känsligt för detta än andra canonobjektiv. I vilket fall konstaterades att mitt inte hade någon stötskada vilket de tydligen kan avgöra på motern. Objektivet var ett och etthalft är gammalt och Canon tog det på garanti.Konsumentlagen säger två år men ändrades för ca. ett år sedan till tre men då ska det vara köppt sedan ändringen kom och så fall har du ju vanlig garanti. Hur gammalt är objektivet???? Har för mig att kostnaden ligger runt 1500-2000kr att få bytt motern och ett nytt objektiv kostar väl runt 5????? Har det fungerat när du fick det så kan ju knappast säljaren belastas då han säkert inte märkt något, men tycker nog du ska kontakta honom i alla fall. Om det visar sig att det är skadat på grund av slag stöt kan det ju även ha skett när det skickades, hur var det packat? Hur såg förpackningen ut när du fick den osv. Eftersom mitt inte fungerade när jag fick det och förra ägaren fungerade det för blev sitvationen för oss lite lurig, men det rädde ut sig. Hoppas det gör det för dig också för det är ett underbart objektiv att fota med som tar knivskarpa bilder.
Hälsningar Lasse

Canons 50 1,4 är en erkänt känslig optik som lätt havererar. Lite synd eftersom den är väldigt bra för övrigt. Det är av den orsaken som jag inte skaffat den, och jag skulle aldrig köpa en så glugg begagnad. Den har en så kallad micromotor som styr USM medans de med bättre konstruktion använder sig av en ringformad USM. Framför allt så är den väldigt känslig för stötar mot fronten. Har lite svårt att förstå varför inte Canon släpper en 50 1,4 med ringformad USM som i 20 2,8, 85 1,8 och 100 2,0. En sån skulle jag hugga direkt. Iofs så släpptes ju 50 1,2 alldeles nyligen men den går på över 13000 så den känns inte som något vettigt alternativ.

det är mkt möjligt att det skadades när det skickades så han bara skickade själva objektivkartongen med en adresslapp på,vilket gjorde mig chockad, att skicka något så ömtåligt så vårdslöst. min första tanke var nu i efterhand att han visste att det strulade och var därför inte rädd om det när han skickade det. men han hävdar att han inte haft problem med det så jag kan inget annat göra.
jag tror det kostar ca 3500 kr nytt och jag köpte det för 2500 kr i "nyskick" så det känns ganska ovärt att laga motorn för nästan lika mkt som jag köpte gluggen för.

tur att det löste sig för dig,hoppas jag har samma tur som dig. och tack för ditt vänliga svar. lycka till med fortsatt fotograferande! mvh sandra

paul

tack för ditt svar.håller med,tråkigt att det ska vara så sårbart. det är mkt möjligt att det fått en smäll eller stöt när det skickades.

men i vilket fall tack så mkt och lycka till med framtida objektivköp

mvh sandra

Det verkar ju mer och mer som att du råkat ut för en ganska oseriös säljare. Synd att du haft sådan otur. Jag har själv köpt i stort sett alla mina objektiv begagnade och har aldrig haft några problem. Men för det mesta så har jag träffat säljaren och kunnat se vad jag köper, men jag har även köpt osedda varor.

Nästa gång du handlar begagnat, fråga ut den som säljer så att du nästan skäms. Fråga sedan lite till. Ex: Har du fotat länge? Vad fotar du mest? Varför säjer du.... Vart har du köpt objektivet? Hur gammalt är det? o.s.v. Ofta kan du småprata lite i största allmänhet om foto och på så vis få en ganska bra bild av personen som vill sälja. Fråga efter bilder på varan. Dessa säger långt ifrån allt, men om du redan här ser så repor och skavanker så är objektivet troligtvis väl använt och mer slitet. Sedan kan man alltid ha otur.

Min högst subjektiva magkänsla att folk som kan och är intresserade av foto hänger på fotosidan, inte blocket och liknande sidor. Däremot så vill folk på fotosidan ibland ha sjukt mycket för sina begagnade prylar. Ligger priset 10-20% under nypris tycker jag definitivt inte de är värt risken.

/ Joacim

Sandra: Om du gillade brännvidden 50mm men tycket 50/1.4 är för dyr så kan du med fördel titta på 50/1.8. Den är 2/3 steg ljussvagare, mycket plastigare men har i stort sett samma bildkvalitet i övrigt som ditt 50/1.4. Den kostar dessutom ca 1100:- ny. Beg. Borde du kunna hitta den för runt 800:-. Bara ett litet tips.

(gillar du 50/1.4 så kan du köpa en ny sådan på postorder från Tyskland. Billigare och inom EU så det blir inget krångel med tull och moms)

/ Joacim

EF 50/1.8 II är dessutom ganska robust, trots det plastiga sköra intryck det ger. Mitt 50/1.8 ramlade i marken när en klumpig person snubblade på mitt stativ. Kameran räddades nog av att objektivet tog smällen. Objektivet delades sig i två delar, men jag lyckades pilla ihop det igen, och det fungerar utmärkt fortfarande.

per

jag är dock helt förälskad i det här objektivet,det lilla jag hann testa det. hoppas innerligt på att det går att laga igen,men känns inte så just nu.

tack för ditt svar! mvh sandra

joakim

jo jag känner så också,men jag vill verkligen inte tro så om någon. hoppas att det hänt efter han sålt det så han inte försöker lura mig.

och jag fick kontakt med honom genom fotosidan,var en annons här. så det kändes ändå som om han var seriöst och jag tror fortf. att han är det. men man vet ju aldrig.

får hoppas på det bästa,att går att laga relativt billigt.

tack så mkt!

Jag har också osat en 50 1,4, tappade den från en halvmeters höjd och den var bortom all räddning.

Finns kuggar i dom som kan gå åt pipan, lönar sig att reparera om inget annat är fel som det var på min.

Pajar detta funkar varken auto eller manuell fokus. Säljaren i detta fall har nog inte känt till något fel, du hade nog bara otur att det hände strax efter att du köpt den. När det väl hänt lär den inte börja funka av sig själv igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar