Annons

Problem med överföring via usb-sladd

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannawww

Ny medlem
Hej! Jag har en canon eos 500d. Enda sen jag köpte den (förra julen) så har det inte varit några problem att hitta åt bilderna, alltså kopiera och klistra in. Men att "importera" bilderna går knappt, det går bara några åt gången sen kommer det upp ett felmeddelande att bilden eller mappen är skadad men om man trycker på "försök igen" så funkar det. men det är bara drygt att sitta och hålla på så hela tiden om man importerar många bilder eftersom man måste sitta och trycka på försök igen heeela tiden..


Någon som vet vad felet kan vara? jag har en stationär dator som inte alls är gammal och sliten utan funkar förövrigt bra!
 
Är det den sladd som följde med kameran?

Har du provat med en annan USB-sladd?

En annan USB-port på datorn?

Vilket program använder du för att importera?

Personligen föredrar jag att plocka ur minneskortet och stoppa det i datorns kortläsare (eller en extern läsare när jag använder min laptop).

Anders
 
Använder usb-sladden som följde med kameran! Har testat två olika usb-portar på datorn. Använder inget speciellt program, då rutan kommer upp hur man vill göra (Importera eller öppna enheter och visa filer) så väljer jag importera, det är då det strular. har inte laddat ner något program. Men det funkar hur bra som helst att öppna enheter och visa filer, men då är det ju kopiera och klistra in som gäller och har hört att det är sämre om man vill ha så fina bilder som möjligt?
 
Johanna; ohoj :)

Har du installerad Canons programvara; som ju har drivare för din 1/2tusen D?
Till vilket program importerar du bilderna?
Kör du PC eller WC?

Tell me more.

Det är nog drivare som ställer till det.

/ Emil
 
Använder usb-sladden som följde med kameran! Har testat två olika usb-portar på datorn. Använder inget speciellt program, då rutan kommer upp hur man vill göra (Importera eller öppna enheter och visa filer) så väljer jag importera, det är då det strular. har inte laddat ner något program. Men det funkar hur bra som helst att öppna enheter och visa filer, men då är det ju kopiera och klistra in som gäller och har hört att det är sämre om man vill ha så fina bilder som möjligt?

Jag fick nyligen problem med min nya bättre begagnade dator vid överföring från en kortläsare. Det visade sej att det troligen berodde på en skrivare eller en skrivaromkopplare som var inkopplad samtidigt till datorn. Koppla på prov ur andra usb-anslutna apparater när du för över bilder och se om det hjälper.
 
Men det funkar hur bra som helst att öppna enheter och visa filer, men då är det ju kopiera och klistra in som gäller och har hört att det är sämre om man vill ha så fina bilder som möjligt?

Då har du nog hört fel.

Funkar det med kopiera och klistra in så kör med det.

Mvh
Anders

ps. Själj använder jag alltid Lightroom för att importera bilderna. Jag har själv aldrig använt funktionen "Importera bilder i Windows". Jag testade den nu och av någon anledning så blev filerna som skapades större än mina original RAW-filer, märkligt. Gillar inte att Microsoft är inne och labbar med mina originalfiler...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.