Annons

Problem fota CL och CH med Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, kameran ska inte sluta fota, D8x0 fortsätter ta bilder när bufferten är full men långsammare. Men om minneskortet är jättelångsamt kan man nog uppleva att kameran slutar fota.



Jag tror på ett riktigt skuttigt minneskort, har sett lite egendomligheter med sådana. Så antingen ett dåligt minneskort eller ett på tok för långsamt.

Det var just det att det tog relativt lång tid innan jag kunde dra av 1-2 bilder till.

Båda mina minneskort är ganska nya och köpte kort som jag trodde var bra. Men nu vet jag att det är CF som gäller.

Tack för all hjälp.
 
Jag köpte båda korten av en auktoriserad Nikon åf så tänkte att dom skulle guida mig rätt men nu vet jag bättre ;)

Korten kanske är stödda men långsamma. Du kanske bad om SD kort och då sålde de något kompatibelt men långsamt kort...men jag tror inte de börjar googla på kompatibiliteten när det står en kund och vill ha ett kort med den och den storleken i visst format.
 
Problemet är löst redan, vet inte vart du vill komma med din attityd.

Det tog uppemot 5min vilken kändes orimligt. Upplevde det som att något var fel. Det var inget fel, bara minneskortet som inte var så bra som jag trodde. En JPG bild är 10% i stl av en raw bild, kunde aldrig tro att den påverkade sååå mycket.

Det är ingen attityd, det är rena datasiffror.
Mina raw från D800 ligger på ca 75MB. Jpg kommer jag inte riktigt ihåg men jag har svagt för mig nånstans mellan 15 & 25MB(länge sedan jag tittade på det). O hur du får det till 10% vet jag inte.
 
Förstår inte hur du skall få kameran att fotografera oftare än den kan spara undan resultatet.

Det gör man inte. Den tar 15 snabbt och resten tas i samma takt som kameran skriver andra änden av bufferten, dvs den slutar inte fota, tempot går bara ner.

Till skillnad från vissa (alla?) Sony som förvandlar kameran till en tegelsten tills bufferten är färdigskriven.
 
Det är ingen attityd, det är rena datasiffror.
Mina raw från D800 ligger på ca 75MB. Jpg kommer jag inte riktigt ihåg men jag har svagt för mig nånstans mellan 15 & 25MB(länge sedan jag tittade på det). O hur du får det till 10% vet jag inte.

Mina jpg är ca 10mb. Men om det är 10, 20 eller 30% för den delen var inte det viktiga. Jag tyckte inte att skillnaden i stl stod i proportion med skillnaden i tid för att lagra bilderna. Halverade ju tiden.

Som sagt, 5 min för att lagra 15 bilder tyckte jag lät väldigt länge oavsett om jag sparade i raw + jpg eller bara raw.

Men nu har jag lärt mig att med ett CF och bara fota raw så kommer jag ner avsevärt i tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.