andreassofus
Aktiv medlem
Formatera kortet och se om samma sak händer igen.
japp, jag ska göra det och se om det fortsätter. gör det det så kommer jag kasta dessa tre st nya minneskort som jag köpte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Formatera kortet och se om samma sak händer igen.
Jodå, det gör jag visst, om jag har fog för det, men om du läser noga vad jag skrev så var det ett antagande och inte ett uttalande å andras vägnar.Tycker *du* ja, Per.
Uttala dig inte å andras vägnar (som du själv brukar vara snabb att påpeka).
Tycker *du* ja, Martain.Det beror på vad man värderar sina foton relativt andra finesser och funktioner i kameran.
Kanske. Kanske inte. Det beror på vad som orsakade problemet.Detta fallet i tråden är ett typexempel som kunde undvikits med en kamera med dubbla minneskortsplatser, och om man använt två kort i den.
Det kan vara en bra idé att testa de övriga två också. Det behöver inte vara fel på dem bara för att det första (eventuellt) är trasigt.japp, jag ska göra det och se om det fortsätter. gör det det så kommer jag kasta dessa tre st nya minneskort som jag köpte.
Det kan vara en bra idé att testa de övriga två också. Det behöver inte vara fel på dem bara för att det första (eventuellt) är trasigt.
Dessutom bör du väl reklamera dem och inte bara kassera dem?
Jodå, det gör jag visst, om jag har fog för det, men om du läser noga vad jag skrev så var det ett antagande och inte ett uttalande å andras vägnar.
Tycker *du* ja, Martain.
Kanske. Kanske inte. Det beror på vad som orsakade problemet.
dom kostade bara 45kr/st så det är inte hela värden. Har ingen lust att ha minneskort som jag inte kan lita på.
men det klart, jag kan ju prova dom ett tag på mindre viktiga fototurer kanske.
Ja, precis så tror jag att det är. Men inte för dig, förstås."Dubbla minneskortsplatser i kameran är nog lite overkill för de flesta."
Ja, precis så tror jag att det är. Men inte för dig, förstås.
Provade du med en ny kortläsare? Gör det!Nu har jag använt samma kort igen. Utan att formatera och utan att radera dom gamla bilderna.
SAmma sak nu. När jag ska importera bilderna i lightroom så ska det ju komma upp previews. det står bara att det inte finns någon förhandsvisning på bilderna.
Går jag in i finder och öppnar mappen på minneskortet så syns bilderna, dock så visas en och samma bild på alla bilder om ni förstår vad jag menar. Det ser ut som jag har 307 likadana bilder på kortet.
I kameran visas bilderna som vanligt.
Det måste nästan vara kortet det är fel på eller?
"De flesta" är inte ekvivalent med "alla andra".Skönt att jag faktiskt får lov att tycka annorlunda än "alla andra" (som du själv tagit på dig rollen att föra talan för).
Ett systematiskt test skulle i det här fallet innebära att prova alla kombinationer av minst två kortläsare, minst två kort (inklusive det misstänka) och minst två sladdar mellan kortläsare och dator.Provade du med en ny kortläsare? Gör det!
Nope, inte bra. Att be om problem minst sagt. Formattera alltid i kameran.
"De flesta" är inte ekvivalent med "alla andra".
Ja, du har mitt nådiga tillstånd att tycka vad du vill.
Jo, man börjar förstås sitt test med vad man antar är de komponenter som är den troligaste orsaken till problemet, men vad jag försökte få fram är att man bör vara systematisk.Ja
Fast nu brukar dessa problem bero just på en dålig sladd/kortläsare så om det rättar till det hela så undviker man i fortsättningen att använda den interna.
Är det då kortet så hjälper inte att byta läsare.
Jag har fotograferat med digitala kameror i snart 20 år, och aldrig råkat ut för att ett minneskort har gått sönder. I början gjorde jag som du, dvs formaterade inte utan bara raderade bilderna efter överföring till dator, men de senaste åren har jag formaterat istället för att radera. Skillnaden i tidsåtgång tycks inte vara så stor.Har haft kort i 10 år som jag inte formatera, bara tömt via datorn. Som dessutom passerat flera kameror (dock alla Canon). Har aldrig haft några problem med något kort - inte ens det som jag körad i 60°C - normaltvätt.
Märke; Sandisk och ett Toshiba köpt i kina. Vad vet jag men canon kanske är osedvanligt snälla mot korten jämfört med andra märken.
Vad vet jag men canon kanske är osedvanligt snälla mot korten jämfört med andra märken.
Provade du med en ny kortläsare? Gör det!