Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem fota CL och CH med Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

PappaKeno

Aktiv medlem
Hej.

När jag fotar serietagning så räknas det ner ifrån 15-0, alltså antalet bilder jag kan ta i en serie. Efter det går det inte att fota. Kameran går heller inte att stänga av (displayen är fortfarande på).

Kameran är D800 med Sandisk Ultra 80 MB/s.

Har försökt letat. Min gissning är att det har med hastigheten av att spara bilderna på minneskortet att göra? Att den inte hinner med att spara ner fler bilder och att det tar ett tag för den att göra det.

Om det stämmer, är det kameran eller minneskortet det hänger på? Har inställt 100 i max continuous release.

Eller är det något annat?

För det är ett problem. Fotar mycket med serietagning och har missat många bilder pga detta.

Tack!
 
Hej.

När jag fotar serietagning så räknas det ner ifrån 15-0, alltså antalet bilder jag kan ta i en serie. Efter det går det inte att fota. Kameran går heller inte att stänga av (displayen är fortfarande på).

Kameran är D800 med Sandisk Ultra 80 MB/s.

Har försökt letat. Min gissning är att det har med hastigheten av att spara bilderna på minneskortet att göra? Att den inte hinner med att spara ner fler bilder och att det tar ett tag för den att göra det.

Om det stämmer, är det kameran eller minneskortet det hänger på? Har inställt 100 i max continuous release.

Eller är det något annat?

För det är ett problem. Fotar mycket med serietagning och har missat många bilder pga detta.

Tack!

Blinkar den gröna lampan som indikerar att bilder skrivs till kortet?
Samma fel även med andra kort?
 
Blinkar den gröna lampan som indikerar att bilder skrivs till kortet?
Samma fel även med andra kort?

Testade med min D800.
Den har förstås samma buffert som din, 15 bilder.
När gränsen nås så stoppar det tillfälligt tills att en tidigare bild lästs ner till kortet. Då tas nästa bild om jag fortsätter att hålla avtryckaren intryckt.
Gröna lampan lyser hela tiden medan bilder skrivs till kortet.

Kameran låser sig inte.

Det var ingen skillnad mellan mitt microSD som jag oftast använder och med ett CF. Samma resultat.
Mitt CF är ett Sandisk Ultra 50MB/s
 
Testade med min D800.
Den har förstås samma buffert som din, 15 bilder.
När gränsen nås så stoppar det tillfälligt tills att en tidigare bild lästs ner till kortet. Då tas nästa bild om jag fortsätter att hålla avtryckaren intryckt.
Gröna lampan lyser hela tiden medan bilder skrivs till kortet.

Kameran låser sig inte.

Det var ingen skillnad mellan mitt microSD som jag oftast använder och med ett CF. Samma resultat.
Mitt CF är ett Sandisk Ultra 50MB/s


Tack för svar. Den lyser och blinkar till med ganska långa mellanrum. Olika med 10-30 sek. Gissar att den blinkar till för varje bild som lagrats? Hur lång tid tar det innan du kan ta 15 bilder till? Väntade över 1 min och kunde ta 5 bilder till. Det känns orimligt tycker jag.
 
Tog nog mer än 5 min innan alla bilder sparats ner och den stängdes av.

Ny mätte jag med mitt CF.
Lite drygt 12 sekunder efter att bufferten var full tills att gröna lampan slocknat.
Min blinkar inte, den lyser med fast sken tills att kameran skrivit färdigt till kortet.

Har du något annat kort som du kan testa med?
 
Testade med min D800.
Den har förstås samma buffert som din, 15 bilder.
När gränsen nås så stoppar det tillfälligt tills att en tidigare bild lästs ner till kortet. Då tas nästa bild om jag fortsätter att hålla avtryckaren intryckt.
Gröna lampan lyser hela tiden medan bilder skrivs till kortet.

Kameran låser sig inte.

Det var ingen skillnad mellan mitt microSD som jag oftast använder och med ett CF. Samma resultat.
Mitt CF är ett Sandisk Ultra 50MB/s

Du får nog knappast full skrivhastighet med ett dylikt CF-kort. Kameran verkar klara runt 70 MB/s med CF som mest och lite över hälften med rätt SD. Dock krävs det en hel del överkapacitet för att få ut max.

Dock så kan man ju variera hur mycket som får plats i bufferten genom att ändra på kvalitetsinställningarna. Mest går ju in med jpeg och minst med 14-bitars okomprimerade råfiler och däremellan blir det en skala.
 
Ny mätte jag med mitt CF.
Lite drygt 12 sekunder efter att bufferten var full tills att gröna lampan slocknat.
Min blinkar inte, den lyser med fast sken tills att kameran skrivit färdigt till kortet.

Har du något annat kort som du kan testa med?

12 sek är rimligt för att lagra alla 15 bilderna. När det tog 5 min så tog jag 15 bilder, vänta några sek, tog 2 bilder och körde så ett par gånger. Tog nu bara 15 bilder och slutade där, då tog det strax över 1 min för alla bilderna. Här provat med annat kort, samma bekymmer.

Fotar NEF (RAW) + JPEG normal och stl L (7360x4912, 36m). Kan det vara för att jag kör L?

Tack för att du tar dig tid!
 
Du får nog knappast full skrivhastighet med ett dylikt CF-kort. Kameran verkar klara runt 70 MB/s med CF som mest och lite över hälften med rätt SD. Dock krävs det en hel del överkapacitet för att få ut max.

Dock så kan man ju variera hur mycket som får plats i bufferten genom att ändra på kvalitetsinställningarna. Mest går ju in med jpeg och minst med 14-bitars okomprimerade råfiler och däremellan blir det en skala.

Okey så ett CF borde lösa problemet? Har bara SD just nu.
 
12 sek är rimligt för att lagra alla 15 bilderna. När det tog 5 min så tog jag 15 bilder, vänta några sek, tog 2 bilder och körde så ett par gånger. Tog nu bara 15 bilder och slutade där, då tog det strax över 1 min för alla bilderna. Här provat med annat kort, samma bekymmer.

Fotar NEF (RAW) + JPEG normal och stl L (7360x4912, 36m). Kan det vara för att jag kör L?

Tack för att du tar dig tid!

Jag prövade att leta upp ett segt Ultra 30 MB/s (och det skriver inte ens så snabbt). På D810 tog det ca 1 min 20 sek att skriva klart 14 bitars okomprimerade råfiler plus jpeg large/fine efter att bufferten hade blivit full. Tror att det blev 17 bilder. Det kan nog misstänkas att ditt SD-kort skriver rätt långsamt, även om det står 80 MB/s på det (vilket sannolikt är påstådd läshastighet).

Med CF-kortet (Extreme Pro 160 MB/s) så tog det ca 20 sekunder att skriva ned motsvarande serietagning, dock med 19 bilder innan kameran säckade ihop.

Nu är D810 förvisso lite snabbare och har lite större buffert än D800, men ändå.

Dock kan ju sägas att den inställningen jag valde inte är särskilt smart om man vill maximera serietagningen och minimera skrivtiderna. Det vara bara för att testa hur det blev.
 
Jag prövade att leta upp ett segt Ultra 30 MB/s (och det skriver inte ens så snabbt). På D810 tog det ca 1 min 20 sek att skriva klart 14 bitars okomprimerade råfiler plus jpeg large/fine efter att bufferten hade blivit full. Tror att det blev 17 bilder. Det kan nog misstänkas att ditt SD-kort skriver rätt långsamt, även om det står 80 MB/s på det (vilket sannolikt är påstådd läshastighet).

Med CF-kortet (Extreme Pro 160 MB/s) så tog det ca 20 sekunder att skriva ned motsvarande serietagning, dock med 19 bilder innan kameran säckade ihop.

Nu är D810 förvisso lite snabbare och har lite större buffert än D800, men ändå.

Dock kan ju sägas att den inställningen jag valde inte är särskilt smart om man vill maximera serietagningen och minimera skrivtiderna. Det vara bara för att testa hur det blev.

Hmm okey. Ja det märker jag också att jag inte kan bläddra bland bilderna speciellt snabbt under tiden den skriver.

Har ändrat till endast RAW nu och om jag sedan kastar i ett bättre CF kort så borde jag vara nere i hastigheter som är mer rimligt!

Tack!
 
Jag använder SanDisk CF Extreme 60 MB/s och SanDisk SDXC Extreme Pro 95 MB/s i min D800E. Min buffert anges till 16 bilder vid 12/14-bitars RAW med förlustfri komprimering.

Med mina minneskort minskar bildhastigheten till 1 bild per sekund när bufferten är tom, men den stannar inte av helt. Därefter tar den 15-16 sekunder på sig att skriva ned alla bilder.

En del SanDisk Ultra har runt halva skrivhastigheten jämfört med läshastigheten (som anges på korten), så det är möjligt att ditt kort inte når högre skrivhastigheter än 30 eller som bäst 40 MB/s.

Du kanske kan undvika RAW-JPG L när du kör längre bildserier? Det är inte så svårt att få ut jpeg senare, ens ur kameran, men det spar lite buffert. Kör bara RAW 14-bitar förlustfritt en vända och testa.

Så fort du kommer över ISO 400 har färgomfånget minskat så mycket att skillnaden mellan 12 och 14-bitars färgdjup är utraderade. Du får bara större filer i onödan som tar längre tid att skriva till kortet även om det inte påverkar bufferten.

En ISO-observation; fotar du på H0,3 eller högre minskar bufferten med tre bilder. Den minskar även om du använder Auto ISO. Välj hellre ISO manuellt och underexponera på ISO 6 400 om bufferten inte räcker till.

Intressant. Det ska jag tänka på.

Tack!
 
Googla "memory speed D800" där finns som första träff ett test med olika minneskort o dyl. Kort sagt CF ska det vara!
 
Självklart får du den effekten.
Kameran är byggd för en viss datahastighet o den kan du inte påverka.
Om man nu har problem med datahastigheten, varför i hela fridens namn försöker man spara BÅDE raw och jpg?????
Det första man skall dra ner på är givetvis mängden data som behöver skyfflas.
Skippa raw o använd endast jpg så löser det en del av problemet.
Har du fortfarande problem... välj mindre jpg.
Har du fortfarande problem efter det... köp en D5.
 
Självklart får du den effekten.

Nej, kameran ska inte sluta fota, D8x0 fortsätter ta bilder när bufferten är full men långsammare. Men om minneskortet är jättelångsamt kan man nog uppleva att kameran slutar fota.

Kameran är byggd för en viss datahastighet o den kan du inte påverka.
Om man nu har problem med datahastigheten, varför i hela fridens namn försöker man spara BÅDE raw och jpg?????
Det första man skall dra ner på är givetvis mängden data som behöver skyfflas.
Skippa raw o använd endast jpg så löser det en del av problemet.
Har du fortfarande problem... välj mindre jpg.
Har du fortfarande problem efter det... köp en D5.

Jag tror på ett riktigt skuttigt minneskort, har sett lite egendomligheter med sådana. Så antingen ett dåligt minneskort eller ett på tok för långsamt.
 
Jag prövade senare (se förra sidan) även med ett SanDisk Extreme 60 MB/s CF* från 2011 (köpt till D700) och det förlängde nedsparningstiden efter att D810 kroknat med ungefär 50% jämfört med Extreme Pro 160 MB/s (ca 30 mot 20 sekunder).
 
Självklart får du den effekten.
Kameran är byggd för en viss datahastighet o den kan du inte påverka.
Om man nu har problem med datahastigheten, varför i hela fridens namn försöker man spara BÅDE raw och jpg?????
Det första man skall dra ner på är givetvis mängden data som behöver skyfflas.
Skippa raw o använd endast jpg så löser det en del av problemet.
Har du fortfarande problem... välj mindre jpg.
Har du fortfarande problem efter det... köp en D5.

Problemet är löst redan, vet inte vart du vill komma med din attityd.

Det tog uppemot 5min vilken kändes orimligt. Upplevde det som att något var fel. Det var inget fel, bara minneskortet som inte var så bra som jag trodde. En JPG bild är 10% i stl av en raw bild, kunde aldrig tro att den påverkade sååå mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.