Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem CS3 Camera Raw JPG vd NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Hej.
Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med följande problem
följande bild:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1245380

Är orginalbild tagen i JPG format med Nikkon D80

Följande bild:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1245381
Är samma bild men i NEF format, sparad i TIF som jag tog utan att redigera någonting i Camera Raw sparade direkt som TIF fil.

Men den stora frågan är då hur färgerna kan ha blivit så olika? JPG bilden tycker jag är MYCKET bättre än NEF bilden.
Observera att jag inte gjort några ändringar på någon av bilderna, hur kan de då bli så olika?

I camera raw har jag för mig att jag hade följande inställningar:
Färgrymnd: Adobe RGB 1998 (JPG bilden har sRGB)
Djup: 16 bita/kal
Upplösning 300 pixlar/tum

TrueBluesare skrev:
I camera raw har jag för mig att jag hade följande inställningar:
Färgrymnd: Adobe RGB 1998 (JPG bilden har sRGB)
Du har ju nästan givit dig själv svaret ovan: om du inte vill att bilderna ska se lika färglösa ut som ditt NEF-exempel, bör du konvertera färgprofilen efter redigering till sRGB i CS3.

Så det är det som är anledningen dådåd?
jag misstänkte smått att det var det. Men kunde inte tro att färgrymderna gör så pass stor skillnad!?

TrueBluesare skrev:
Så det är det som är anledningen dådåd?
jag misstänkte smått att det var det. Men kunde inte tro att färgrymderna gör så pass stor skillnad!?
Nej, det är väl kanske lite oväntat. Det finns massvis med information (och babbel) om färgrymder på forumet, i någon tråd hittar du säkert även grafiska jämförelser mellan vad som kan visas på nätet och datorskärmen.

TrueBluesare skrev:
Nu har jag ändrat tillbaka till sRGB i camera raw, men resultatet blev ändå likadant????
Då menar du förmodligen någonting annat än "dassiga färger". Är man van vid den sortens schablonförstärkta bilder en digitalkompakt vanligen levererar direkt ur kameran, ter sig nästan alla systemkamerors råfiler aningen bleka ut.
Fotar du jpg, kan du ställa in önskad mättnad (och andra inställningar enligt önskemål) i menyerna. Jpg-filerna är helt enkelt lite snabbehandlade enligt mallar av kamerans interna programvara till skillnad från råfilerna.

TrueBluesare skrev:
Nu har jag ändrat tillbaka till sRGB i camera raw, men resultatet blev ändå likadant????

I jpeg-filenm har du ju kamerans alla inställda förbättringar, exempelvis bättre färgmättnad, ökad skärpa mm mm. I raw-filen är ju dessa inte påslagna utan detta får du fixa vid framkallningen. Jag tror du kan få med kamerans inställningar vid konvertering i NX, dvs programmet lägger på dessa vid framkallningen så att resultatet kan sparas ned i TIFF-filen.

Vid publicering på web bör sRGB användas, men det har ju redan nämnts tidigare.

// Maxe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar