Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att skriva ut från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
När jag skriver ut från Lightroom så blir bildresultatet något helt annat än vad både Lightroom visar och vad print preview visar. Bilderna ser nästan ut som negativ av originalen.
Jag har testat att låta skrivaren hantera färgerna och stänga av den i LR5 och även det motsatta, dvs att Lightroom sköter om det medan den får vara avstängd i printern men resultatet blir detsamma.
Jag har tidigare arbetat i Nikons View och View NX på samma dator och aldrig haft några problem med mismatch mellan preview och utskriven bild, så jag har svårt att se att det skulle vara något kalibreringsproblem med skärmen.

Skrivaren?

Hade ungefär samma problem en gång. Körde en provutskrift från skrivarens verktygsprogram och insåg att något var galet. Två bläckpatroner som hade torkat/klibbat igen (skrivaren trodde själv att patronerna var halvfulla och indikerade inget fel).

Böt ut de två, körde en rengörning av huvudet och vips så var utskrifterna till belåtenhet igen.

Hade ungefär samma problem en gång. Körde en provutskrift från skrivarens verktygsprogram och insåg att något var galet. Två bläckpatroner som hade torkat/klibbat igen (skrivaren trodde själv att patronerna var halvfulla och indikerade inget fel).

Böt ut de två, körde en rengörning av huvudet och vips så var utskrifterna till belåtenhet igen.

Jag ska kolla det men tror inte att det är problemet. Jag skrev ut ett flertal bilder från View för ett par veckor sedan och mitt första försök i Lightroom var ett par dagar efter det. Jag har kvar View NX och ska köra en testbild därifrån också...

Jag måste ödmjukt buga mig av tacksamhet! Du hade helt rätt! Jag hade nyligen bytt ut min fotosvarta färg men munstycket var igensatt. Efter ett antal rengöringar så skriver den ut som den ska igen.
Tack Johan!!!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto