Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att ladda ner mp4-filer från R7 till MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

PerN2

Ny medlem
Jag har en Canon R7 och en MacBook Air med M2-processor. Fram till igår har jag inte tagit några längre filmer med kameran utan max 30 sekunders tagningar. Igår gjorde jag 2 längre tagningar 10 resp 15 min långa, samt ett antal som var ca 2-3 minuter långa. Då upptäckte jag ett problem med att ladda ner de stora filmfilerna.

Jag brukar koppla ihop kameran med datorn och tömma kameran med hjälp av programmet bildinsamling. När jag skulle ladda ner filmfilerna så sa datorn att de två långa filmerna innehöll 0 kB och inte gick att ladda ner. Alla andra filmfiler gick fint att ladda ner. Jag provade även att ladda ner de långa filerna via iMovie och Photo-appen. Ingenstans gick det. Om jag kopplade upp kameran mot canon-appen på telefonen så kunde jag ladda ner de två längre filmerna. jag har testat under dagen och upptäckt att någonstans runt 4GB stora filer så vill inte datorn kännas vid att det finns någon fil att ladda ner.

Innan jag springer och köper en separat kortläsare så skulle det vara intressant att höra om någon annan stött på detta problem eller om någon kan återskapa det. Filen med namnet 3978 är på 4,1 GB enligt kameran.

Bild 2024-08-20 kl. 14.15.jpeg
 
Programmet bildinsamling har en maxgräns för filstorlek (4GB). Det kommer gå utmärkt om du istället kopplar in kameran (eller allra helst en kortläsare) och använder Finder för att flytta filmfilerna från kamera till dator istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.