Annons

Canon 7D - problem med firmware 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Flera som fått Error 30?

Kan vara en slump, förstås, men eftersom flera 7D-ägare drabbats i anslutning till uppdateringen kan man ju tänka sig att den programvara i kameran som funderar ut om Error 30 ska visas har ändrats. Den kanske är petigare med hur slutaren fungerar nu?

Jag tror att detta är en fullt möjlig förklaring.
Error 30 har tydligen rapporterats vid tidigare firmware uppgraderingar också, se http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=976253
Detta var i slutet av 2010.
Jag hade tänkt att uppgradera min ena 7D i veckan men blir lite orolig. Intressant att höra om det är flera som fått Error 30 efter uppgradering till 2.0.0
/Kjell
 
Verkar konstigt. Jag har 7D och firmware 2.0.0 och det funkar utmärkt att impotera bilderna direkt till LR4. Nu väntar jag bara på att firmware 2.0.1 ska bli tillgängligt så att "problemet" med pannkakan blir löst. Även om jag dock hittills inte har råkat ut för det, mer än när jag provocerade fram felet.

Ja, jag har ingen aning om vad det beror på. Kameran syns men Lightroom säger "No photos". Så har det alltid varit, och jag har inte grottat ner mig i det så mycket heller - men det ska jag när det blir tid till det. :)
 
Har du testat Autoimport i LR?
Skapa en mapp på t.ex. skrivbordet som du förslagsvis döper till "Bevakad". Aktivera sedan Autoimport i LR med bevakning på denna mapp. Då bör du enkelt kunna lägga bilderna i Bevakad från ditt minnes kort, och så fort LR startas så importeras allt från mappen Bevakad till LR.
Funkar utomförträffligt.

Jo, det är visserligen en lösning men den ger egentligen ingen större tidsbesparing för min del.

Jag använder autoimporten för att ta hand om bilder jag tagit med min Iphone och skickat till Dropbox. Där tycker jag det är en klockren lösning.
 
Men av vad jag kan läsa ut så ska man dubbelklicka på filen för att "Create the firmware update file" (vad nu det igentligen betyder)?
När du laddar ner uppdateringen får du ett packat arkiv (zip) med både firmware och uppdateringsinformation. Du kan dubbelklicka på paketet för att dela upp det i sina komponenter, men sen bara flyttar du firmwarefilen (heter nåt med siffror.FIR) till roten på ditt CF-kort, sätter kortet i kameran och uppdaterar därifrån.
 
När du laddar ner uppdateringen får du ett packat arkiv (zip) med både firmware och uppdateringsinformation. Du kan dubbelklicka på paketet för att dela upp det i sina komponenter, men sen bara flyttar du firmwarefilen (heter nåt med siffror.FIR) till roten på ditt CF-kort, sätter kortet i kameran och uppdaterar därifrån.

Tack Anders, jag blev lite fundersam filen 7D000200 FIR får jag till 17053kB, Canons hemsida uppger att den ska vara 17 462 140 byte. Betyder detta att det är något fel på filen jag laddat ner, jag har fått samma resultat på 2 olika datorer och 3 olika webbläsare.
 
Tack Anders, jag blev lite fundersam filen 7D000200 FIR får jag till 17053kB, Canons hemsida uppger att den ska vara 17 462 140 byte. Betyder detta att det är något fel på filen jag laddat ner, jag har fått samma resultat på 2 olika datorer och 3 olika webbläsare.

Det beror med största sannolikhet på att man räknat annorlunda. 1 kilobyte = 1000 byte, eller 1 kilobyte = 1024 byte.
 
Tack Anders, jag blev lite fundersam filen 7D000200 FIR får jag till 17053kB, Canons hemsida uppger att den ska vara 17 462 140 byte. Betyder detta att det är något fel på filen jag laddat ner, jag har fått samma resultat på 2 olika datorer och 3 olika webbläsare.

Det är säkert rätt fil.
Du jämför 2 enheter, kB och byte. 1 kB = 1024 byte.
Om du multiplicerar dina kB med 1024 så får du nästan samma storlek, skiljer på några byte.
Om du dividerar dina 17 462 140 med 1024 så blir det nästan 17053.
Så du kan nog vara lugn, det säkert inget fel på din fil.
 
Tack Anders, jag blev lite fundersam filen 7D000200 FIR får jag till 17053kB, Canons hemsida uppger att den ska vara 17 462 140 byte. Betyder detta att det är något fel på filen jag laddat ner, jag har fått samma resultat på 2 olika datorer och 3 olika webbläsare.

Som redan flera sagt är det rätt. Om du högerklickar på filen och väljer Egenskaper, ser du filstorlek enligt Canons värde, och plats på disk enligt det andra.

Efter uppdatering, ta ur kamerabatteriet (eller batterierna om du har vertikalgrepp). Står i PDF:n.
 
Tack ni alla. Datorvärdens egen matematik hade jag en aning om men inte riktigt hur den fundgerade. Jag har nu uppgraderat kameran och det verkar fungera åtminstone de första minuterna, framtiden får väl utvisa hur det blir sen. Nu återstår att lära sig vad och hur kamerafunktionerna ändrats, jag får försöka tolka den engelska texten i den nya manualen, att den ska komma på svenska kan man ju alltid hoppas.
 
Tack ni alla. Datorvärdens egen matematik hade jag en aning om men inte riktigt hur den fundgerade. Jag har nu uppgraderat kameran och det verkar fungera åtminstone de första minuterna, framtiden får väl utvisa hur det blir sen. Nu återstår att lära sig vad och hur kamerafunktionerna ändrats, jag får försöka tolka den engelska texten i den nya manualen, att den ska komma på svenska kan man ju alltid hoppas.

Ja, det är inte lätt det där med decimalt, hexadecimalt, binärt m.m.

(Det finns 10 typer av människor. De som förstår binära tal och de som inte gör det.)
 
Förmodligen inte. Det är så mycket de skriver för säkerhets skull. Det ska inte gå att uppdatera om inte firmwarefilen ligger ensam på ett kort heller, men det går precis lika bra ändå.
 
Hoppsan, det där med batterierna missade jag! Kan det ha någon betydelse?

Det kan nog ha en viss betydelse. Kameran gör säkert en mer omfattande omstart när man tar ut och sätter i batteriet än med on/off knappen. Risken finns att inte alla uppdateringar "tar" om man på gör av och på. Svårt att veta exakt vad som händer där inne.

Jag uppdaterade min äldsta 7D (firmeare 1.0.0) igår utan problem, men jag har inte tagit så många bilder med den efter uppgraderingen så jag ska nog inte ropa hej ännu.
 
Lurigt!

Jag hittar alla mina bilder i kameran i mappen "Canon EOS 7D/CF/DCIM/100EOS7D" Där markerar jag allt (ctrl-A) klipper ut (ctrl-X) och klistrar in (ctrl-V) i vald mapp på hårddisken i min dator. Mycket enklare än så kan det inte bli tycker jag.

Jag rekommenderar att du istället KOPIERAR (Ctrl+C) och sedan klistrar in. Jag har personligen råkat ut för att datorn hängde sig under en sådan Ctrl+X-operation och jag tvingades starta om den, varvid att som fanns i urklippsminnet försvann för evigt. :-(
Sedan kan du ju bara radera bilderna i kameran när allt är klart...
 
Jag hittar alla mina bilder i kameran i mappen "Canon EOS 7D/CF/DCIM/100EOS7D" Där marekera jag allt (ctrl-A) klipper ut (ctrl-X) och klistrar in (ctrl-V) i vald mapp på hårddisken i min dator. Mycket enklare än så kan det inte bli tycker jag.

Det beror nog helt på hur du jobbar och vilken katalogstruktur du har på datorn. För min del så skulle det vara oerhört omständigt att göra som du föreslår då jag använder en hierarki baserad på "år/månad/dag". Det gör att om jag varit iväg flera dagar och fotat och kommer hem så måste jag först skapa en katalog för varje dag (och månad om det sammanfaller med månadsskifte). Sedan leta reda på vilka av bilderna som tagits varje dag och kopiera över dem manuellt för varje dag. I det här scenariot så är det mycket lättare att koppla upp kameran till datorn och sedan gå och ta en kopp kaffe eller sätta mig och läsa tidningen och låta programvaran sköta allt det där. Alternativet vore väl att låta LR göra samma sak men så långt har jag inte kommit med LR4 än då jag tycker Canon Utility funkar tillräckligt bra :).
 
Kameran hänger sig efter firmware 2.0

Jag har haft firmware 2.0 i stort sett sedan den släpptes, hade 1.2.5 innan. Efter uppdatering har min kamera börjat hänga sig så hårt att jag måste ta ur batteriet och sätta tillbaks det för att kameran skall gå att använda, den reagerar inte när jag slår av strömbrytaren. Felet uppstår helt intermittent, i lördags fotade jag en segeltävling i flera timmar utan problem men när jag sedan skulle fota prisutdelningen hängde den sig i stort mellan varje pris som skulle delas ut. Jag känner inte att det beror på att kameran ligger i viloläge länge eller ej, den kan hänga sig några sekunder efter tagen blid, efter åtskilliga minuter eller som sagt aldrig.

Jag har postat en fråga till Canon men inte hört något.

Någon annan som stött på detta?
 
Jag har haft firmware 2.0 i stort sett sedan den släpptes, hade 1.2.5 innan. Efter uppdatering har min kamera börjat hänga sig så hårt att jag måste ta ur batteriet och sätta tillbaks det för att kameran skall gå att använda, den reagerar inte när jag slår av strömbrytaren. Felet uppstår helt intermittent, i lördags fotade jag en segeltävling i flera timmar utan problem men när jag sedan skulle fota prisutdelningen hängde den sig i stort mellan varje pris som skulle delas ut. Jag känner inte att det beror på att kameran ligger i viloläge länge eller ej, den kan hänga sig några sekunder efter tagen blid, efter åtskilliga minuter eller som sagt aldrig.

Jag har postat en fråga till Canon men inte hört något.

Någon annan som stött på detta?
Återställ kameran och nolla C1, C2 och C3. Har hört att det fungerat för en iaf. Om 7D har ett klockbatteri så plocka även det.
 
Jag har haft firmware 2.0 i stort sett sedan den släpptes, hade 1.2.5 innan. Efter uppdatering har min kamera börjat hänga sig så hårt att jag måste ta ur batteriet och sätta tillbaks det för att kameran skall gå att använda, den reagerar inte när jag slår av strömbrytaren. Felet uppstår helt intermittent, i lördags fotade jag en segeltävling i flera timmar utan problem men när jag sedan skulle fota prisutdelningen hängde den sig i stort mellan varje pris som skulle delas ut. Jag känner inte att det beror på att kameran ligger i viloläge länge eller ej, den kan hänga sig några sekunder efter tagen blid, efter åtskilliga minuter eller som sagt aldrig.

Jag har postat en fråga till Canon men inte hört något.

Någon annan som stött på detta?

Jag har också haft den sedan dag 1, typ, men har inte haft några som helst problem. Jag har också fått uppdaterat programvaran även i "pannkakan", EF 40/2,8 STM, trots att jag inte haft problemet med låsningen av AF med det. Har bara haft låsningen en gång, men det var när jag "provocerade" fram den, innan uppdateringen, för att testa att objektivets nya firmware funkade. Och det gjorde den! ;-)
(Jag fick ha hjälp med det eftersom 7D inte kan uppdatera objektiv. Det är bara 3 av Canons kameror som kan det.)
 
Jag har haft firmware 2.0 i stort sett sedan den släpptes, hade 1.2.5 innan. Efter uppdatering har min kamera börjat hänga sig så hårt att jag måste ta ur batteriet och sätta tillbaks det för att kameran skall gå att använda, den reagerar inte när jag slår av strömbrytaren.
Någon annan som stött på detta?

Se mitt inlägg här: "7D frös i sommarvärmen..." för ett par dar sedan.
 
ANNONS