Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem, A7II, metabones adapt IV, Sigma 85/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

nordenvaad

Aktiv medlem
Hej forumvänner,

Har en relativt nyinköpt Sony A7II som jag verkligen gillar(kommer från Canon). Då jag tänkt använda mina gamla EF-objektiv inhandlades givetvis en Metabones-adapter( version IV).

I princip fungerar allt enligt förväntan med väldigt långsam autofokus, men det var något jag räknade med. Har dock ett väldigt irriterande problem som jag undrar om någon har någon erfarenhet/fix på. Då jag använder min Sigma 85/1.4 låser sig slutaren på varannan/var tredje exponering ungefär. Ibland kommer den upp igen men ibland måste jag ta lös objektivet. Detta gör givetvis objektivet oanvändbart. Jag var medveten om problem gällande tredjepartsobjektiv och adaptern men trodde att detta främst gällande autofokus, men att det alltid borde gå att använda manuell fokus. Kör MF både på kamera och objektiv.

någon som har några ideer? (mkt tacksam för hjälp)

Magnus
 
Har du testat senaste uppdateringen för kameran? Den senaste är version 1.10. Har för mig att jag läst att de skulle åtgärda problemet med tredjepartsobjektiv men jag är osäker. Har inte haft några problem själv med det så det är svårt att veta om det gjorde någon skillnad med uppdateringen.
 
Har du testat senaste uppdateringen för kameran? Den senaste är version 1.10. Har för mig att jag läst att de skulle åtgärda problemet med tredjepartsobjektiv men jag är osäker. Har inte haft några problem själv med det så det är svårt att veta om det gjorde någon skillnad med uppdateringen.

nä, har inte kommit mig för att updatera än. trodde uppdateringen iprincip bara gällde stabiliseringen. tack för hjälpen, ska definitivt testa.
 
nä, har inte kommit mig för att updatera än. trodde uppdateringen iprincip bara gällde stabiliseringen. tack för hjälpen, ska definitivt testa.

kan faktiskt hjälpa, fungerar klart bättre då jag slår av stabiliseringen. Då hänger den sig kanske var tionde exponering. Ska uppdatera FW ikväll och återkommer med resultat.
 
Jag såg nyligen en kille på You Tube som testade Metabones adapter tillsammans med Canonoptik på bl a Sony A7II. AF var mycket långsam med de objektiv han testade och han menade att Metabones adapter i stort sett var oanvändbar. Jag antar att det var version IV han använde. Minns inte nu vem som testade men det går nog att söka fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.