Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pro-Pack

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Är det någon som använt s.k. Pro-Packfilm (http://www.photax.se/film/propack.htm)? Jag funderar på att köpa ett 20-pack T-Max 400, men eftersom det troligen kommer ta ett par månader för mig att göra slut på 20 rullar undrar jag om någon vet något om hållbarhetstider på denna film?

/Joakim

Enkelt... Släng in 10 filmer i frysen, 1 i kameran, 1 i väskan och 8 i kylen. När sen filmerna i kylen börjar sina så tar du ju bara upp de du har i frysen och lägger i kylen..:rolleyes: Ja jag vet, det var lite idiotiskt sagt.

Hållbarheten på T-max brukar ligga 8-12 månader (Köpte Tmax 100 från scandinavian nyssen (2002 10))

Man kan ju göra så att man går ihop 2 o 2 och köper ett propack. Att sedan skicka 10 filmer kostar typ 20:- i en jiffy..

det var väl inte idiotiskt sagt? lät som en bra idé :)
8-12 månader ska jag väl klara 20 rullar på.

tack.

Inga problem med dom filmerna..det enda som kan avvika är att nummreringen inte alltid är överensstämmande ?? alltså att en film är från ruta 1-36...
mvh/gunte..

Sen skall man inte bry sig om datumet så mycket! Det är som me mjölk. Funkar ett bra tag efter oxå!

Slänger man in de i frysen är det väl inga problem med datumet, trodde de höll hur länge som hellst då. Funderar på att köpa en pro-pack Velvia, är det någon skilnad mellan pro-pack filmen och "vanlig" film? Hur länge håller Velvian i frysen? Hur "tinar" man upp filmen sen, bara att stoppa i kameran och knäppa????

Andreas.

pettersson skrev:
är det någon skilnad mellan pro-pack filmen och "vanlig" film?

"Dom" påstår att det inte ska vara någon skillnad förutom förpackningen... T-Max var inte sådär jättemycket billigare, en knapp femma per rulle kanske, men efter 500 rullar kanske man ser det på ett annat sätt :)

[B}Hur "tinar" man upp filmen sen, bara att stoppa i kameran och knäppa????[/B]

Du ska nog mellanlagra den i kylen först, och kanske ett tag i rumstemperatur också, utan att öppna burken. Har hört att den kan bildas kondens annars och det är nog varken bra för kameran eller filmen...

Filmen är precis samma som den märkta originalfilmen. Skillnade är att man inte får någon förpackning och filmkasetten är helt silvergrå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar