Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Privatperson: Sälja med momskvitto?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Om jag som privatperson säljer ett objektiv och köparen ber om att få ett momskvitto av mig. Vad innebär det då för mig som säljare? Tänker liksom skattemässigt. Eller gör det liksom ingen skillnad för mig - som privatperson - om jag säljer det med momskvitto eller ej?
 
Nej, har du köpt den privat och du inte redovisat moms på den är den nog momssmittad för gott.
Men är köpet gjort ifjol (2004) eller i år och den du säljer till ännu inte har gjort sin deklaration och han dessutom har bokföringen på fickan (bokför allt på en gång tillsammans med deklarationen) så går det ju fint om ni kommer överens.
Att det så att säga inte finns någon dokumentation på att du ägt produkten.

/Lennart
 
Ojojoj, jag blir lite rädd av det senaste rådet. Vid köp från privatperson kan en näringsidkare inte göra avdrag för sk fiktiv moms som det en gång hette. Det har varit möjligt att göra ett sådant avdrag, dvs 20 % av bruttosumman som näringsidkaren betalat. En absolut förutsättning för detta var att säljarens personnummer framgick av kvittot.

(Eller jag kanske inte förstår dig, Lennart? Hur menar du att den nye köparens firma ska kunna stå på originalkvittot som Fredrik fått när han gjorde sitt köp?)

Sedan flera år tillbaka är det alltså inte längre möjligt att göra ett sådant avdrag.

Sedan är det en annan sak att man kan anse att det är OK att göra avdrag för moms ändå, eftersom "risken för upptäckt" är liten. Det märks ju först vid en skatterevision. Men det är en annan fråga.

Men för dig som privatperson har det ingen som helst betydelse om du anger moms på kvittot eller ej. Sedan är det ju upp till köparen hur han/hon vill hantera det.

Solklart?!

/Lars
 
Tack försvaret.

Som jag fattar det kan jag alltså som privatperson lungt skriva ett momskvitto, utan att få några skattemässiga påföljder.

Fattar inte riktigt det där sista att det inte ska finnas nån dokumentation på att jag har ägt produkten. Den dokumentationen finns ju i momskvittot. Även i originalkvittot som jag skickar med i köpet finns det ju dokumentation på att jag ägt objektivet..?

--------------
Edit: Postade det här inlägget precis samtidigt med Lars Viktins inlägg. Så jag hann alltså inte läsa det inlägget innan jag postade detta.
 
Senast ändrad:
Om du säljer varan som en engångsföreteelse så är du inte momspliktig. Alltså bör det stå moms noll kr på kvittot. Men om det står moms 2000kr på kvittot, då måste du skicka 2000kr till skatteverket vid deklarationen. Köparen bör ringa skatteverket och fråga hur momsfrågan gäller vid begagnat, för den moms du själv betalade för varan påverkar ju andrahandspriset när du säljer den. Fattaru?
 
Nu blir jag hlet förvirrad. Får olika råd här nu.

Om det står moms= 0 kronor - då kan väl inte köparen kvitta momsen på varan? Köparen är väl intresserad av att kunna göra det. Varför vill han annars ha momskvitto?

Fredrik
 
LarsV skrev:
Ojojoj, jag blir lite rädd av det senaste rådet. Vid köp från privatperson kan en näringsidkare inte göra avdrag för sk fiktiv moms som det en gång hette. Det har varit möjligt att göra ett sådant avdrag, dvs 20 % av bruttosumman som näringsidkaren betalat. En absolut förutsättning för detta var att säljarens personnummer framgick av kvittot.

(Eller jag kanske inte förstår dig, Lennart? Hur menar du att den nye köparens firma ska kunna stå på originalkvittot som Fredrik fått när han gjorde sitt köp?)

Sedan flera år tillbaka är det alltså inte längre möjligt att göra ett sådant avdrag.

Sedan är det en annan sak att man kan anse att det är OK att göra avdrag för moms ändå, eftersom "risken för upptäckt" är liten. Det märks ju först vid en skatterevision. Men det är en annan fråga.

Men för dig som privatperson har det ingen som helst betydelse om du anger moms på kvittot eller ej. Sedan är det ju upp till köparen hur han/hon vill hantera det.

Solklart?!

/Lars

Det där låter bra. Det där fattar jag. Överlåter åt köparen att handla efter eget omdömme. För mig som säljare och privatperson spelar det ingen roll.
 
Nefertari skrev:
Om du är en privatperson så har du ingen momsregistreringsnr, och du måste ha det på ett momskvitto.

Ja, just det. Tänkte inte på det. Så då är ju det implicerat i köparens fråga om momskvitto: om jag bedriver näringsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Men, om jag, som privatperson, skriver ett kvitto där momsen framgår, (alltså ett kvitto utan momsregistreringsnummer), då har jag väl inte gjort nåt fel?
Det enda felet som kan begås är väl om köparen använder detta ofullständiga momskvitto och kvittar moms med det i sin bokföring? Då är det köparen som gör nåt felaktigt.
 
Nu när jag tänker på det, så länge du inte skriver dit personnummer på kvittot så kan de inte koppla det till dig, så du riskerar ingenting genom att skriva ut ett ofullständigt kvitto.
 
Köparen skall framgå av originalverifikationen (inköpskvitto). D v s det går inte att låtsas som om privatpersonen aldrig ägt varan. Om man ändå lyckas dölja det eller ändrar uppgifterna på originalkvitto är det bokföringsbrott/försvårande av skattekontroll eller vad det nu kan heta... i vilket fall som helst fusk. Om en näringsidkare vill köpa av privatperson och vill ha momskvitto, fint då ska det stå; belopp xxxx kr moms 0 kr.
Vill han ha något annat än 0 i moms så ska han köpa varan någon av någon annan, lämpligen näringsidkare.
MVH, Niclas Vestman
 
SixBySix skrev:
Köparen skall framgå av originalverifikationen (inköpskvitto). D v s det går inte att låtsas som om privatpersonen aldrig ägt varan. Om man ändå lyckas dölja det eller ändrar uppgifterna på originalkvitto är det bokföringsbrott/försvårande av skattekontroll eller vad det nu kan heta... i vilket fall som helst fusk. Om en näringsidkare vill köpa av privatperson och vill ha momskvitto, fint då ska det stå; belopp xxxx kr moms 0 kr.
Vill han ha något annat än 0 i moms så ska han köpa varan någon av någon annan, lämpligen näringsidkare.
MVH, Niclas Vestman

Okej, det låter vettigt. Kommer säga att jag kan skriva ett momskvitto, men att det står "0" i moms på det.

Verkar som att ditt inlägg, Niclas, blir det svar som jag kommer att rätta mig efter.

mvh,
Fredrik
 
Som privatperson är man inte momsredovisningsskyldig, när man säljer sin privategendom, t ex fotoprylar. Det är alltså fel att sätta någon moms på kvittot. Och köparen får inte heller dra av någon moms, inte heller om han är momsregistrerad.
 
Epilog

Jag tror att det är bra att vi har dryftat denna fråga här i alla fall.

Jag tror att det är många privatpersoner med mig som har fått frågan av presumtiva köpare om man kan sälja med momskvitto.

Som privatperson är man inte alltid så insatt i detta med momsredovisning. Därav föjer att frågan inte är helt solklar.

Så nästa gång du som privatperson ska sälja ditt objektiv och nån frågar om du kan skriva ett momskvitto - formulera då om frågan så här:

- Har du ett eget företag med momsregistreringsnummer? Kan du sälja objektivet genom det företaget?

Har du inte det, så svara då den presumtive köparen:

- Nej, tyvärr kan jag inte skriva momskvitto, eftersom jag säljer det som privatperson.

------------------------

Hoppas ovanstående vara en adekvat sammanfattning av ärendet. Annars får ni rätta mig.
 
LarsV skrev:
Ojojoj, jag blir lite rädd av det senaste rådet. Vid köp från privatperson kan en näringsidkare inte göra avdrag för sk fiktiv moms som det en gång hette. Det har varit möjligt att göra ett sådant avdrag, dvs 20 % av bruttosumman som näringsidkaren betalat. En absolut förutsättning för detta var att säljarens personnummer framgick av kvittot.

(Eller jag kanske inte förstår dig, Lennart? Hur menar du att den nye köparens firma ska kunna stå på originalkvittot som Fredrik fått när han gjorde sitt köp?)

Sedan flera år tillbaka är det alltså inte längre möjligt att göra ett sådant avdrag.

Sedan är det en annan sak att man kan anse att det är OK att göra avdrag för moms ändå, eftersom "risken för upptäckt" är liten. Det märks ju först vid en skatterevision. Men det är en annan fråga.

Men för dig som privatperson har det ingen som helst betydelse om du anger moms på kvittot eller ej. Sedan är det ju upp till köparen hur han/hon vill hantera det.

Solklart?!

/Lars

Om du t.ex. går på Biltema och handlar lite grejer till företaget så får du inget "personligt" kvitto där det syns vem som har köpt prylarna.
Är det ett sådant som han har fått kan han i praktiken överlåta det till köparen om kriterierna jag skrivit i mitt första inlägg är uppfyllda, alltså med momsredovisning, bokföring (på fickan) och deklaration en gång per år. Dessutom att kvittot inte är äldre än 2004 och deklarationen ännu inte är inlämnad.

/Lennart, som inte kan göra så då han momsdeklarerar en gång i månaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.