pellepang
Aktiv medlem
Joakim:
Jo, jag såg att det stod "har" men hyggliga alternativ har funnits i minst ett par år och den tiden borde i dessa sammanhang betraktas som tillräcklig för att inte användas som motargument. Men jag är självklart medveten om att många inte är intresserade av att söka efter bra tjänster/börja betala när de tidigare inte har betalat.
"bra tjänster" eller ladda ned olagligt? Lite märklig ståndpunkt som många har. Om man inte är nöjd med ett distributionssätt, pris, tillgänglighet etc så går man till konkurrenten eller så avstår man från tjänsten/produkten. I alla andra fall.
Diskussionen om bilder tycker jag hänger helt på om man accepterar att upphovsmannen har rätt att bestämma över sina alster. Vilket jag tycker är en självklarhet, resten sköter sig automatiskt: om jag vill dela ut mina bilder gratis utan förbehåll så är det upp till mig, inte till någon annan. Likadant om jag inte vill att min bild skall användas i tex en annons av någon annan. Om man anser att man förlorar pengar på det eller inte har egentligen inget med kärnfrågan att göra.
Mitt är mitt och jag bestämmer över mina "prylar" och ditt är ditt, obegripligt om man inte anser det.
Håller med dig mitt är mitt och så vidare.
Alltså, om jag köper en bil så vill jag kunna låna ut den till vem jag vill och hur jag vill och jag vill kunna köra den vart jag vill med. Men som upphovsrätten är idag så begränsar säljaren hur jag ska kunna bruka min bil. Eller tänk dig en buss som jag köpt. Ska jag behöva betala STIM avgifter till tillverkaren bara för att jag kör folk i den?
Visst kan man sälja en vara med förbehåll om hur den ska brukas. Problemet är om någon stjäl min bil. Då tror säljaren att den har missat sin royalty och vill ha betalt för bilen igen. Och skulle oturen vara framme så får kanske tjuven bilen stulen igen, och igen,och igen. Så då kan man undra hur många ggr ska upphovsmannen ha betalt för en redan betald vara? Bilen och bussen i det här ex kan lika gärna vara en skulptur, målning, foto eller musikstycke eller vad som helst som omfattas av upphovsrättslagen.
Som jag ser det så är det på tiden att se över upphovsrätten som är gammal och förlegad.
Den fungerar inte i vårt snabbt växande och utvecklande samhälle.
Självklart ska alla ha betalt för sina verk, inget snack om det. Men ska det verkligen vara nödvändigt att skydda ett verk 50! är efter upphovsmannens död ???