Walle
Aktiv medlem
Tycker det är lite löjligt om man tar en bild för att sälja något... en privatannons. Spelar väl ingen roll om nån annan använder bilder. Tänkt att sälja den till något? Använda den i något annat syfte?
Om inte så är ju bilden redan förbrukad tycker jag... Spelar väl ingen roll.
Rent juridiskt är det väl fel att ta nån annans bild, men alla regler och lagar går inte att följa slaviskt. Varenda bild jag kopierar till tempfilerna på min hårddisk när jag surfar på nätet. Är väl olagligt det också?
Nej, det är fullt lagligt att kopiera bilder för eget bruk. Hittar du en högupplöst bild på nätet kan du lagligen dra ner den och skriva ut i 70x100 och hänga på väggen. Du får även ge bort den till din familj och, här är jag inte helt säker, även till dina allra närmaste vänner. Men om du öppnar en liten affär och börjar sälja bilderna, då blir det olagligt. Eller om du lägger upp dom på din hemsida.
Vad det gäller just annonsbilder så är ju dom en "säkerhetsaspekt" för köparen, precis som nämnts tidigare i tråden. Den där cyckeln som du tror att du köper av "Anders" som bor i villa (för bilden var tagen på garageuppfarten) säljs egentligen av Kalle som kränger baxade cyklar i ett gammalt garage. Det är väl ungefär det som är kärnfrågan, självklart är själva bilden "värdelös" och "förbrukad" som sådan, åtminstone för den som tog bilden. För hälaren som kopierar och återpublicerar bilderna har de dock onekligen ett värde.