Annons

Privat annonsbild stulen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkoolio

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag har en fråga till er:
Jag har en annons på tradera utlagd med en produktbild som jag tagit själv.
Nu såg jag att en annan annonsör använder sig av min bild i sin annons.
Bilden är inget att hurra för egentligen, bara snabbt plåtat på produkten när den ligger på bordet hemma.

Jag tycker ändå det känns lite sisådär att någon lat fan inte orkar ta en egen bild.

Vad har ni för åsikt om detta?
Bör man strunta i det hela, hota med att anmäla honom till granskning, sno hans cykel som hämnd...?

mvh
//
Johan
 
Ta cykeln vetja! Nä, skämt o sido, man får inte "sno" andras bilder sådär, du har upphovsrätt på den. Tala med den som använt bilden och påpeka att man bör fråga först.
 
Om det var min bild hade jag mejlat både säljaren och Tradera.

Ja, det är ju det jag funderar på men det känns ju samtidigt lite smålarvigt med tanke på den amatörmässiga bilden. Å andra sidan så utger ju säljaren för att sälja en produkt som definitivt framställs som ärlig och privatägd eftersom den uppenbarligen är fotad i en hemmiljö..

Tack för reflektionen!
 
Ja, det är ju det jag funderar på men det känns ju samtidigt lite smålarvigt med tanke på den amatörmässiga bilden. Å andra sidan så utger ju säljaren för att sälja en produkt som definitivt framställs som ärlig och privatägd eftersom den uppenbarligen är fotad i en hemmiljö..

Tack för reflektionen!

Att använda andras bilder på Tradera och Blocket är knappast sällsynt. I varje fall inte på Blocket. Jag har vid sådana tillfällen kontaktat Blocket som svarat att de saknar möjlighet att hålla koll på vems bilder som används. Och i viss mån så kan jag förstå dem.

Jag har fått det intrycket att de helt enkelt inte bryr sig om utifall bilder i annonserna är "stulna". Blocket märker ju bilderna med en symbol i ena hörnet och jag har vid ett flertal tillfällen sett bilder med ett par av dessa loggor. Så jag tror inte att det lönar sig att försöka dessa annonssidor att ingripa. Att de uppger i sina användningsvillkor att man skall ha upphovsrätten till bilderna är, som jag ser det, mest ett spel för gallerierna.

Och att folk väljer att "stjäla" bilder för att använda i sina annonser tror jag beror på att många är av den uppfattningen att bilder som finns publicerade på internet är bilder som vem som helst får använda hur som helst utan att det kostar något.
 
Anmäl till granskning och förklara att det är du som har tagit bilden.
Det förekommer rätt så mycket bedrägerier på Tradera.
Fråga: Vilket betalningsvillkor har säljaren angett?
Om förskottsbetalning till bankkonto, så kan man definitivt misstänka ett bedrägeriförsök.
 
Att använda andras bilder på Tradera och Blocket är knappast sällsynt. I varje fall inte på Blocket. Jag har vid sådana tillfällen kontaktat Blocket som svarat att de saknar möjlighet att hålla koll på vems bilder som används. Och i viss mån så kan jag förstå dem.

Jag har fått det intrycket att de helt enkelt inte bryr sig om utifall bilder i annonserna är "stulna". Blocket märker ju bilderna med en symbol i ena hörnet och jag har vid ett flertal tillfällen sett bilder med ett par av dessa loggor. Så jag tror inte att det lönar sig att försöka dessa annonssidor att ingripa. Att de uppger i sina användningsvillkor att man skall ha upphovsrätten till bilderna är, som jag ser det, mest ett spel för gallerierna.

Och att folk väljer att "stjäla" bilder för att använda i sina annonser tror jag beror på att många är av den uppfattningen att bilder som finns publicerade på internet är bilder som vem som helst får använda hur som helst utan att det kostar något.



Nja det är inte helt sant. Jag var med om att en annons på blocket var illustrerad med flera av mina bilder (som inte alls låg på blocket till att börja med utan på min blogg) vilket jag påpekade för blocket som omgående tog bort dessa.
Självklart kan inte Tradera eller Blocket själva kontrollera att den som använder bilden också är ägaren till bilden, men dom hjälper gärna till om så inte skulle vara fallet.
 
Att använda andras bilder på Tradera och Blocket är knappast sällsynt. I varje fall inte på Blocket. Jag har vid sådana tillfällen kontaktat Blocket som svarat att de saknar möjlighet att hålla koll på vems bilder som används. Och i viss mån så kan jag förstå dem.

Jag har fått det intrycket att de helt enkelt inte bryr sig om utifall bilder i annonserna är "stulna". Blocket märker ju bilderna med en symbol i ena hörnet och jag har vid ett flertal tillfällen sett bilder med ett par av dessa loggor. Så jag tror inte att det lönar sig att försöka dessa annonssidor att ingripa. Att de uppger i sina användningsvillkor att man skall ha upphovsrätten till bilderna är, som jag ser det, mest ett spel för gallerierna.

Och att folk väljer att "stjäla" bilder för att använda i sina annonser tror jag beror på att många är av den uppfattningen att bilder som finns publicerade på internet är bilder som vem som helst får använda hur som helst utan att det kostar något.

Det har hänt mig för inte så länge sedan att en av mina bilder hamnade på blocket. De tog bort den direkt när jag kontaktade dem, så man ska iaf kontakta blocket eller tradera vid sådana händelser.
 
Att använda andras bilder på Tradera och Blocket är knappast sällsynt. I varje fall inte på Blocket. Jag har vid sådana tillfällen kontaktat Blocket som svarat att de saknar möjlighet att hålla koll på vems bilder som används. Och i viss mån så kan jag förstå dem.

Jag har fått det intrycket att de helt enkelt inte bryr sig om utifall bilder i annonserna är "stulna". Blocket märker ju bilderna med en symbol i ena hörnet och jag har vid ett flertal tillfällen sett bilder med ett par av dessa loggor. Så jag tror inte att det lönar sig att försöka dessa annonssidor att ingripa. Att de uppger i sina användningsvillkor att man skall ha upphovsrätten till bilderna är, som jag ser det, mest ett spel för gallerierna.

Och att folk väljer att "stjäla" bilder för att använda i sina annonser tror jag beror på att många är av den uppfattningen att bilder som finns publicerade på internet är bilder som vem som helst får använda hur som helst utan att det kostar något.

Ja jag tror också att det är så det fungerar på dessa sidor.
Och bilder på nätet är ju gratis...

Själva bilden stör jag mig inte så mycket på egentligen. Om jag lagt ner energi och tid på den så hade det varit en annan sak.

Nu är det mest att jag själv tycker att en annons med en hemmatagen bild känns säkrare och ärligare än där någon klippt in en bild från en produktkatalog.
Och jag har ingen lust att bidra till folks skojeri och svindleri.
har 2 personer i min närhet som blivit blåsta på blocket och tradera, just i samma produktkategori.

Har nu mailat annonsören, så vi får se hur det slutar :D

Stort tack alla för extremt snabb hjälp!
Mycket uppskattat!
 
Kanske var jag lite generaliserande och det är något som jag ber om ursäkt för. Jag baserade mitt uttalande på mina egna erfarenheter och det ger ju ett ganska litet underlag att stå på. Man skall ju inte yttra sig om sådana här saker när den åsikt man har enbart bygger på den egna erfarenheten är något som jag nu har fått lära mig. Det är ju alltid bättre att följa med i strömmen så att säga. Eller ...?

Oavsett detta så kan jag inte göra annat än stå fast vid min åsikt att många lever i den tron att det är fritt fram att använda bilder som de hittar på nätet. Oavsett om det handlar om bilder ur en produktkatalog eller bilder tagna av en privatperson. Det är lika illa i båda fallen.
 
...
Jag har fått det intrycket att de helt enkelt inte bryr sig om utifall bilder i annonserna är "stulna". Blocket märker ju bilderna med en symbol i ena hörnet och jag har vid ett flertal tillfällen sett bilder med ett par av dessa loggor. Så jag tror inte att det lönar sig att försöka dessa annonssidor att ingripa. Att de uppger i sina användningsvillkor att man skall ha upphovsrätten till bilderna är, som jag ser det, mest ett spel för gallerierna.
...

Tror jag är helt fel, vad jag förstått är blocket faktiskt ansvarig för bilderna även om det är annonsörer som laddar upp. De brukar vara angelägna att rensa.

Juridisk är det nämligen inget snack, det är en bildstöld och om du orkar har du rätt till ersättning, från blocket eller tjuven än en annan sak.
 
Tydligen kan man inte ta bort bilder efter att auktionen påbörjats så jag skickade en vink till tradera och bad dem ta bort bilden.

Dock går hans annons ut i morgon kväll så vi får se om det hinns med.
 
Oavsett detta så kan jag inte göra annat än stå fast vid min åsikt att många lever i den tron att det är fritt fram att använda bilder som de hittar på nätet. Oavsett om det handlar om bilder ur en produktkatalog eller bilder tagna av en privatperson. Det är lika illa i båda fallen.
Man kan ju snarare ifrågasätta lagen, eftersom det är en så vanlig företeelse. Det är ju dessutom ett offerlöst brott. Finns bilderna tillgängligt helt öppet på nätet tycker jag det ska vara fritt fram att användas för privatpersoner så länge källan/upphovsmannen anges. Om detta inte passar bör man väl inte lägga ut sina alster publikt.

Är ju som sagt bara min åsikt kring det hela...
 
Det är fritt fram för privatpersoner att använda sådana bilder -- men inte att publicera dem.

Jo, det är jag fullt medveten om. Men jag syftar även på publicering (vilket dessutom är ett dåligt ord för det hela, eftersom bilderna redan en gång är publicerade). Ett exempel är väl om någon hittar en bild du lagt upp nånstans och använder den på sin blogg samt anger dig som fotograf och en hänvisning till sidan den fanns på, etc.
Att behöva tillstånd från upphovsmannen till en sån sak känns så förlegat och bakåtsträvande. Bilden finns ju redan tillgänglig för alla i hela världen.
 
Jo, det är jag fullt medveten om. Men jag syftar även på publicering (vilket dessutom är ett dåligt ord för det hela, eftersom bilderna redan en gång är publicerade). Ett exempel är väl om någon hittar en bild du lagt upp nånstans och använder den på sin blogg samt anger dig som fotograf och en hänvisning till sidan den fanns på, etc.
Att behöva tillstånd från upphovsmannen till en sån sak känns så förlegat och bakåtsträvande. Bilden finns ju redan tillgänglig för alla i hela världen.

Du tänker nog lite kort (haha).

Tjuven får ju fördel av bilden, slipper ha en kamera och lägga ner tid på att ta bilden.

Det är verkligen inte ok. Bilden borde väl vara värd ett par tior i alla fall.

Och om det är samma produkt konkurrerar ju annonsen med fotografens annons så då blir sannolikt priset lägre.
 
Apropå detta så undrar jag hur man rent praktiskt går till väga om man hittar sin bild på en hemsida som helt saknar kontaktinformation? Hur kan man få kontakt med såna bildsnattare?
 
Ett exempel är väl om någon hittar en bild du lagt upp nånstans och använder den på sin blogg samt anger dig som fotograf och en hänvisning till sidan den fanns på, etc.
Att behöva tillstånd från upphovsmannen till en sån sak känns så förlegat och bakåtsträvande. Bilden finns ju redan tillgänglig för alla i hela världen.
Det finns inget som hindrar att du lägger upp dina bilder med creative commons-rättigheter på t ex Flicker. Fast det ser inte ut som om du har gjort det.

För övrigt kanske FS också skulle ge medlemmarna möjlighet att välja mellan copyright- och creative commons-märkning när de publicerar sina bilder här.
 
Det finns inget som hindrar att du lägger upp dina bilder på nätet med creative commons-rättigheter.

CC är jättebra, jag menar mest på att allt som laddas upp publikt på nätet ska få användas på det sättet. Finns inga direkta nackdelar med detta. Annonskonkurrens på blocket är verkligen en piss i havet när man ser till fördelarna med fri information för mänskligheten.
 
CC är jättebra, jag menar mest på att allt som laddas upp publikt på nätet ska få användas på det sättet. Finns inga direkta nackdelar med detta. Annonskonkurrens på blocket är verkligen en piss i havet när man ser till fördelarna med fri information för mänskligheten.
Det skulle i praktiken innebära att "mänskligheten" fick mindre information, eftersom det skulle göra det väldigt mycket svårare än i dag att försörja sig på att vara fotograf.

Men jag tycker inte att du själv behöver vänta på nån global copyrightrevolution. Flytta alla dina bilder till CC, det gör säkert någon glad.
 
ANNONS