ANNONS
Annons

Prisvärt objektivpaket för 5000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
TheJaff skrev:
Köper du ett Sigma 70-300mm APO DG så har du både tele och "fusk-macro" vid 300mm - skala 1:2.

..åså klämmer du på ett par försättslinser för några hundringar, och vips är du nere på skala 1:1 på ett förnämligt arbetsavstånd. Tadaa !!

/Per

Minolta 50/1.7 låter bra, jag såg ett begagnat sigma 24/2.8 för 500kr till minolta för någon dag sedan. Ett toppen objektiv med trevlig närgräns. Annars kan jag också rekomendera tamron 28-75/2.8 Även där är närgränsen mycket bra och med försättslinser så fungerar den helt ok som macro för den som inte är helt macrofanatisk. Tele har jag lite mindre koll på vad man skulle kunna hitta i lämplig prisklass. det blir ju tyvärr ljussvaga varianter om du ska ha in allt i den budgeten.

Hm...tack för alla tankar, svar och idéer.

Det verkar iaf att det lutar åt följande:

KM 50/1.7 Beg.750:-
Tamron 90/2.8 Macro 3750:-

Sen kommer det ju frakt och sånt tråkigt till vilket väl blir nånstans i 5löks hållet.
Kanske att man skulle köpa nån slags telekonverter till Tamronen för att få lite mer längd när så krävs.

Kan det vara nåt tro?

Jag äger 50 1,7 och det skulle jag aldrig göra mig av med. Utan tvekan det bästa man kan köpa. Räcker även långt som makro med förstoringslinser. Och kvaliteten blir faktiskt bra om man har hyfsad kvalitet på linserna. Och då kommer man ju billigt undan. 1000lappen för objektivet och någon hundring till för en/ett par filter.

Sedan har jag använt minoltas 70-300. Helt ok objektiv för pengarna. Även det billigt begagnat. Lite dålig ljusstyrka så det kan vara svårt att få skarpa bilder inomhus men om man kompletterar med ett stativ så är det inte heller några problem. Och då har du troligen en hel del pengar kvar också. Som kan läggas i framtiden när man vill uppgradera nästa gång.

Köper man begagnat så förlorar man inte mycket på att köpa och testa saker heller. Man får oftast ungefär samma peng när man säljer vidare det. Jag har till och med gått med vinst.

Du har redan fått liknande svar men förakta inte den tidiga serien AF- objektiv till Minolta,t.ex 70-210/4. Då kan du lätt mäta dig med dom flesta i det omfånget.
Ett Sigma 50 macro och ett stativ skulle bli utfyllnad upp till 5ooo strecket.
Mvh/Gunte..

Macro har jag inga erfarenheter av utan använder själv försättslinser för de små behov jag har.

Däremot är 50/1.7 ett måste, blir ett kalasobjektiv till porträtt.

28 - 75/2.8 har fått väldigt bra kritik men jag har aldrig testat den.

24 - 105/3.5 - 4.5 är så jädrans bra så det har jag faktiskt två stycken av. Inte lika ljusstark som de bästa men attans så skarp och fin kontrast. Sitter en på digitalen och en på det analoga huset. Kastar ca 4500:-

Mvh
Maverick

Cosina MC 100mm 3.5 macro

Vore detta något för dig: Cosina MC 100mm 3.5
Macro för minolta. Jag är mycket nöjd med
detta objektiv som du även kan använda som
tele till porträtt mm. Köpte detta detta nytt
för ca kr 1300:- och torde få rum i din budget
plus Minolta 50mm 1.7

murdoc skrev:
Hejsan!

Jag har runt 5000kr att lägga på objektiv till min D5D och undrar lite på vad ni tycker man ska köpa?
Tillhör ingen direkt fotogenre utan fotar det mesta.
Det följde med ett Sigma 18-50/3.5-5.6.

Minoltas 50/1,7 är väl nästan ett självklart val.
Ligger väl på ca.700-1300kr beroende på om det är nytt eller beg.
Skulle gärna vilja ha ett macroobjektiv likväl som ett längre telezoom.
Tex: Sigma 70-300/4-5.6 och Sigma EX 50/2,8 DG Macro.

Vad har ni för tankar om det här?

/Tommy
Tyvärr Tommy skriver du inte om du är nöjd eller inte med det du har.

Men jag förutsätter att du är nöjd eftersom du inte vill byta ut det. Då tycker jag att du kan strunta i 50/1,7 eftersom du redan är nöjd och att du har AS som kompenserar ljusstyrkan.

Mitt råd är att antingen satsa på ett 90 eller 150 macro eftersom du önskar macro & tele. Jag gissar att du har mer användning av 90 om du använder det till porträtt.

Re: Re: Prisvärt objektivpaket för 5000kr?

Erik Schalin skrev:
Tyvärr Tommy skriver du inte om du är nöjd eller inte med det du har.

Men jag förutsätter att du är nöjd eftersom du inte vill byta ut det. Då tycker jag att du kan strunta i 50/1,7 eftersom du redan är nöjd och att du har AS som kompenserar ljusstyrkan.

Mitt råd är att antingen satsa på ett 90 eller 150 macro eftersom du önskar macro & tele. Jag gissar att du har mer användning av 90 om du använder det till porträtt.

Nöjd är jag ju inte för då hade jag inte önskat nåt mer objektiv.
Att jag vill ha kvar Sigmat beror på vidvinkeln. Saknar dock ljusstyrkan vid 50mm. 50/1.7 och 50/5.6 är ju trots allt en viss skillnad.
90mm som porträtt är jag lite tveksam till. Med 1.6 förstorning som Minoltan ger så blir det 144mm och det känns lite i längsta laget.

Vad gäller Cosina 100 /3.5 Macro har jag ingen som helst erfarenhet av och finner ingen större mängd recensioner av den heller.

Nån mer som har erfaranhet av Cosina?

Det viktiga är att man tar det lungt med sina köp och funderar vad man verkligen vill ha och är i behov av. Jag tycker EBAY är utmärkt att leta på men priserna tycks gå upp på Minolta t.ex 50/1.7 och 70-210/4. Men lessnar man på något som får man säkert igen pengarna på t.ex Tradera.

Jag har bara köpt på EBAY ett 50/1.7 beg ca 600:- (EBAY US), ett Sigma zoom 28-70/2.8 beg ca 400:- (EBAY UK), ett Sigma zoom 170-500 nytt ca 3000:- (EBAY US), ett Minolta zoom 70-210/4 beg ca 700:- (EBAY UK) och ett nytt Vivitar 100/3.5 ca 800:- (EBAYUS).

Jag har totalt betalt ca 5500:- för mina 5 objektiv vilket jag klarar mig på länge.

En reflektion över E-bay-US/UK. Urvalet är självfallet säkert klart större än här i Sverige men jag tycker inte att det verkar vara billigare med begagnat, åtminstone inte vad det gäller Minoltaoptik.

Köpte min 50/1.7 för 500kr & min 70-210/4.0 för 600kr på blocket & ser nu & då dessa för liknande summor...

Tommy: Kika in på blocket & sök på Minolta. Gå sedan igenom alla Minoltapaket, ibland så döljer sig i dessa intressanta objektiv. Eftersom de analoga husen oftast är i det närmaste osäljbara så kan man ofta få köpa objektiven löst.
Om man inte har så bråttom så kan man lägga in en bevakning på Minolta & kolla då & då. Viktigt är att söka på Minolta & inte specificera sökningen, då missar man mycket.
Även på Tradera kan man emellanåt göra fynd men där har folk oftast bättre koll på vilka priser som gäller.

//Larsa

Jag har nyligen köpt Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro och det verkar väldigt bra så det kan jag rekommendera. Det är tyst och känns smidigt som smör när man zoomar. :eek:)

:: Susanne ::

*tipsar*
på Expert Fromholtz i Linköping har dom en 70-210 f/4 i fint skick som dom skulle ha 850 spänn för.

Tänkte lyfta fram tråden lite och berätta hur planerna framskrider.

Hade alltså 5000:- att röra mig med och nu har jag gjort mitt första inköp.
Det blev en 50/1,7 från USA via eBay. Verkar vara nästan omöjligt att få tag på nåt i Sverige nu för tiden och finner man nåt så går priserna upp som attan.

Paketpris: 5000:-
50/1,7 -850:-
Kvar 4150:-

Letar fortfarande efter nån bra zoom, tex. 70-210/4 och en macro som tex. Cosina 100/3,5 eller Tamron 90/2,8.
Återkommer om vad det blir. Tycker inte om trådar som bara stoppar utan att man får reda på hur saker och ting slutar.

/Tommy

Bara att pruta ned paketet lite lätt & slå till, det du inte vill ha får du på köpet!

Än en gång, som jag så ofta skrivit. Lägg in en bevakning på Minolta på blocket & kolla några gånger i veckan, det dyker upp guldkorn titt som tätt & oftast då i paket. Dessa går oftast att splitta då analogkamerorna är i det närmaste osäljbara & det märker säljarna efter ett tag. Hav tålamod så hittar du...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar