Annons

Prisvärt objektivpaket för 5000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jo, det verkar onekligen vara ett bra paket.
Vill dock helst inte handla från Blocket utan håller mig till Tradera och eBay där man kan se feedback från andra handlare.
För den skull inte sagt att grabbarna bakom dessa annonser på något vis skulle vara oseriösa.
Är jag FÖR försiktig?

/Tommy

Men det är väl ett fånigt resonemang.
Kör o titta på grejerna för 17.
Du bor i värmland o grjerna är i Västmanland.
Kamerahuset är inget vidare och blixten funkar bara till gamla MAF-hus men gluggarna är bra.
Erbjud ett pris några hundringar under begärt och åk o titta på dom.
Du får mycket för pengarna.

edit. vem bluffar om ett paket för dryga 2KKR?
Ska man luras så ska det vara ordentligt ;-)

Gunnar D skrev:
Men det är väl ett fånigt resonemang.
Kör o titta på grejerna för 17.
Du bor i värmland o grjerna är i Västmanland.
Kamerahuset är inget vidare och blixten funkar bara till gamla MAF-hus men gluggarna är bra.
Erbjud ett pris några hundringar under begärt och åk o titta på dom.
Du får mycket för pengarna.

edit. vem bluffar om ett paket för dryga 2KKR?
Ska man luras så ska det vara ordentligt ;-)
Exakt!

Jag tycker att priserna på blocket idag är helt överlägsna Tradera på Minoltaoptik!

//Larsa

Fem tusen spänn!
Jag skulle inte utgå ifrån, vad allt skall kosta, utan ta inköpen stegvis, vad är det jag egentligen har nytta av, vad kommer jag att använda, helt enkelt.
Mitt eget val, gillar normalobjektivet, inte bara för sitt bildutsnitt, utan det är kompakt, billigt, men ändå mycket skarpt, bara macronormalen är ännu skarpare.
Nu utgår jag från analogt tänkande/fullbildsensor i digitalt, varför valet blir för hus K-M 5D något förändrat.

Macro, inget nödvändigt speciallobjektiv, hur många gånger behöver jag det? Köp mellanringar till något objektiv istället, då kommer du bra nära oxå, behändigt och billigare än ett macro.

Normalt bildutsnitt, till APS-C, blir då det ett 35mm objektiv.

Porträtt/litet tele, till APS-C, blir då det ett 1,7/50mm objektiv.

Riktigt teleobjektiv, över 200mm skulle jag lägga på framtiden, även zoomar, eftersom fasta "gluggar" är lättare och ljusstarkare, oftast dessutom skarpare.

Bara original objektiv, jag har ingen susning om de sk. tredje parts tillverkarna.

Alltså, räkna på antalet prylar och vikten på allt tillsammans, inte på priset, köp inte ett objektiv bara för att det är billigt, utan fråga dig om du verkligen kommer att använda det!

Tamron har ett "reseobjektiv" på vidvinkel till 300mm, skärpan är inte i närheten av vad 1,7/50mm presterar, väger mera, inte lika kompakt, efter några månader blir det säkert stående hemma.

murdoc skrev:
Hejsan!

Jag har runt 5000kr att lägga på objektiv till min D5D och undrar lite på vad ni tycker man ska köpa?
Tillhör ingen direkt fotogenre utan fotar det mesta.
Det följde med ett Sigma 18-50/3.5-5.6.

Minoltas 50/1,7 är väl nästan ett självklart val.
Ligger väl på ca.700-1300kr beroende på om det är nytt eller beg.
Skulle gärna vilja ha ett macroobjektiv likväl som ett längre telezoom.
Tex: Sigma 70-300/4-5.6 och Sigma EX 50/2,8 DG Macro.

Vad har ni för tankar om det här?
Tommy
[/QUOTE

Mina tankar rent spontant är att du gapar över ganska så mycket för dina 5000 kronor. Att välja en 50 1,7 ser jag dock som ett gott val med tanke på det korta skärpedjup som uppnås vid porträttfoto, dessutom är det många gånger ovärdeligt med ett ljusstarkt kort tele vid inomhusfotografering med befintligt ljus. För resten av pengarna kan det bli svårt att klämma in både ett macro och tele. Tänk hellre över vad som lockar mest och välj. För två tusen till ur sparbössan så kan du köpa ett macrotele typ sigma 150 2,8 (motsvarar 225mm digitalt), ett mycket prisvärt alternativ. Annars är det begagnatmarknaden som gäller.

Ett Sigma 70-300 4-5,6 är väl ett ganska bra val för en nybörjare om man inte får tag på eller inte orkar leta efter ett begagnat 70-210/4 eller det första (av 4st) minolta 75-300. Sigmat är ju självklart inte jättebra, men å andra sidan är det nästan gratis.

--------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:

Ett Sigma 70-300 4-5,6 är väl ett ganska bra val för en nybörjare om man inte får tag på eller inte orkar leta efter ett begagnat 70-210/4 eller det första (av 4st) minolta 75-300. Sigmat är ju självklart inte jättebra, men å andra sidan är det nästan gratis.

Jag fattar inte hur man kan rekommendera ett objektiv med största bländare av 4 (fyra!), när de flesta situationer, just denna bländare användes, på detta objektiv bör det bli i klass med en billig kompakt kamera, största bländaren är mycket sällan användbar på objektiv, ger ofta helkass skärpa.
K-M 5D huset skall väl ändå få chans, till något bättre objektiv?
Dessa allt-i-ett zoomobjektiv är inget för seriösa fotografer, skärpan är aldrig i närheten av ett fast objektiv, dessutom ett zoomobjektiv med den brännvidden 70-300mm har byggts med kompromisser, för att kunna säljas till ett lågt pris.
Vad spelar det för roll om objektivet är nästan "gratis", när skärpan är kass, jag skulle inte betala för ett metall/plast rör, bara för att det ser fint ut!
Minolta har några fina pro zoomobjektiv, ljusstarka, men då kostar de därefter, dyra.

larsborg skrev:
Anders Djerf skrev:

Jag fattar inte hur man kan rekommendera ett objektiv med största bländare av 4 (fyra!), när de flesta situationer, just denna bländare användes, på detta objektiv bör det bli i klass med en billig kompakt kamera, största bländaren är mycket sällan användbar på objektiv, ger ofta helkass skärpa.
K-M 5D huset skall väl ändå få chans, till något bättre objektiv?
Dessa allt-i-ett zoomobjektiv är inget för seriösa fotografer, skärpan är aldrig i närheten av ett fast objektiv, dessutom ett zoomobjektiv med den brännvidden 70-300mm har byggts med kompromisser, för att kunna säljas till ett lågt pris.
Vad spelar det för roll om objektivet är nästan "gratis", när skärpan är kass, jag skulle inte betala för ett metall/plast rör, bara för att det ser fint ut!
Minolta har några fina pro zoomobjektiv, ljusstarka, men då kostar de därefter, dyra.
Så du tycker alltså att när man är nybörjare som inte är så haj på sånt här, så ska man börja med att köpa ETT objektiv för 15000 spänn? Det måste vara det mest idiotiska nån har skrivit på detta forumet, det märks också att du inte har så värst mycket erfarenhet och inte gör någon som helst research innan du skriver eftersom du baserar hela inlägget på att det är skit för att största bländaren är 4. Självklart är inte sigmat perfekt, men blända ner det ett par steg och du har ganska bra kvalité, 70-210/4, där får du finfin skärpa hela vägen från 4 och uppåt, men självklart bättre på mitten.

Att Zoomar inte är lika skarpa som fasta objektiv är ju en självklarhet, och vilket man väljer beror ju på vad man vill ha helt enkelt, vill du kunna variera från 70 upp till 210 eller ha ett fast 150mm och få lite bättre skärpa och ljusstyrka t.ex.

Att säga att objektiv är skit på det sättet du gjorde visar bara hur lite man kan om grejerna.
Håll tyst nästa gång istället för att skriva korkade saker.

/Anders, som har fotat med både 70-210/4 och Sigma 70-300/4-5,6

förövrigt går inte 70-200 och 70-300 objektiv som superzoomar utan telezoomar ;)

Senast ändrad:
Hej Tommy!

Jag var själv i din sits när jag började fota. Nu låter det som det var himla längensen men det var det inte.
Jag gjorde som du funderar på att göra nu, skaffade mig en del billig optik och kände mig fram till vad det var som lockade mig och vilket som var mitt område. Självklart är det roligare och mer givande att ha skarp optik men så länge man inte riktigt vet vad som är "ens grej" så tror jag inte det är helt fel att börja med lite billigare optik och sedan byta upp sig allt eftersom. Kom bara ihåg att man får vad man betalar för, utom när det gäller minoltas/canons och nikons fasta 50mm.. där får man mer än vad man betalar för.. ;)
Jag har själv haft Minoltas 50/1,7 och kan varmt rekommendera den, hittar du den så KÖP!
Den kitgluggen du fick med är inte jättebra men inte heller jättedålig... behåll den och du har lite vidvinkel också.

När det gäller macro är mitt tips: http://www.scandinavianphoto.se/?36011
Billigt, skarpt och hyfsat ljusstarkt. Det låter tyvärr som en mindre svarv men vid macro kör man ju oftast med manuell fokus så det är egentligen inget problem. Har haft denna själv till minolta också... rekommenderas!

Mitt teletips måste bli: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php
Billigt, men här får man vad man betalar för. Det är inte jätteskarp men så länge man inte gör jätteförstoringar tror jag det duger bra till en början. Den tappar lite i skärpa mellan 200-300mm. Skulle du märka att du använder tele mycket kan du ju byta upp dig utan att ha förlorat en massa pengar. Det här ska vara den bästa av budgetzoomarna på marknaden sägs det.. Jag har den själv fortfarande (nikon) och den duger till de få tillfällen jag använder tele. Måste säga att "fuskmacroläget" är lite skoj och där är det klart skarpare!

Såååå...
Cosina 100/3,5 1495:-
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super 2250:-
Minolta 50/1,7 ~ 700-1300:-

Det blir sisådär 5045:-
Du får vad du betalar för, men du får iaf något under tiden du kommer på vad ditt område är!
Lycka till!

/malin

Anders Djerf skrev:

Så du tycker alltså att när man är nybörjare som inte är så haj på sånt här, så ska man börja med att köpa ETT objektiv för 15000 spänn? Det måste vara det mest idiotiska nån har skrivit på detta forumet, det märks också att du inte har så värst mycket erfarenhet och inte gör någon som helst research innan du skriver eftersom du baserar hela inlägget på att det är skit för att största bländaren är 4.

Vi har mycket olika erfarenheter bakom oss, vi fotografer på Fotosidans forum, har man bara en ambition för bilder av storlek 10x15cm, ja, då fungerar dessa allt-i-ett zoomar.
Jag började fotografera tidigt 60-tal, har arbetat för bildmagasin och bildbyråer, varit bosatt i New York och London, så min erfarenhet är inte färsk eller naiv.
Har arbetat med många olika objektiv, ett zoomobjektiv, som verkligen är bra, kostar inte "skjortan", är Minolta AF 28-70mm/2,8G, vill minnas att det kostade omkring 1000 USD.
Men jag föredrar ändå fasta "gluggar, de är lättare (mindre antal linser), kompaktare, skarpare.

När började du själv, med din fotografering?

Anders Djerf skrev:

Att säga att objektiv är skit på det sättet du gjorde visar bara hur lite man kan om grejerna.

Du menar väl dig själv, vad kan förstå, av slutsatserna? :) :)

Anders Djerf skrev:

förövrigt går inte 70-200 och 70-300 objektiv som superzoomar utan telezoomar ;)

Vem har skrivet något annat?
Förvirrad?

Lars. Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att kritisera objektiv man aldrig testat enbart för att man fotograferat länge & har erfarenhet. Det finns så många gamla föreställningar om hur det är & tiderna kan faktiskt ändras då utvecklingen går framåt.

Nu visar det sig ju dock att man även på 80-talet kunde bygga fina telezoomar som inte kostade skjortan, det trodde inte jag på den tiden...

Rent generellt så vet vi att fast optik oftast har bättre egenskaper än en zoom vid samma brännvidd men ibland så kan faktiskt vissa zoomar överraska något oerhört & jag tycker även att du hakar upp dig på ljusstyrkan för mycket.

Det finns zoomar med lägre ljusstyrka som kan prestera riktigt bra & har man då inte behov av den högre ljusstyrkan & kanske den där sista "spjutspetsen" i skärpa så kan inte jag se varför man inte kan gå på en enklare zoom. Att det sedan finns zoomar som presterar katastrofalt dåligt var en annan sak...

Jag skulle själv aldrig köpa mig en 70-200/2.8 då jag inte är beredd att släpa på +1,5kg tung optik som dessutom skrämmer livet ur folk:) Att sedan andra verkligen vill ha dessa & utnyttjar dem var en annan sak.

Denna 70-300 som avhandlas här har jag noll koll på men Minolta 70-210/4.0 äger jag själv & kan inte annat än säga att den är ett fynd rent optiskt, lite seg i AF men annars fantastiskt fin!

//Larsa

Om man nu letar begagnat minolta 70-300 så se till att hitta ett objektiv av APO-variant. Den äldre varianten är helt hopplös i skärpa. Den var så dålig att jag böt bort den mot en flaska vin... Hade inte mage att ta betalt för den...

Mvh
Maverick

Larsa,
du har helt rätt i din påpekan att zoomar visst går att använda med bra resultat, de ljussvaga, om man hjälper till, bländar ner en del, men som du även skriver, vikten är den stora nackdelen, längden gör det svårt att inte bli sedd ...
Men, ljusstyrkan är ändå en svag del, låg ljusstyrka får ofta AF att tveka, om avståndet, som om det ständigt var dimmigt, sökaren blir oxå onödigt mörk.
Stort omfång på ett zoomobjektiv, med bra ljusstyrka kan aldrig bli billigt, bäst att då gå ner i omfånget, samt samtidigt få hög ljusstyrka, plötsligt blir priset inte i klass med en dyr "skjorta".

Jag behöver inte vara lite försiktig med att kritisera objektiv, därför det alltid är samma fenomen, man får vad man betalar för, helt enkelt.
Egentligen är det ingen kritik, för kritikens egen skull, utan en egen bedömning, vi har olika referenser, vad vi anser är bra eller inte bra.

Några exempel på använda objektiv.

Kitzoomen, till min Minolta Dynax 5, 28-100mm/3,5-5,6 D AF, rena fyndet, prislapp 1000:-, lätt, kompakt, riktigt bra skärpa, något nedbländat, snabb på AF.

75-300mm/4,5-5,6 D, inte bra, kromatisk aberration, lätt, prislapp 1200:-, något långsam på AF, men bättre än en flaska vin.

80-200mm/2,8 APO G, mycket skarp, men tung, dyr, prislapp 15000:-, inte ens flera lådor vin kan ersätta den.

Så, en smidig fotograf, med krav på super skärpa, väljer en fast optik.
Min bedömning alltså, men jag vet, att ljussvaga allt-i-ett zoomar fortfarande säljs, ha-ha!

larsborg skrev:
Anders Djerf skrev:

Så du tycker alltså att när man är nybörjare som inte är så haj på sånt här, så ska man börja med att köpa ETT objektiv för 15000 spänn? Det måste vara det mest idiotiska nån har skrivit på detta forumet, det märks också att du inte har så värst mycket erfarenhet och inte gör någon som helst research innan du skriver eftersom du baserar hela inlägget på att det är skit för att största bländaren är 4.

Vi har mycket olika erfarenheter bakom oss, vi fotografer på Fotosidans forum, har man bara en ambition för bilder av storlek 10x15cm, ja, då fungerar dessa allt-i-ett zoomar.
Jag började fotografera tidigt 60-tal, har arbetat för bildmagasin och bildbyråer, varit bosatt i New York och London, så min erfarenhet är inte färsk eller naiv.
Har arbetat med många olika objektiv, ett zoomobjektiv, som verkligen är bra, kostar inte "skjortan", är Minolta AF 28-70mm/2,8G, vill minnas att det kostade omkring 1000 USD.
Men jag föredrar ändå fasta "gluggar, de är lättare (mindre antal linser), kompaktare, skarpare.

När började du själv, med din fotografering?

Anders Djerf skrev:

Du menar väl dig själv, vad kan förstå, av slutsatserna? :) :)

Anders Djerf skrev:

Vem har skrivet något annat?
Förvirrad?
Jag har aldrig sagt att jag har mer generell erfarenhet av fotografering än dig, dock att jag troligen har mer erfarenhet av objektiven i fråga och du verkar vara lite väl övertygad att om ett objektiv inte kostar minst en halv månadslön så är det skit. $1000 skulle inte jag iaf vilja lägga på ett objektiv (om jag ens kunde) sålänge jag inte jobbar som fotograf, och att rekommendera det till en nybörjare är ju en aning konstigt.

Sen så har _du_ skrivit något annat när du kallade dom "allt-i-ett-zoomar" dvs superzoomar.

/Anders

larsborg skrev:
Så, en smidig fotograf, med krav på super skärpa, väljer en fast optik.
Glöm inte att exempelvis Tamron 28-75/2.8 (eller KM med samma beteckning) faktiskt piskar vissa fasta objektiv vid samma brännvidd, om inte annat så är skillnaden mellan en sådan & de flesta fasta brännvidderna försvinnande små vad det gäller skärpa. Läste faktiskt en test där den t.o.m. hade bättre motljusegenskaper än Canons 50/1.8!

Ja, ja. Det finns lyckade, förhållandevis ljusstarka zoomkonstruktioner för rimliga summor & det är dom jag inriktat mig på. Superzoomar är jag inte intresserad av men kan mycket väl tänka mig att rekomendera en sådan till den som tycker att den duger...

För övrigt så resonerar jag lite som Anders, kommer aldrig att lägga speciellt mycket pengar på min optik så länge jag tycker att det jag har presterar så bra som det gör. Gäller att hitta guldkornen båda bland nytt & begagnat, finns ju mycket skit också...

//Larsa

Larsa,
instämmer helt, javisst, Tamron/K-M 28-75mm/2.8, är prisvärt, men, jag skrev oxå tidigare, ett måttligt zoomomfång, ger alltid ett bättre objektiv, ljusstarkt, men ändå inte dyrt.

Anders,
jag är väl övertygad, att om ett objektiv inte kostar minst en halv månadslön så är det nästan skit, ja, så är det, med ett stort zoomomfång blir det kompromisser, om, nu priset skall vara betydligt lägre än en halv månadlön, men vad som är skit eller inte är ju en personlig uppfattning.
Inom 28-100mm omfånget blir det genast lättare att hitta ett bra objektiv, eftersom det är mindre komplicerat uppbyggt.

I min fantasi låg genomsnittslönen på ca 20 000kr och det verkar stämma ganska bra iaf inom dom områden jag hittat uppgifter om;

För hel- och deltidstjänstgörande fördelad efter myndighet, januari 2006:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20464.asp

Genomsnittlig månadslön för månadsavlönade i landstingssektorn:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20515.asp

Genomsnittlig månadslön för månadsavlönade i kommunal sektor:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20505.asp

Nu tycker jag det räcker med offtopic ;)

Min egen personliga uppfattning är att man inte ska köpa dålig kvalitet överhuvudtaget. Bättre då att inte köpa något alls och spara en liten stund till eller köpa "enklare men bra".
Ett 50/1.7 och ett kort, ljusttarkt tele (Tamron 90mm) låter ganska vettigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar