--------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:
Så du tycker alltså att när man är nybörjare som inte är så haj på sånt här, så ska man börja med att köpa ETT objektiv för 15000 spänn? Det måste vara det mest idiotiska nån har skrivit på detta forumet, det märks också att du inte har så värst mycket erfarenhet och inte gör någon som helst research innan du skriver eftersom du baserar hela inlägget på att det är skit för att största bländaren är 4.
Vi har mycket olika erfarenheter bakom oss, vi fotografer på Fotosidans forum, har man bara en ambition för bilder av storlek 10x15cm, ja, då fungerar dessa allt-i-ett zoomar.
Jag började fotografera tidigt 60-tal, har arbetat för bildmagasin och bildbyråer, varit bosatt i New York och London, så min erfarenhet är inte färsk eller naiv.
Har arbetat med många olika objektiv, ett zoomobjektiv, som verkligen är bra, kostar inte "skjortan", är Minolta AF 28-70mm/2,8G, vill minnas att det kostade omkring 1000 USD.
Men jag föredrar ändå fasta "gluggar, de är lättare (mindre antal linser), kompaktare, skarpare.
När började du själv, med din fotografering?
Anders Djerf skrev:
Att säga att objektiv är skit på det sättet du gjorde visar bara hur lite man kan om grejerna.
Håll tyst nästa gång istället för att skriva korkade saker.
Du menar väl dig själv, vad kan förstå, av slutsatserna?
Anders Djerf skrev:
förövrigt går inte 70-200 och 70-300 objektiv som superzoomar utan telezoomar
Vem har skrivet något annat?
Förvirrad?