Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisskillnad på polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

guran604

Ny medlem
Jag funderar på att köpa ett polfilter och kollade lite snabbt på scandinavianphoto.se och såg att ett kostade 600 kr och andra 1000 kr och uppåt. Vad är skillnaden? Blir det någon nämnvärd skillnad i bildkvalitet? Har en Canon 550d 18-135.
 
Kort svar: Ja.

Det som i regel skiljer är vilken antireflexbehandling som glaset har. Billiga filter har knappt någon, medan dyra sällan uppvisar reflexer. Detta är extra viktigt på pol-filter då de har dubbla glas.

Andra saker som kan skilja är materialet i själva ringen. Billiga filter har material som gärna fastnar på objektivet.

Jag är ingen filterexpert, men du bör undvika de billigaste modellerna.
 
Som alla test.....

Här är väl den mest omfattande testen i frågan. Pris behöver inte behöva allt.
http://www.lenstip.com/115.1-article-Polarizing_filters_test.html

Tack för en väldigt bra länk. Angående test så beror det ju alltid på vad man mäter och hur man värderar. Om man läser igenom testet så ser man ju att några av det dyraste filtren presterar bäst. B+W SLIM KSM men uppenbarligen är priset en del av värderingen.
Dessutom tyder poängsättningen på att Wide angle räknas högt. (Ett B+W Slim är ett filter utan utvändig filter gänga och ett B+W EW är ett filter med betydligt större ytterdiameter jämfört med "treaden" för att undvika problem på vidvinkelsidan. exempelvis är mitt B+W 67EW KSM C-POL ca 20mmm större på ytterringen)
Man kan nog med visst fog anta att alla exvis B+W KSM har samma kvalité. Det är ju top of the line från ett tyskt företag vi pratar om.

Tillverkaren Singh-Ray är inte med i testet.

Jag skulle nog vilja påstå att man alltid får precis vad man betalar för, men vissa egenskaper som KSM och EW kostar mer och frågan är vad behovet egentligen är.
Joachim
 
Senast ändrad:
Allt är ju inte heller mätbart i ett test, till exempel är det stor skillnad i hur smutsavstötande och hur lätta att torka av olika filter är.

Jag har ett billigt Dörr och ett B&W KSM, medan Dörrs är som ett sandpapper i ytan som suger åt sig skit är B&Ws som en spegel där skiten bara glider av.
 
Det instämmer jag i till 100%

Allt är ju inte heller mätbart i ett test, till exempel är det stor skillnad i hur smutsavstötande och hur lätta att torka av olika filter är.

Jag har ett billigt Dörr och ett B&W KSM, medan Dörrs är som ett sandpapper i ytan som suger åt sig skit är B&Ws som en spegel där skiten bara glider av.

Precis: Jag har ett par hoya UV som bara ligger och värmer skåpyta av den anledningen.
Joachim
 
Precis: Jag har ett par hoya UV som bara ligger och värmer skåpyta av den anledningen.
Joachim

Hoyas (och Kenkos) nyare serier (Pro1, HD och Zéta), är mycket bättre i det här avseendet. Minst lika bra som B+W. Plus att filterringen är av slim-modell men ändå har gänga i framänden.
 
Titta gärna hur bred fattningen är. Det är inte kul med en massa vinjetteringar om man inte vill ha dem där. Jag bytte från ett äldre Hoya till Scandinavian Photos slimmade filter av den anledningen.
 
cokin

Har ngn testat Cokins UV filter? de finns till "bra" priser i MediaMarkt men undrar hur bra de är med tanke på märket!
 
Senast ändrad:
Här är väl den mest omfattande testen i frågan. Pris behöver inte behöva allt.
http://www.lenstip.com/115.1-article-Polarizing_filters_test.html

Kan man köpa filter från Fujiyama eller Marumi i Sverige?

Undrar också vad de menar med detta: "We observe slight transmission of blue color, which should be extinguished" http://www.lenstip.com/115.4-article-Polarizing_filters_test_Results_and_summary.html
Menar de att filtret ger blåstick?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.