Annons

PRISSÄTTNING för högre upplösta digital bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
I första inlägget framgick inte att det rörde sig om en privatperson och då Cornelia frågade hur mycket man kunde begära så tog jag bara upp exempel som fanns lätt tillgängliga.

Bilderna i dessa prislistor är troligtvis arkivbilder som kan säljas ett antal gånger till olika köpare. Exklusiva bilder för en enskild kund har jag inga som helst priser på men de är knappast billigare.
 
Personligen tycker jag det hade kännts toppen om prisrekomendationerna här varit användbara på bildspelsförsäljning i verkligheten. Jag hade ju lätt kunnat gå med miljonvinst på under 40-50 bildspel då, av arkiverade bilder, bilder som redan tagits:) (och nu sitter jag bara här lika fattig som i fjol..) Realismen här i forumet vad gäller prissättning är inte alltid stor.

Exklusiva bilder är förresten som du skriver Peter myyycket dyrare, och visst är det nog arkivbilder som kan säljas flera gånger listorna syftar till.
En multimediapresentation som bilder köps in till kan ofta innehålla fotografier, grafik från olika fotografer/grafiker också.
Jag arbetar förresten både som fotograf och med multimediapresentationer (även med inköpta bilder, andras alltså) mm. Enbart fotograf lyckas jag inte överleva som innan priser som de här föreslagna blir verklighet..
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Ett hallåå till

lottae skrev:
Även många yrkesfotografer har ju alltså en marknad utanför eller i kombination med företagen..

Cornelia. Jag skulle struntat i att räkna på antalet bilder.
Till en god kund skulle jag gett ett pris för presentationen såklart, men gjort bildspelet så filerna inte låg fria att plocka hur som helst för egen kopieframställning. Att packa ihop i iphoto (mac) eller iView Media Pro går på ett knapptryck för att få mov-filer om man inte vill eller kan lägga ner arbetstid på det.
Sen skulle jag ta skäligt betalt efter att ha pratat med kunden om användandet och bifogat en info-fil om användningsrätten på skivan.

Jag inser naturligtvis också att många fotografer har kunder som är privatpersoner. Men som sagts tidigare framgick det inte i frågan att det var en privatperson som var kunden. Jag har iaf aldrig tidigare hört talas om privatpersoner som vänder sej till en yrkesfotograf och vill köpa bilder till ett bildspel, därför antog jag att kunden var antinget ett företag eller någon form av organisation. Där står inte heller att det är frågan om att fotografen ska göra bildspelet utan det står att de själva ska göra ett bildspel.

När det nu visar sej att kunden är en privatperson som troligen inte kommer att sprida bildspelet eller presentationen i någon större omfattning kommer naturligtvis saken i ett helt annat läge när det gäller prisbilden.
 
lottae skrev:
Personligen tycker jag det hade kännts toppen om prisrekomendationerna här varit användbara på bildspelsförsäljning i verkligheten. Jag hade ju lätt kunnat gå med miljonvinst på under 40-50 bildspel då, av arkiverade bilder, bilder som redan tagits:) (och nu sitter jag bara här lika fattig som i fjol..) Realismen här i forumet vad gäller prissättning är inte alltid stor.

Exklusiva bilder är förresten som du skriver Peter myyycket dyrare, och visst är det nog arkivbilder som kan säljas flera gånger listorna syftar till.
En multimediapresentation som bilder köps in till kan ofta innehålla fotografier, grafik från olika fotografer/grafiker också.
Jag arbetar förresten både som fotograf och med multimediapresentationer (även med inköpta bilder, andras alltså) mm. Enbart fotograf lyckas jag inte överleva som innan priser som de här föreslagna blir verklighet..

Vadå verkligheten, 5-600 per arkivbildbild till en företagspresentation är väl både högst verkligt och möjligt få för sina bilder. SFF rekomederar 1100:- Pressens Bild 1500:- etc. Vad är det för verklighet du lever i som inte ens kan ta de föreslagan låga priserna som nämns i denna tråd?
 
Får jag som amatör tycka lite?

Om jag skulle köpa ett bildspel som en yrkesfotograf gjort från t.ex.vår dotters dop etc. Då hade jag kunnat betala mellan 100 till 150 kronor/bild om det är i bra upplösning.

Nu är jag inte "rätt kund" dvs okunnig i data,utan jag skulle lätt kunna skärmdumpa etc om jag ville ha bilderna för print

Jag förstår er yrkesfotografer att ni är rädda om er bildrätt så detta är en svår nöt att knäcka.

Jag är själv rädd om mina bilder och vill inte att de skall spridas vitt och brett.

//Håkan
 
Jag antog att kunden var privatperson

Jag kan ta betalt. Det är inget problem alls. Ett företag som skulle anlita mig till fotografering till skulle få offert på det. Alltså fotograferingen, arbetet och användandet av bilderna. Det kan jag ta betalt för..
Ytterligare användning, om det kommer upp i efterhand (som ex. ett bildspel till företaget) kan jag också ta betalt för men eftersom det här snackats om kopiebeställning, samt att jag kollat Cornelias bilder och förstått att hon är ateljefotograf utgick jag nästan från att kunden var privatperson.
Företag efterbeställer i regel inte kopior.

Så i min verklighet är inte priserna realistiska för fem öre eftersom jag antog att det var privat bruk det snackades om.


Håkan, vad är bra upplösning mena du? Så det räcker att kolla på TV:n, projektor eller via större monitor på datan? Pixelantalet som krävs för de olika alternativen varierar. Dataskärmen kräver högst upplösning för helskärm..

PS. F.ö säljer jag nog inte arkiverade bilder till företag för 500-600 heller utan siktar nog på lite mer, men mängden har också betydelse.)
 
Senast ändrad:
Du kan väl gå på priset som en gästfotograf tar för att visa ett bildspel, finns väl olika priser förstås men 1200:- + moms/visning har jag sett.
Mvh/Gunte..
 
Om det är en privatperson tycker jag att du ska fråga kunden vad han kan tänka sig att betala och sen får du ta en diskussion med honom ang. hur mycket tid du lagt ner på bilderna. Kom med ett motbud om du tycker att det är för dåligt betalt. Förklara för kunden hur mycket som försvinner i (ev.) skatt och soc. på det fakturerade beloppet om du kör egen firma. Det är du som bestämmer men en dialog är alltid bra. Framförallt om man vill behålla kunden i framtiden. Det är min uppfattning. Det brukar ofta bli ett mellanting av vad kunden kan tänka sig att betala och vad fotografen vill ha vad det gäller privatkunder.

MVH//Jan
 
MOV FIL

Hej Lotta,

hur gör man en .mov-fil? Vilket program använder man för detta?
Tack för svaret.

Ciao
Cornelia
 
En .mov eller quicktime fil kan du slänga ihop med dom flesta vettiga videoredigerings program. Och även en del av dom mindre vettiga..

Sen spelar du dom i quicktime.

/Kim
 
Kheldoron skrev:
En .mov eller quicktime fil kan du slänga ihop med dom flesta vettiga videoredigerings program. Och även en del av dom mindre vettiga..

Sen spelar du dom i quicktime.

/Kim

Ett annat sätt är att använda Keynote (för OSX, liknar Powerpoint) och göra en vanlig presentation och sedan exportera den i Quicktime-format. Då kan du spela upp den på alla datorer som han Quicktime installerat. Är bilderna ganska stora (1280 px) och du väljer att exportera dem till bra kvalite (man kan välja olika kvaliteer) så bör du ha en ganska kraftfull dator när du spelar upp bildspelet, för att övergångarna ska bli snygga osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.