Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PRISSÄTTNING för högre upplösta digital bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
Hej!!

Jag brukar sälja till kunder lågupplösta bilder på CD-skivan, sen får dem beställa bilderna hos mig (papperskopior). Nu har jag fått en förfrågan från en kund för lite större upplösta bilder så att dem kan göra ett bildspel.
Det handlar om ca. 40-50 bilder.
Har ni en idé hur mycket jag kan begära av kunden?

Och vilken storlek ska man ger ut?

Tack för hjälpen!!

Ciao

Cornelia
 
DIGITALA

Ja men jag har ju alla bilder digital, ska gå in i photoshop trycka på en knapp och göra om bilden, det är inte tiden, men igentligen att man ger ut större upplösning till bilderna. Det är det vi ska ju ha betald för.Bara man vet aldrig hur mycket.
 
Priset sätts inte av nedlagt arbete elle hur pass dyr utrustning utan är en skärning mellan vad kunden vill betatala och vad fotografen kräver.

Glöm allt om nedlagd tid och hur pass dyr kamerna är, priset bör spegla vad kunden kommer att använda bilderna till.
 
1500:- exkl. moms/bild enligt Bildhuset&Pressens bild för användning i multimedia som ger köparen rätt att köra presentationen i upp till 12 månader.

Har tyvärr inte BLF-listan framför mig så att man kan jämföra deras priser.

Försvarets Bildbyrå säger 785:-/bild

Storleken kan väl vara lämplig att köra i t.ex. 1024 eller 1280
 
Ingen ide om priset, tycker det bör bero på hur kunden vill använda bildspelet.

Men ska det visas på projektor eller i vanlig TV-apparat behöver du kanske inte lämna ut större filer än 800x600px? (TV-apparater ännu mindre) En del projektorer tar iof 1024x768 också men det borde vara max vad du behöver göra filerna till. Sen kan du ju köra jpg 72dpi för att minska dem i storlek också, men i regel klarar inte kunder att ta bilderna för print ur ett bildspel om du gör den som ex. .mov-fil (eller gör det i flash) iaf, så antagligen kan du ju sälja papperskopiorna trots bildspelet om kunden skulle vara intresserad..
 
hasse lundberg skrev:
Är det större antal blir det ju tiden som debiteras.

Men hallå

Det är naturligtvis inte tiden som debiteras. Ska man sälja arkivbilder till någon för att använda i tex bildspel så är det rätten att använda bilden man fakturerar inte vilken upplösning bilden har. Tex rekomenderar SFF 1100:-/bild till kommersiella företag och 20-30% lägre till icke kommersiella användare. Sen kan man ju naturligtvis diskutera rabatt när det gäller så många bilder. Men jag tycker absolut inte du inte ska ta mindere än 500-600:-/bild.
 
Hades skrev:
Men hallå

Det är naturligtvis inte tiden som debiteras. Ska man sälja arkivbilder till någon för att använda i tex bildspel så är det rätten att använda bilden man fakturerar inte vilken upplösning bilden har. Tex rekomenderar SFF 1100:-/bild till kommersiella företag och 20-30% lägre till icke kommersiella användare. Sen kan man ju naturligtvis diskutera rabatt när det gäller så många bilder. Men jag tycker absolut inte du inte ska ta mindere än 500-600:-/bild.
Det var ju det jag skrev i mitt första inlägg!
Dubbla priset mot vad en printad bild kostar.
I mitt fall blir det 2x305:-
Min minsta debitering är för 18x24 cm.
Bilderna är då givetvis bearbetade, inte direkt från kameran.
 
Ett hallåå till

Hmm, snabbt räknat på vad som föreslås så är 50 bilder gånger 500:- (om jag väljer att räkna på allra lägsta förslaget) lika med 25000:-.
Visst den summan är väl helok för ett kommersiellt företag som köper in en multimediapresentation, men dra av 30% på de 25k till en privatperson som vill ha bildspelet på sin hund/sitt barn/bil e.t.c och försök drain 17500:-...
Näe, det kan inte vara möjligt väl? Jag tor ni kollar på fel grejer när ni rekommentderar priser.


Jag brukar propsa på att inte dumpa priser men det finns ju liksom gränser för när man rknar på pris per bild.
När jag sålt bildspel så har jag sålt en presentation, inte 50 bilder. Kanske gör jag fel, men jag tycker ändå det känns rätt och jag lovar att det inte känns som jag ens är på gränsen att dumpa priserna på marknaden trots att priset inte avgörs av x antal bilder i presentationen..
 
Re: Ett hallåå till

lottae skrev:
Hmm, snabbt räknat på vad som föreslås så är 50 bilder gånger 500:- (om jag väljer att räkna på allra lägsta förslaget) lika med 25000:-.
Visst den summan är väl helok för ett kommersiellt företag som köper in en multimediapresentation, men dra av 30% på de 25k till en privatperson som vill ha bildspelet på sin hund/sitt barn/bil e.t.c och försök drain 17500:-...
Näe, det kan inte vara möjligt väl? Jag tor ni kollar på fel grejer när ni rekommentderar priser.


Jag brukar propsa på att inte dumpa priser men det finns ju liksom gränser för när man rknar på pris per bild.
När jag sålt bildspel så har jag sålt en presentation, inte 50 bilder. Kanske gör jag fel, men jag tycker ändå det känns rätt och jag lovar att det inte känns som jag ens är på gränsen att dumpa priserna på marknaden trots att priset inte avgörs av x antal bilder i presentationen..


ett annat sätt att räkna....

om du såljer bilderna digitalt, och därför inte säljer några printar hur många printar och till vilken kostnad säljer du inte då?

Jag har 10 bilder. om jag behåller dem och bara säljer printar så kan jag sälja 14printar för N kronor dvs 14xNkr ...'

Om jag säljer digitalt så utgår jag från den förmodade försäljningen enligt ovan och tar samma pris på de digitala bilderna.

bara en tanke....

I verkligheten så försöker jag ta betalt för fotograferingen så den täcker alla sina kostnader plus min förtjänst, sedan säljer jag printar och cd bilder för i stort sett kostnaden... (eller åt det hållet i alla fall)dvs jag lägger inte min förtjänst på printkostnaden utan på fotograferingen, då spelar det ju inte mig någon roll om kunden väljer mina printar, cd eller printar hemma...

/b

ps, detta gäller privatkunder, företag betalar efter beräknad användningsnytta.....
 
Re: Re: Ett hallåå till

Bertil.
Jag tänker mig inte bildspel som printbara filer. Försök ta en liten 800x600 dumpad (för du lär vara tvungen skärmdumpa) ur en mov eller flashfilm för printning. Gör kunderna så och hur stor kopia får de ut av det isf i en liten jpg?
Bildspel görs nog inte i syftet att bilderna ska kunna printas. Det var iaf min tanke i mina inlägg.

Jag säljer en del bildspel men har aldrig räknat per bild i min prissättning. Det jag gjort är att avtala användandet med kunden, satt ihop det och låtit dem köpa det i den upplösning syftet kräver. Har aldrig hört att någon av kunderna klarat eller försökt få lös bilderna en och en ur spelen ens till webbanvändande.
 
Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Det var ju det jag skrev i mitt första inlägg!
Dubbla priset mot vad en printad bild kostar.
I mitt fall blir det 2x305:-
Min minsta debitering är för 18x24 cm.
Bilderna är då givetvis bearbetade, inte direkt från kameran.

Men det skrev du ju inte i ditt andra inlägg som jag svarade på. Där blandade du ju in tiden om det var många bilder.
 
Re: Re: Re: Ett hallåå till

lottae skrev:
Bertil.
Jag tänker mig inte bildspel som printbara filer. Försök ta en liten 800x600 dumpad (för du lär vara tvungen skärmdumpa) ur en mov eller flashfilm för printning. Gör kunderna så och hur stor kopia får de ut av det isf i en liten jpg?

eftersom du frågar, ca 10x13cm, större om du sänker kvalitetskraven..

annars missade jag nog det där med bildspel..
talade mer om bilder på cd....

vill de ha ett bildspel så spelar väl inte storleken på bilderna så stor roll för prisättningen, bara att anpassa den efter hur det ska visas, priset kan man väl lämpligen sätta efter hur mycket jobb det är att göra det eller hur mycket kunden är beredd att betala..
 
Re: Ett hallåå till

lottae skrev:
Hmm, snabbt räknat på vad som föreslås så är 50 bilder gånger 500:- (om jag väljer att räkna på allra lägsta förslaget) lika med 25000:-.
Visst den summan är väl helok för ett kommersiellt företag som köper in en multimediapresentation, men dra av 30% på de 25k till en privatperson som vill ha bildspelet på sin hund/sitt barn/bil e.t.c och försök drain 17500:-...
Näe, det kan inte vara möjligt väl? Jag tor ni kollar på fel grejer när ni rekommentderar priser.


Jag brukar propsa på att inte dumpa priser men det finns ju liksom gränser för när man rknar på pris per bild.
När jag sålt bildspel så har jag sålt en presentation, inte 50 bilder. Kanske gör jag fel, men jag tycker ändå det känns rätt och jag lovar att det inte känns som jag ens är på gränsen att dumpa priserna på marknaden trots att priset inte avgörs av x antal bilder i presentationen..

Eftersom hon anger sej som yrkesfotograf i sin profil antog jag att kunden i fråga är ett företag eller organisation. I frågan framgår inte att kunden är en privatperson. Tror inte det är speciellt vanligt att privatpersoner vänder sej till yrkesfotografer för hobbybildspel
Avdraget på 20-30% avser icke kommersiella organisationer som inte drivs i vinstintresse tex kommuner och myndigheter etc
 
HEJJ

Hej tack alla,

det är en privatperson det handlar om, och en god kund. Men jag kan ju inte begära 17'000 kronor för 50 bilder i bildspel.
Nu är jag helt förvirrad.
Jag vill ju helst inte förlora kunden som har redan bokat in för julfotograferingen och man lever ju på småkunder också.
Då jag inte är med il BLL är SFV så kan jag inte använda deras prislista men kanske gå ner 50%.
Eller ??

Hmmm gud det är alltid svart att få det rätta pris. Man måste ju betala hyran och äta som fotograf också och ändå se till att man inte förlora sina bästa kunder även om dem är småa.
 
Re: HEJJ

arkadia skrev:
Hej tack alla,

det är en privatperson det handlar om, och en god kund. Men jag kan ju inte begära 17'000 kronor för 50 bilder i bildspel.
Nu är jag helt förvirrad.
Jag vill ju helst inte förlora kunden som har redan bokat in för julfotograferingen och man lever ju på småkunder också.
Då jag inte är med il BLL är SFV så kan jag inte använda deras prislista men kanske gå ner 50%.
Eller ??

Hmmm gud det är alltid svart att få det rätta pris. Man måste ju betala hyran och äta som fotograf också och ändå se till att man inte förlora sina bästa kunder även om dem är småa.

Ett sätt att hitta rätt pris är ställa sig själv frpgan: Hur mycket skulle jag själv vara beredd att betala för samma typ av bildspel för samma syfte?

Upplösning för bildpsel på projektor bör fungera utmärkt bra med runt 1024x768 pixlar för de ingående bilderna.
 
Re: Re: Ett hallåå till

Även många yrkesfotografer har ju alltså en marknad utanför eller i kombination med företagen..

Cornelia. Jag skulle struntat i att räkna på antalet bilder.
Till en god kund skulle jag gett ett pris för presentationen såklart, men gjort bildspelet så filerna inte låg fria att plocka hur som helst för egen kopieframställning. Att packa ihop i iphoto (mac) eller iView Media Pro går på ett knapptryck för att få mov-filer om man inte vill eller kan lägga ner arbetstid på det.
Sen skulle jag ta skäligt betalt efter att ha pratat med kunden om användandet och bifogat en info-fil om användningsrätten på skivan.
 
Riktpriserna som nämns i tråden som snappats upp ur prislistor är väl förresten menade för om fotografen säljer en bild till presentation? Skickar den till företaget eller reklambyrån som fixar presentationen, som sedan antagligen kommer användas i ett speciellt syfte.

Kanske är det bara jag som anser att det är viss skillnad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.