Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisjämförelse, hur mycket betalar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hur mycket betalar ni egentligen för varje rulle ni fotograferar?

Jag under först och främst hur mycket ni lägger ut på EN st rulle, för att sedan framkalla den. Vad blir ert slutpris? Säg helst vilken filmtyp det är och var ni framkallar era bilder.

Tråden var främst tänkt för de som inte framkallar själv utan låter något företag göra det åt dem.

Provian kosta knappa 70 kr/st. Nu framkallar jag själv och kemin kostar knappt 20 kr per rulle. Fem sex ramar per film blir inte många ören. Så 90 kr ungefär.

Framkallar jag på labb blir det ca 10 kr dyrare per rulle, det är ingen större skillnad.

Mina kostnader för svartvit film har jag inte koll på, men de är radikalt lägre. Kanske 25% av diafilmen. Då både rullar och soppar jag filmen själv.

Ni får gärna säga var ni köper allt också film/framkallning. ;)

Något jag intresserar mig av
är Velvia + framkallning, hur mycket betalar ni? Samt lite andra diafilmer att jämföra med. Med inramning alltså.

jag är även lite intresserad av er som fotar digitalt

Jag använder följande
lofoto's paket: film (special från Agfa) + kopiering 112:-
scandinavianphoto: fuji, sensia 100 + framk + ram 90:-
Vill även utveckla din fråga lite, det kanske har varit uppe tidigare.
Ni som är "digitala", hur mycket betalar ni per 36 bilder tryckta i typ 10x15 eller 13x18. Jag är BARA intresserad av kostnaderna för förbrukningsvaror som papper & färg (något mer?)

Jag använder mig av Kodak E100VS som framkallas med Scandinavianphotos "Q-Mailer E6". För film, framkallning och porto betalar jag 100:-. Ibland har S-Photo haft VS:en till reducerat pris pga kort datum. Då har totalkostnaden istället varit runt 95:-/rulle film.

Med tanke på att labbet är ett proffslabb och filmen är en profilm + att man betalar porto så är 95-100:- otroligt billigt egentligen.

Jag betalar 37kr/st för velvia 120, 37kr för framkallning och ca 4ramar 27kr...

1st Velvia 37kr - Scandinavian
1st Framkallning 37kr - Svandinavian/Proffskopia
4st Gepe An 6*6 27kr - Scandinavian

Total: 101kr
+frakt ex.rabatt

// Martin

Kodak 100 XC för 55 kr eller Velvia för 69 kr plus framkallning och ramar 74 kr.

Så runt 150 spänn, tycker det är riktigt dyrt. ska nog börja rama själv.

mvh
Jonas Eriksson

Ramar och en sax :)

Kan för övrigt rekommendera Gepes nya Proscan 7012-ramar till alla som skannar. Det är en glaslös 2 mm-ram med metallmask och utan beskärning av bildytan.

Filmen kommer i plastfickor klippt i remsor om sex bilder om du inte ber om annat. Det är inte svårt alls att rama. Klipp en ruta, stoppa in i ramen och sätt ihop ramen. Kläm åt och så är det klart.

Som allt annat inom fotografi går det naturligtvis att tillfredställa sitt prylsinne även inom detta område. Det finns maskiner som klämmer och det finns maskiner som klipper. Men inget av detta är nödvändigt.

Fördelen med att rama själv är ju att "spillet" tar mindre plats om man spara det dvs.

Ett annat tips är att införskaffa bomullshandskar på apoteket så slipper man geggiga fingeravtryck.

Kör med Gepe's 3mm ramar, tycker fokuseringen på scanningen blir bättre. Kanske beror på min gamla scanner.

// Danne

Fråga från en som nyligen skaffat skanner

DanneL skrev:
Kör med Gepe's 3mm ramar, tycker fokuseringen på scanningen blir bättre. Kanske beror på min gamla scanner.

Är det inte bättre att skanna filmremsan innan man har ramat?

s/v+framkallning+karta

36 exponeringars t-max 29:-, framkallning + kontaktkarta 59:-. alltsomallt 88 pix på fotokungen. framkallning av pressad film kostar 15 spänn extra.

/f

Svartvitt:
----------
5 liter Tmax 185:-
3.25dl/rulle => 12.30kr/rulle
(då jag pressar ofta återanvänder jag ingen framkallare. Hade problem att ladda filmdosan första gången och klipte i desperation filmremsan i två delar och fick använda båda spiralerna men hade ändå bara vätska för en spiral. Så här i efterhand kan jag ändå inte se någon försämring. Således borde jag egentligen kunna halvera den här kostnaden)

5 liter Tmax fix 95:-
10rullar/liter => 1.9kr/rulle

Ättika till stopbad och photoflo försumbart

Tmax 400 29kr/rulle
--------------------
Totalt 43.20kr/rulle

Laddar jag filmen i mörker får jag ut 40 bilder med min Canon A-1 (ibland bedrar snålheten visheten :eek:))

=> 1.08kr/bild

Färgneg:
-------
Fuji Superia X-tra 800 43kr/st
Framkallning neg kodaklabbet i stan 49kr - medlemsrabbat 10% => 44kr
-------------------------
Totalt 87kr/rulle
38-39 bilder/rulle (har inte provat ladda i mörker, fruktar att labbet inte tar det i beaktan ändå ;o))
=> 2.23-2.28kr/bild

Dia:
----
Fuji Provia 100F 70kr/st
Fuji Fotopåse 29kr/st (räknar inte porto)
------------------------
Totalt 99kr/st
38-39 bilder/rulle
=> 2.53-2.60kr/bild

Negativen/diorna skannar jag och justerar själv och skickar sedan de jag vill ha på papper elektoniskt till fotolabo för kopiering för 2.95kr/st för 10cm x 15cm. Är de riktigt bra blir de större.

När jag fotar digitalt med min Canon G2:a blir det naturligvis bara kopieringskostnaden från fotolabo. Men spänningen när man skall kika hur den framkallade filmen/diorna ser ut är för mig i det närmaste ovärderlig.

Min personliga slutsats: Jag borde fota betydligt mer svartvit än vad jag gör.

(med reservation för eventuella felberäkningar)

Senast ändrad:
Velvia

Velvia
...det här var biligt, men tyvärr så levererar de inte till Sverige "Just nu" som de sa till mig. Men om efterfrågan är stor så kanske händer det. Skicka mail så kanske de börjar sälja till oss också ;-). Är vi fler som frågar så kan det funka. Men de har BRA priser.

Exempel:

T-Max 100/120......ca:22kr
Velvia 50/120......ca:26kr
Provia 400/135.....ca:46kr

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar