Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser på bilder till magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

forre

Medlem
Tjena.
Jag har varit i Kanada och fotograferat en del rätt så bra skidbilder (friåkning) på riktigt bra och seriösa åkare. Jag har tänkt kontakta några svenska skidmagasin, typ Åka Skidor, Brant osv.. Men innan jag kontaktar dem så skulle jag gärna vilja ha någon liten aning om hur mycket man kan ta.

Bilderna kommer, om de kommer att publiceras, att finnas i en hel upplaga av magasinet. Jag vet inte exakt hur många exemplar det rör sig om men jag skulle gissa på minst 5000 ex?? Kanske är helt fel ute, men en rätt bra upplaga bör det vara.

Eventuellt kan också ett reportage lämnas.

Frågan är alltså vad kan man ta betalt MED respektive UTAN reportage? Bilderna är digitala med 10.2 MP upplösning och i RAW-format.
Kan man sälja bilder utan och med redigering och vad ska man i så fall ta för pris då?


Tacksam för lite hjälp... /Mattias
 
Normalt säljer man aldrig en bild utan att ha redigerat den, men om man är kass på det så är det en annan sak.

Det är oftast bättre att sälja ett reportage med text. Anledningen att tidningar köper in frilansmaterial är ju för att slippa göra jobbet själva. Men det finns ju alltid undantag eller så tycker kanske tidningen att de skriver bäst själva.

De flesta magazin har satt ett pris för varje sida eftersom det är det enklaste sättet att räkna. Det kan vara från en tusenlapp till några stycken per sida. Du får höra dig för.

Många här på FS brukar vifta med olika prislistor, men i magazinsammanhang är det antalet sidor i tidningen man säljer.

Du ska inte vara rädd för att fråga vad de brukar betala, det är sällsynt att man blir blåst. Men ha gärna en uppfattning om vad du vill ha betalt. Kanske 1500 kr per sida som minimum.

Priserna byggger normalt på att du har företag och betalar moms och soc avg själv.
 
Finns det några uppskattningar eller grova siffror på hur mkt text + normalt antal bilder som resulterar i en sida, mellan tummen och pekfingret?
 
Börja med att ringa och berätta lite om dina bilder och maila sedan några lågupplösta ex för påsikt. Är dom intresserade så hör dom av sig. Tidningar som Brant och Åka Skidor betalr dig lika mycket som vilken proffsfotograf som helst om dom vill ha din bild.


En helsida ligger på omkr. 1200-1500:- (ex.moms)

/ Andreas


För övrigt bör bilden vara "färdig"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.