ANNONS
Annons

Rätt pris för bild till resebolag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen fina bilder! Bara som en jämförelse, en fotograf som jobbar för en stor hotellkedja med "finhotell" inom koncernen får 1400 dollar per bild. Varje gång handlar det om 20-50 bilder. Resa, boende och andra omkostnader är självklart betalt av uppdragsgivaren.

Är ganska insatt i hur detta fungerar i det företaget och jag har fått ta del av andra fotografers bilder och det är verkligen inte något man faller i trans över... Det finns 9 fotografer i olika delar av världen knutna till detta företag och jag hoppas på att bli den tionde.

Vad jag vill säga är att man ska inte vara blyg och sälja sig för billigt. Kom ihåg att det är resebolaget som har kontaktat DIG. Du har ett ganska bra förhandlingsläge skulle jag tro.
 
Senast ändrad:
Hej alla,

Ett av Sveriges största charterföretag har kollat in min portfolio och är intresserad av att köpa lös någon/några av mina bilder i marknadsföringssyfte, tagna under flera av min resor. Jag har fotat i ca två år men aldrig sålt någon bild tidigare och är som de flesta andra i samma situation ganska lost när det gäller prissättningen. Vi har inte pratat några detaljer ännu men mest troligt är att mina bilder kommer att användas på deras hemsida, fast möjligen också i deras resekatalog.

Jag vill inte ta i för mycket och kanske bli dumpad för ett billigare alternativ och sabba eventuellt framtida samarbete, fast samtidigt inte heller bli blåst genom att ta i alldeles för lite. Vad tycker ni mer erfarana är ett rimligt (ungefärligt) pris för en bild i detta sammanhang? Har läst lite i tidigare trådar och av vad jag förstått är det rätt många olika faktorer som spelar in..

Hej Sara,

Vilka fina bilder du tagit!
Jag tycker du ska börja med att besöka sajten www.blf.se Bildleverantörernas förening
Du kan där köpa deras prislista som är en vägledning till vad du kan ta betalt för dina bilder beroende på hur reseföretaget ska använda bilderna. Ska dom publiceras i deras katalog så finns det regler för detta och priset styrs bl a av hur många exemplar som trycks. Ska dom publiceras på deras hemsida så finns regler som styr hur länge bilderna ska visas osv.

Det är viktigt att man som fotograf oavsett om man är amatör eller proffs låter tidningar och andra företag använda ens bilder utan att man får den ersättning man är berättigad till.
Det förekommer alldeles för mycket gratisbilder som kommer från amatörfotografer som många gånger övertäffar proffsen.

Är du med på fototävlingar på nätet ska man alltid kolla tävlingsreglerna hur bilderna kommer och användas efter tävlingen.
Om reglerna är otydliga ska man avstå från att tävla.

Lycka till med din försäljning!

Mvh Mats
 
klart dom kommer gilla om dom kan få någon som åker o bara får resan o slipper betala för jobb o bilder. Vi som jobbar som resefotografer får betalt per dag samt redigeringsdagar samt hotell ,resa, boende, hyrbilar guider osv. Sedan är kraven rätt höga på vad du ska leverera om du får uppdrag av bolagen. Du jobbar varje dag från solen går upp till ner så är det i europa så ligger arbetstiden på ca 16 timmar per dygn något bättre i asien pga solen går ner tidigare där. Skulle kunna skriva en bok om alla resor efter drygt 10 år i branschen samt 5 år innan dess med resetidningar.
Nu läste du inte noga.
Jag menar att betalningen ÄR en resa eller en kraftig rabatt på en resa. Fast det förutsätter att man själv vill resa.
Hon har redan jobbat.
 
Om du är på jakt efter jobb så är det jobb du ska ta betalt med. Sälj bilderna för en rimlig penning + ett skarpt uppdrag för deras bolag med traditionell betalning. Vips får du erfarenhet, pröjs, kontakter och går före alla de gamla rävarna i kön.

Tänk företagande. Detta är en möjlighet att göra affärer.

/björn
 
Oj, tack alla för era svar och kommentarer!

Även om dom säkert skulle nappa på att betala med en resa så föredrar jag att få betalt i rena pengar för att sedan kunna spendera dom som jag vill. Kanske komplettera kamerautrustningen lite? Charterresor är heller inte riktigt den typ av resor jag gärna åker på. Men åter, tack för alla tips!
 
väldigt fina bilder, shit vad duktig du är! TA BETALT!!

(jag vet inget om detta med priser osv, vet bara att jag älskar dina bilder!)
 
Följ BFLs lista och ta ordentligt betalt.
Om du tycker det blir för bökigt så vet dem vad foton kostar så fråga dem hur köpet skall gå till och vad de har att erbjuda.

Jävligt bra foton med total kontroll och närvaro!
Du slår många "proffs" på fingrarna.
 
Följ BFLs lista och ta ordentligt betalt.
Om du tycker det blir för bökigt så vet dem vad foton kostar så fråga dem hur köpet skall gå till och vad de har att erbjuda.

(…Piiiiiip…) bra foton med total kontroll och närvaro!
Du slår många "proffs" på fingrarna.

Eller listan på denna sida:
http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf

Mycket fina bilder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.