Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser i Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronholm

Aktiv medlem
Kollade runt lite på nätet och det visar sig att i Norge kan man köpa ex en Nikon D3 för runt 35.000 svenska / 30.000 norska. Det verkar märkligt stora prisskillnader. Någon somm vet varför eller har erfarenhet?
 
När jag kollade upp Canon 5D före sommaren kostade den motsvarande 15.600 SEK hos Japanphoto.no, och ca 19.500 SEK hos Japanphoto.se. Dvs. nästan 4000 SEK billigare i Norge!

Jag blev lite chockad, för jag trodde att jag skulle tjäna på att handla fotoprylar när vi är i Sverige på besök, men det kommer jag verkligen inte att göra nu.
 
Vad gäller vid handel med Norge? Blir det tull och moms vid import?

Japp, de är ju bara med i EU "på sniskan" (EES). Det verkar dessutom som om den norska kronan är den enda valuta som vår svenska krona har stärkts emot den senaste tiden. Idag ligger den på 1,12 men det är inte länge sedan den låg på 1,17-1,19.
 
Japp, de är ju bara med i EU "på sniskan" (EES). Det verkar dessutom som om den norska kronan är den enda valuta som vår svenska krona har stärkts emot den senaste tiden. Idag ligger den på 1,12 men det är inte länge sedan den låg på 1,17-1,19.

Tull har jag inte kollat men momsfrågan är ju nintressant. Är det moms i Norge eller i Sverige. Dvs säljer normännen exkl moms för att det är export och sedna får man momsa vid införseln. Ngn som vet?
 
Kan inte minnas att jag någonstans har läst att norska butiker säljer exkl. moms till utlandet (som butiker inom EU gör till länder utanför). Däremot kan jag nog i det närmaste garantera att du får betala svensk moms när paketet ankommer Sverige. FÖ är det ingen tull på digitalkameror.

Men så dyrt är det ju inte att åka till Oslo, ta en helgtripp dit och gör som alla amerika-resenärer; glöm av att visa kameran i tullen på vägen hem! =)
 
Japp, köp elektronik i Norge! Mycket mycket billigare. Varför vet jag inte men jag har gjord det i flera år. Köpte en videokamera för 1600 sek. På onoff i sverige kostade den 3990! Exakt samma modell!

Tull o så har jag ingen aning om men ta en tur till Norge vet jag och passa på att fota lite vackra bilder;)

Mvh Marie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.