Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisbild Canon 1DS MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Katona

Aktiv medlem
Går i tankar att köpa mig en Canon 1DS MKII. Sedan Nikon släppte sin D2x så har jag funderat på om prisbilden på Canons flaggskepp kommer att förändras. Jag uppfattar Nikons kamera som en mycket kompetent allroundkamera, med ett pris tjugotusen under Canons.

Så jag är nyfiken på vad ni tror angående prisbilden. Motivera gärna svaren också.

Det är lång kö på 1Ds Mark II, så jag ser inte att canon skulle känna någon motivation att sänka priset.

Canon Sverige säljer ju inga kameror ;)

Följdaktligen är köerna hos butikerna...

Fast ska man hårddra det, så är ju ändå köerna hos Canon, eftersom butikerna har köpare, men inga kameror.

Michael Katona skrev:
Gäller det även utlandet?

Kollade i Berlin, där var det 200 personer i kö i en butik. På B&H i usa finns de inte på lager så det är nog samma sak där..
Här i Sverige har jag fått besked att leverans kan börja i april eller till midsommar i värsta fall.

/Mikael

Spekulationer......

FF sensor kommer kommer att stå sig, så även priset. Tror dock inte att nästa modell kommer att bli dyrare men förmodligen 22 MP.

Canon har en förmåga att komma med nytt när konkurrenterna så sakta närmar sig föregående modell.

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Spekulationer......

FF sensor kommer kommer att stå sig, så även priset. Tror dock inte att nästa modell kommer att bli dyrare men förmodligen 22 MP.

Canon har en förmåga att komma med nytt när konkurrenterna så sakta närmar sig föregående modell.

Jerry

Jerry, upplever du att Nikon nu har närmat sig tillräckligt för att Canon bör lansera en ny modell? Jag har verkligen grubblat över detta hela natten och måste säga att jag hoppas att Canon inom en 6 månaders period släpper en allroundkamera. För 1DS MKII har tyvärr inte hastigheten som jag skulle behöva och 1D MKII har inte upplösningen.

Grejjen är att 1D II och 1Ds II är lika snabba, i hanteringen av data. Jag har räknat på detta i ett tidigare inlägg.. det var någon som undrade varför 1Ds II inte hade 8 fps. Det är ju rätt enkelt att förstå, med den datamängd som uppstår. Inte ens Nikon har ju löst detta med sin D2x. Det som är fint med den är ju att det både är en 1D II och en 1Ds II (nåja) i samma kamera. Jag tror inte att det komemr att komma någon modell som har hög upplösning OCH snabb frammatning. Det krävs nog vidare utveckling på det området. Problemet är väl att det redan nu är rätt maxat. 1D/Ds II skriver med 8.3MB/s med snabbaste SD-kortet. Detta innebär ju i praktiken i 1D II's fall 1 RAW/sek och i 1Ds II's fall ca 1 RAW varannan sek.

Annars är det väl bara att köra jpg? Det ger ju större buffert.

Michael Katona skrev:
Jerry, upplever du att Nikon nu har närmat sig tillräckligt för att Canon bör lansera en ny modell? Jag har verkligen grubblat över detta hela natten och måste säga att jag hoppas att Canon inom en 6 månaders period släpper en allroundkamera. För 1DS MKII har tyvärr inte hastigheten som jag skulle behöva och 1D MKII har inte upplösningen.

Jag är helt övertygad om att Canon håller traditionell takt i kommande lanseringar med samma framgång som tidigare.
Hade D2x levererat 12MP med 8fps hade det sett annorlunda ut.
Då hade Canon fått den konkurrens de så väl behöver när det gäller pris.
Jag menar 1Ds 11MP 4fps har ju funnits på marknaden väldigt länge.

Om det kommer en ny Canonmodell, ca 12mp och 8fps torde vara meningslöst att spekulera i.
Sen är frågan vad man ska ha kameran till.
I vilka fall menar du att upplösningen på 1Dm2 inte räcker? När det gäller utskrifter tycker jag att den räcker väldigt långt och du har 8,5 fps.

Jag har haft tillfälle att känna lite på D2x och sett lite utskrifter från densamma.
Inget snack om att det är en höjdarkamera till ett bra pris.

Väntan på ny teknik och nya modeller blir ju på något sätt konstant numera. Oavsett vad du köper och när så lurar där alltid en ny modell bakom hörnet.

Ha de...

Jerry

Senast ändrad:
Jerry Gladh skrev:

I vilka fall menar du att upplösningen på 1Dm2 inte räcker? När det gäller utskrifter tycker jag att den räcker väldigt långt och du har 8,5 fps.

Jerry

Jag skulle just vilja ha något som i regionen med mellanformat så man kan jobba i studio och erbjuda kunderna bildfiler som klarar av att förstoras. I mitt fall så fotar jag en del sport och då räcker inte 1DS MKII till. Om jag hade pengarna så hade jag köpt en 1D MKII och en 1DS MKII, men jag kan inte ta de steget än. Men jag anar att det är därför du har båda och att du är nöjd?

Michael Katona skrev:
Jag skulle just vilja ha något som i regionen med mellanformat så man kan jobba i studio och erbjuda kunderna bildfiler som klarar av att förstoras. I mitt fall så fotar jag en del sport och då räcker inte 1DS MKII till. Om jag hade pengarna så hade jag köpt en 1D MKII och en 1DS MKII, men jag kan inte ta de steget än. Men jag anar att det är därför du har båda och att du är nöjd?

Köper ditt resonemang och visst är det ett dilemma. Frågan är vad som kan göras angående ökad överföringshastighet.

Canon lär inte släppa konceptet på 8-9fps på 1D och inte heller FF sensor och maximal upplösning på 1Ds.

Risken är väl att nästa "generation" kommer att dela hårdvara på samma sätt som nu t.ex 11MP 8fps och 22MP 4fps och då sitter du med samma ångest..lol.

Men man kommer kanske, som senast, att släppa
1Dm3 först och då slår du till.
På så sätt får du ju en 4-6 månaders viloperiod...hehe.

Kommer 16MP att kännas ok för studio när det finns ett 22MP alternativ?

Hehe....Canons strategi och marknadsföring är briljant.

Jerry

Michael Katona skrev:
Men jag anar att det är därför du har båda och att du är nöjd?

Nej.. det är för att Jerry har för mycket pengar över och inte förstår att han ska köpa ett 400/2.8L IS USM till mig i present...

Grymma bilder Jerry.. grymma.. det är allt jag säger.

Jeppe skrev:
Nej.. det är för att Jerry har för mycket pengar över och inte förstår att han ska köpa ett 400/2.8L IS USM till mig i present...

Det paketet har varit inslaget och klart länge men du fyller ju år den 29:e Feb, så det dröjer.

vet inte riktigt jesper .. ett spontant uttalande om min drömkamera ... eftersom det snackades 1ds mkll .. båda är väl någorlunda kameror ansedda för digital studiofotografering vilket ju är ganska intressant,,

Okaj.. javisst är den det.. tänkte mer på att 1Ds II inte var tillräckligt snabb och 1D II inte hade tillräcklig upplösning. Då var ju inte H1D något alternativ, eftersom den är ännu långsammare än 1Ds.. Men visst är det en fin kamera..Fast jag hade nog hellre valt en 503:a med V96C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar