Annons

pris

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja..det är väl inget nytt...du kände dig väl glad när du lämnade affären i tron att du gjort ett ganska bra köp...

Det är säkert jättebra, ett helt normalt pris hos en handlare.
 
jag tvivlar på att den skulle ha varit dyrare ... det var väl ett marknadspris hos en fotohandlare ... de brukar gå för så mycket inklusive objektiv. Det var väl inget fynd direkt men ganska okej köp. Var det en svart eller kromad? Vilket skick? b-c? Annars kan du väl va nöjd med objektivet. 40 mm - så kallade pankakan. Ganska sälsynt nuförtiden. Det kompaktaste objektivet. Grymt. Och så kameran. Väldigt bra. Trots att över 20 år på nacken. Men de brukar hålla länge-länge. Så länge ursprungsskicket var bra. Annars brukar det kosta skjortan om något skulle gå sönder. Pentax delar är svindyra om du inte har "kontakter" eller någon som kan transplantera delar från ett gammalt kameravrak ... Och så kan du faktiskt skaffa tillbehör. Som motormatning ... Om du vill lägga på ett halvt kilo till (4-6 batterier) ... hi-hi. Visst har tekniken gjort framsteg. Drömmer själv om en pentax mz-s ... när jag vinner på lotto. He-he ... Ha det bra.
PS. Vill någon snacka pentax finns jag på [email protected].
Är en Pentaxfantast.
PS. Vill någon sälja en pentax z-1P?
 
Var det pannkaksobjektivet så var det ju ett bra pris! På ebay finns ett som för tillfället ligger på €175 .- .

Kul att det finns några fler som uppskattar gamla välbyggda kvalitetskameror.
 
i för sig ... som sagt ett bra köp. MEN e-bay brukar alltid ta överpriser. Ett 40 mm pankaksobjektiv i bra skick brukar idag gå på mellan 500-800 kronor. Mer än så är det inte värt trots sina fördelar. Allt annat är överpris om det inte är nytt i kartong i sk. "mint-condition" såklart. Men såna finns väl ändå inte. Vilken Pentaxfotograf skulle ha låtit sitt objektiv ligga oanvänd i kartong? .-)

Detsamma lukin. Blev glatt överraskad att det ändå finns flera Pentaxfantaster. Åh vad rooligt.
:)) Skön höst med många bra fototillfällen.
/digitalia
 
Pentax MX

Grattis till att köpt en "riktig kamera". Jag har själv haft flera MX. Den första köpte jag i oktober 1980 den hade just det lilla 40mm objektivet och kostade då 1600kr ny. Jag hade den kameran i många år tills jag köpte en autofokus kamera, då sålde jag den till kompis i fotoklubben som fortfarande använder den. Min senaste MX köpte jag för sju år sedan med 50/1,7 normal. Den kostade 1200 för huset och 450 för objektivet. Jag har också kompletterat med ett 135/2,5 Takumar för 495kr. Pentax MX är i mitt tycke trevligare att använda än Nikon FM2 som jag också har haft. Däremot är nog Nikons gluggar lite skarpare. Pankaksobjektivet är inte lika skarpt som 50/1,7 och var rädd om den tunna räfflade gummiringen för avståndsinställningen den lossnar och försvinner lätt.

Hejhopp
 
Här är en Pentaxnisse till: MX, MZ-S, MZ-3, 24/2.8, 35/2.8, FA 35/2, 43/1.9, 77/1.8, 135/3.5 (plus ett par piratgluggar samt ett FA 28-70/4 som är till salu). Se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=4647 om varför det blev Pentax för min del.

Min MX kostade 1850:- i skick B på L-Foto, kanske inte speciellt billigt men å andra sidan har den varit en pärla. Underbar liten kamera!
 
Här är en Pentaxägare till.
Men en ägare till en gammal Spotmatic (slutet 60tal) som har stått undanställd pga nyinköpt Canon EOS 1000FN, 35-105/4,5-5,6 för 10år sedan.
Men inser nu att jag kan ta bättre bilder med min gamla Spotmatic.
Ska dock lämna in den för översyn så att mekaniken fungerar som den ska.
Nån verkstad att rekommendera?
 
Här är en f.d. Olympus OM-2-ägare som ofta sneglade på min kompis Pentax ME, men själv drömde om en Pentax MX med den kompakta 40 millimetern. 2000:- för en riktig hederlig kamera är inget att snacka om. Hugg den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.