Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Jag är ofta ute och fotar folk i olika miljöer och nu börjar förfrågningar om att få köpa bilder komma in. Första förfrågan handlade om att enbart ha bilde som skrivbordsunderlägg på datorn och den andra om en framkallning för att ha på väggen.
Bilderna är på 10Mpixel och av bra kvalitet.
Vilket pris tycker ni jag ska ta?

Någon?
Har läst att många hänvisar till en prislista som jag beställt, men aldrig verkar få.
Vore tacksam om någon kunde ge mig en fingervisaning.
10 50 100 500 1000?

Skrivbordsunderlägg: 50-100kr (1024xblabla upplösning)
och den på väggen, då ska du tänka på att personen kanske gör den superstor. Då kan du smeka upp till 350-400kr eller nått =)

Hur brukar ni göra med betalningen, kontant, förskott, konto?
Hur levererar ni kortet sedan, får de komma och hämta, skickar ni med posten eller på något annat sätt?

Faxar bilderna...hehehehe. Nä.

Brukar skicka dem i kartongrullar. Funkar bra för min del. Då är det förstoringar på 30*45 för det mästa. Har även skickat större än så i kartongrullar. Har aldrig varit något problem.

Beror lite på. Ibland tar jag betalt en summa innan uppdraget (om det är privat personer) och resten vid leverans, dvs faktura tillsammans med leverade bilder med betlning 10 dagar netto. Är det företag så får de en faktura med bilderna på 14 dagar netto.

Så brukar jag göra. ingen som klagat hittils...mer än jag när folk dröjer med betalning =)

Robert

Är du hobbyfotograf eller ska foto bli/vara ditt yrke, har du firma, vad omsätter du, vad vill du omsätta, tar du ut lön, har du investeringar som ska löna sig, hur tänker du skatta inkomsterna... Du får bästa hjälp genom att berätta mer om ditt utgångsläge. Luddiga hundringar hit o dit, är jag rädd, förvirrar mer än hjälper.

kokko

ok, i nuläget är jag bara hobbyfotograf, men jag funderar på att starta en enskild firma. Har nämligen fått vissa indikationer på att det ska bli smidigare då.

Problemet där är att jag inte vet riktigt vad fördelarna/nackdelarna blir.

Räknar med att dra in 2000+ i månaden, är svårt att veta har inte gjort någon uträkning än och dessutom kan det ju bli mer/mindre olika månader.

Om du ärligt skall skatta så fär man väl behålla ca 1/4 del av det du tar betalt som lön i handen.

Då är 100 spänn knappt besväret att sälja bilden.

svart.... tja

Du bör ta en skälig summa. Annars stannar du på amatörfotografens villkor.
Du har ngt de vill ha.

Är ju själv ingen som gillar att göra något svart. Så jag gör det helst som skatt masen vill att det ska gå till.
Vad anser ni då, är det bättre att starta eget om man ska sälja sina bilder? Och i så fall varför är det det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar