Annons

Pris på 350D om 3år?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
hur mkt tror ni att man kan få för 350D om 3år
om den är lika fin som idag
under 3000:-?
 
Om det kan man ju bara spekulera, man jag tror då att priset på en sån kommer att ligga en bit under 3000 kr.
Tittar man på konsumentelektronik under de senaste åren så blir den bara bättre och bättre och kostar allt mindre. Detta gäller för alla möjliga områden, MP3, DSLR, digitala kompaktkameror, hembioförstärkare, projektorer, platt-tv o.s.v. o.s.v...

Så min gissning är att om tre år så kostar en snikmodell av en digital systemkamera 3-4000 (och den kommer inte att vara dålig!) så då kan man vara glad om man får ut omkring hälften av det för en 3-4 år gammal kamera. En 350 kommer dock även då att kunna ta kalasbra bilder till familjealbumet så värdelös kommer den inte att vara.

Men det är bara vad jag tror. Facit får vi om tre år! :)
 
Det är omöjligt att svara på, men om man tar i beaktande att digitala prylar rasar väldigt fort i pris samt att Canon spottar ut nya modeller i rasande takt så skall du nog inte räkna med att få ut några större summor, speciellt för en instegsmodell.

kent.
 
om det är beg pris du är ute efter så är nog värdet ganska lågt. Däremot så på nypris så kommer priset troligtvis inte sjunka så värst mycket mer för kameror som kommer... Det finns ju kurvor för dessa fenomen, (fråga någon på handels) Däremot så komemr kvaliten/prestandan öka hela tiden. Se på datorerna idag. Priset på datorer har inte förändrats märkvärdigt dom senaste åren, men däremot så ökas prestandan hela tiden...
 
Skalis skrev:
Om det kan man ju bara spekulera, man jag tror då att priset på en sån kommer att ligga en bit under 3000 kr.
Tittar man på konsumentelektronik under de senaste åren så blir den bara bättre och bättre och kostar allt mindre. Detta gäller för alla möjliga områden, MP3, DSLR, digitala kompaktkameror, hembioförstärkare, projektorer, platt-tv o.s.v. o.s.v...

Så min gissning är att om tre år så kostar en snikmodell av en digital systemkamera 3-4000 (och den kommer inte att vara dålig!) så då kan man vara glad om man får ut omkring hälften av det för en 3-4 år gammal kamera. En 350 kommer dock även då att kunna ta kalasbra bilder till familjealbumet så värdelös kommer den inte att vara.

Men det är bara vad jag tror. Facit får vi om tre år! :)


Jag tror inte att det kommer gå under 3000 inte för att jag kommer ha samma hus nu så om 3 år :)
Kolla bara på 10D och för att inte snacka om 300D som man fortfarande kan få pynta en 4000-5000 för om man inte är en jäkel på att prata omkull priset !

Ja vi får se om 3 år som sagt :)
 
photonicdelousions skrev:
Jag tror inte att det kommer gå under 3000 inte för att jag kommer ha samma hus nu så om 3 år :)
Kolla bara på 10D och för att inte snacka om 300D som man fortfarande kan få pynta en 4000-5000 för om man inte är en jäkel på att prata omkull priset !

Ja vi får se om 3 år som sagt :)

En 300D för 4-5.000 innebär ju både optik, minneskort, batterier och eventuellt batterigrepp också ungefär. Bara huset kostar aldrig så mycket.
 
Nerevarine skrev:
En 300D för 4-5.000 innebär ju både optik, minneskort, batterier och eventuellt batterigrepp också ungefär. Bara huset kostar aldrig så mycket.

Nej nej säger vi :)

http://www.blocket.se/vi/8242973.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8111611.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8079387.htm?ca=23_11_s

Priserna tycks hålla sig i de svängarna ... och hrmm objektiv jag kallar knappast 18-55an objektiv, jag tror att skulle man bli av med sin 18-55a idag så får man nog betala för sig :)

Nej ta inte mitt negativa groll fel nu :) Det finns en liten glimt i ögat ;)
 
Du får nog betalt för optiken som sitter på huset. Om 3 år så måste man byta batteri, rengöra sensor mm för att kunna andvända kameran.

Jag tror att det kommer att hända en hel del när Sony (Minolta) ska in och kriga på detta segment.

Om 3 år så har även jag gått över till Digitalt för jag räknar med att man kan köpa en digital systemare med Eos 5 prestanda för drygt 10.000 kronor.

// Fredrik
 
photonicdelousions skrev:
Nej nej säger vi :)

http://www.blocket.se/vi/8242973.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8111611.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8079387.htm?ca=23_11_s

Priserna tycks hålla sig i de svängarna ... och hrmm objektiv jag kallar knappast 18-55an objektiv, jag tror att skulle man bli av med sin 18-55a idag så får man nog betala för sig :)

Nej ta inte mitt negativa groll fel nu :) Det finns en liten glimt i ögat ;)

Ja, det är intressant hur mycket folk vill ha för sina gammla kameror, men fråga är hur mycket man får betalt!
 
Beg pris efter 3 år

Försäkringsbolagen brukar ha bra pejl på vad saker är värda och så fort du öppnat din låda med DSLR har den sjunkit 15% i värde - grovt räknat. Addera sedan 1% per månad, 3 år = 36%.

36% + 15% = 51% dvs halva nypriset efter 3 år som riktvärde.

Behåller du den sedan måååååånga år kanske den börjar stiga i värde, men bara kanske!
 
Om den är "lika fin som idag" efter 3 år innebär det ju att den är sparsamt använd, varför köpa en kamera och sen inte använda den? Jag hade använt den så mycket jag ville och varit glad om den hade nåt värde alls efter 3 år...
 
Kalle_B skrev:
Däremot så på nypris så kommer priset troligtvis inte sjunka så värst mycket mer för kameror som kommer... Det finns ju kurvor för dessa fenomen, (fråga någon på handels) Däremot så komemr kvaliten/prestandan öka hela tiden. Se på datorerna idag. Priset på datorer har inte förändrats märkvärdigt dom senaste åren, men däremot så ökas prestandan hela tiden...


I en produkts barndom tenderar priserna att ligga ganska högt. I början av hem-pc tiden (486, tidig pentium) så låg priset högre än idag. I början av hemmabio låg priserna högre än nu. Jag tyckte att jag fyndade ordentligt när jag fick tag i en prologicförstärkare för 5000 kr. :) Och det var en instegsmodell... Och min VCR gick på 5500 och min första digitalkompakt, Olympus mju 300 (3 megapixel) gick loss på 5000, vilket var normalpris då.

Sen när marknaden tar till sig produkterna och det blir lite mer volym på tillverkningen sjunker ofta priserna ner till en lägre nivå. Och därefter är det som du skriver Kalle, priset ligger kvar på samma nivå men kvalitet/prestanda ökar hela tiden.

Eftersom DSLR är "relativt" nytt i konsumentled så gissar jag i alla fall att priserna på instegsmodeller kommer att sjunka några tusenlappar till under de närmaste åren för att sedan stagnera och därefter blir produkterna bara bättre.

Nog gissat för stunden, måste jobba lite också. :)

/Fredrik
 
Ett stort problem inom den begagnade digitalkamera och kameraobjektivmarknaden verkar vara att (åtminstone säljarna upplever) andrahandsvärdet på sina grejer som oerhört högt. Kolla på vilken annonsmarknad som helst. Alltför ofta finner man att de privata säljarna tar mer (eller kanske någon hundring mindre) än vad objekten kostar nya på den billigaste av internetbutiker (se pricerunner eller www.prisjakt.nu). Visst, de betalade säkert betydligt mer en gång i tiden, men det är inte relavant för mig som köpare. Inom andra områden är det oftast en självklarhet (har det i alla fall alltid varit för mig som privat säljare) att man tar max hälften av summan som objektet kostar nytt, om det nu inte ligger i kartong och knappt är använt. Frågan är vilken stackare som betalar 4500-5000 kr för en 300d när just 350d kostar 2000 kr mer som ny, eller 7000 för en 350d http://www.blocket.se/vi/7764296.htm?ca=11_s som kostar 6500 ny på många internetbutiker, t.ex. zebra media, pixmedia, mfl.


Så det skulle inte förvåna mig om 350d ligger ute för 6000 kr om tre år (trots att affärera troligtvis säljer ut sina för betydligt mindre).

Tycker ni jag låter pessimistisk? I så fall är det rätt uppfattat.:)
 
David Appelgren skrev:
Ett stort problem inom den begagnade digitalkamera och kameraobjektivmarknaden verkar vara att (åtminstone säljarna upplever) andrahandsvärdet på sina grejer som oerhört högt. Kolla på vilken annonsmarknad som helst. Alltför ofta finner man att de privata säljarna tar mer (eller kanske någon hundring mindre) än vad objekten kostar nya på den billigaste av internetbutiker (se pricerunner eller www.prisjakt.nu). Visst, de betalade säkert betydligt mer en gång i tiden, men det är inte relavant för mig som köpare. Inom andra områden är det oftast en självklarhet (har det i alla fall alltid varit för mig som privat säljare) att man tar max hälften av summan som objektet kostar nytt, om det nu inte ligger i kartong och knappt är använt. Frågan är vilken stackare som betalar 4500-5000 kr för en 300d när just 350d kostar 2000 kr mer som ny, eller 7000 för en 350d http://www.blocket.se/vi/7764296.htm?ca=11_s som kostar 6500 ny på många internetbutiker, t.ex. zebra media, pixmedia, mfl.


Så det skulle inte förvåna mig om 350d ligger ute för 6000 kr om tre år (trots att affärera troligtvis säljer ut sina för betydligt mindre).

Tycker ni jag låter pessimistisk? I så fall är det rätt uppfattat.:)


ja håller med. Ja är på g att köpa mig en 350d. Och 90% av alla som annonserar ut har på tok för högt pris på kameran. T.ex 350d+kitobjektivet 18-55 plus batterigrepp. Det kostar nytt ny ca 9000. Och de ska de ha ungefär 6500-7000kr för. Det tycker ja är för mkt. De borde ligga nere på 5000-5500kr iom de är 1år gamla de flesta och då är det ingen garanti kvar.

Här är ett ännu värre exempel. Det är mer än vad allt kostar att köpa nytt nu.
http://www.blocket.se/vi/8240298.htm?ca=11_s
 
Jag fick över 3000:- på Tradera för en gammal EOS D30 utan tillbehör för 3 månader sedan :)
 
I takt med att de stora tillverkarna satsar mera än tidigare på marknaden för D-SLR, kommer det flera nya D-SLR med korta mellanrum, utvecklingen går fortare fram, begagnat priserna rasar i botten.
Canon 350D är säkert billig, om tre år, ja!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.